• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Dagens fix och trix är ett riktigt roligt sidoprojekt.

Eftersom jag fått igång CAD igen och skaffat nödvändig hårdvara så börjar jag nästan alla projekt med en modell i datorn först.

Projektet ”Svarvlåda” som är en portabel och stadig arbetsstation för urmakarsvarv.
IMG_9489.jpeg


Gör 2 st. när jag ändå är igång. En till en av mina 6mm svarvar och en åt en kompis 8mm svarv så att han kan komma igång med sina svarv projekt.
IMG_9382.jpeg

Först såga upp själva skivan för montering av svarven ur en stabil bänkskiva i massivt trä. Sedan fasa av kanterna lite snyggt.
IMG_9383.jpeg


Sen eftersom jag har skaffat mig en ny graveringsmaskin jag gärna vill ”hitta på”
projekt med så passade jag på att sätta min prägel på projektet.

Detta genom att fräsa ut en liten fyrkant för en mässings skylt.
IMG_9389.jpeg

IMG_9479.jpeg


Borra hål för bultarna till fötterna på svarven, varav det ena hålet ger 10mm justerings mån så man får allt helt i våg vid montering av bädden.
IMG_9477.jpeg

Undertill där lådan för alla tillbehör skall sitta är urfräst så att brickor och fästmuttrar är försänkt och inte kommer i vägen för lådan.
IMG_9478.jpeg


Så det är så långt jag hunnit hittills, nu väntar jag på diverse delar för motor fäste och annat smått och gott som skall göras innan lådorna är färdiga.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Dagens fix och trix är ett riktigt roligt sidoprojekt.

Eftersom jag fått igång CAD igen och skaffat nödvändig hårdvara så börjar jag nästan alla projekt med en modell i datorn först.

Projektet ”Svarvlåda” som är en portabel och stadig arbetsstation för urmakarsvarv.
IMG_9489.jpeg


Gör 2 st. när jag ändå är igång. En till en av mina 6mm svarvar och en åt en kompis 8mm svarv så att han kan komma igång med sina svarv projekt.
IMG_9382.jpeg

Först såga upp själva skivan för montering av svarven ur en stabil bänkskiva i massivt trä. Sedan fasa av kanterna lite snyggt.
IMG_9383.jpeg


Sen eftersom jag har skaffat mig en ny graveringsmaskin jag gärna vill ”hitta på”
projekt med så passade jag på att sätta min prägel på projektet.

Detta genom att fräsa ut en liten fyrkant för en mässings skylt.
IMG_9389.jpeg

IMG_9479.jpeg


Borra hål för bultarna till fötterna på svarven, varav det ena hålet ger 10mm justerings mån så man får allt helt i våg vid montering av bädden.
IMG_9477.jpeg

Undertill där lådan för alla tillbehör skall sitta är urfräst så att brickor och fästmuttrar är försänkt och inte kommer i vägen för lådan.
IMG_9478.jpeg


Så det är så långt jag hunnit hittills, nu väntar jag på diverse delar för motor fäste och annat smått och gott som skall göras innan lådorna är färdiga.
Jag älskar allt med detta inlägg 🤩 min svarv hoppar runt i skåpet av extas och kan knappt bärga sig att få bli ditskruvad så småningom 😃.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Körde alla dessa tre samtidigt i tvätt, såklart kom de ut i en klump då jag antar att det är denna som är magnetisk (och skall vara det?).
20240427_214244.jpg


Behöver man köra dessa två i avmagnitiseraren?
20240427_214917.jpg


Delarna är från 1/10-delskronografen på ett eta 251.262 quartzverk.

Rotorn bör man inte köra i tvätten vad jag lärt mig. Den suger åt sig alla små metallpartiklar som finns däri. Det skall räcka att rengöra den med Rodico.

Då hela lövverket skall ihop i slutändan så borde det inte spela någon roll. De kommer ju ändå vara i kontakt när de är på plats så att säga.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Känslan när man närmar sig ”slutet” och det ligger en liten del kvar och blänger på en 🤔😂.

Någon som skruvat i ett Citizen C022/C023 som kan säga var denna skall in (säg inte löpverket)?

IMG_5517.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Rotorn bör man inte köra i tvätten vad jag lärt mig. Den suger åt sig alla små metallpartiklar som finns däri. Det skall räcka att rengöra den med Rodico.

Då hela lövverket skall ihop i slutändan så borde det inte spela någon roll. De kommer ju ändå vara i kontakt när de är på plats så att säga.

Tack för info, har redan gjort jobbet.

Rengjorde rotorn med Rodico. De övriga körde jag i avmagnitiseraren.
 

Watcheyes

Cartier
Tyckte det var lite udda, Longines cal 19.57, från ca 1915, roller table trilla av enkelt, körde bara med visaravtagare. Sen tror jag det är ett lim under och rivet på balansaxeln är ej fastnitad, kanske limmat ihop allt 😀? Hoppas inte det är fel roller table eller någon annan blandad kombination med delar.
20240512_114657.jpg
 
Topp