• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ev byte av urtavla på en Omega Suverän

PAMA

Breitling
Hej!

Ny på detta forum. Jag har kommit över en Omega Suverän från 1950 med en sliten urtavla som kanske borde bytas. Finns här någon som kan tipsa om någon som har kunskap och färdighet för detta?

Hälsningar

Per A
IMG_2349.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej!

Ny på detta forum. Jag har kommit över en Omega Suverän från 1950 med en sliten urtavla som kanske borde bytas. Finns här någon som kan tipsa om någon som har kunskap och färdighet för detta?

Hälsningar

Per A
IMG_2349.jpeg
Hej, välkommen till forumet. Om du vill byta ut tavlan ligger nog inte utmaningen i att göra själva bytet utan snarare i att hitta en tavla att stoppa i. Har du tavlan är det nog många som kan byta den relativt enkelt. Sen kan man fundera på om det är så att klockan är i behov av en service, då kan man lika gärna passa på att göra det i samma veva.
 

PAMA

Breitling
Hej, välkommen till forumet. Om du vill byta ut tavlan ligger nog inte utmaningen i att göra själva bytet utan snarare i att hitta en tavla att stoppa i. Har du tavlan är det nog många som kan byta den relativt enkelt. Sen kan man fundera på om det är så att klockan är i behov av en service, då kan man lika gärna passa på att göra det i samma veva.
Tack för ditt svar. Jag har klockan hos en urmakare i Skellefteå för service men han vill inte byta urtavlan. Tyvärr har jag inte tavlan. Jag är novis inom området armbandsur (har haft inriktningen på amerikanska fickur från tiden 1880-1930) och undrar om du vet vilken tavla som det ska vara och vad en sådan kan kosta.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tack för ditt svar. Jag har klockan hos en urmakare i Skellefteå för service men han vill inte byta urtavlan. Tyvärr har jag inte tavlan. Jag är novis inom området armbandsur (har haft inriktningen på amerikanska fickur från tiden 1880-1930) och undrar om du vet vilken tavla som det ska vara och vad en sådan kan kosta.
Be din uris om referensnumret som man finner inuti så kan man se hur enkelt det blir. Några hundringar får man nog ge för en ny tavla om man hittar en, pris naturligtvis beroende på skick.

Eventuellt att man kan pensla bort den flagnande lacken på den gamla tavlan. Trycket ser redan ut ha ha försvunnit så kanske redan någon som testat det och lagt på en ny lack som lossnat?
 

PAMA

Breitling
Så ser min Omega Suverän ut efter genomgång och nytt armband hos min urmakare i Skellefteå. Mitt intresse för en ny urtavla kvarstår varför jag tacksamt tar emot tips om var jag kan hitta en.

Hälsingar

Per A
 

Bilagor

  • IMG_2428.jpeg
    IMG_2428.jpeg
    351.2 KB · Visningar: 15

DrKlocka

Audemars
Så ser min Omega Suverän ut efter genomgång och nytt armband hos min urmakare i Skellefteå. Mitt intresse för en ny urtavla kvarstår varför jag tacksamt tar emot tips om var jag kan hitta en.

Hälsingar

Per A
Du borde lägga i lysmassa/färg i visarna. Det skulle pigga upp den rejält.

"Skelettvisare" ser riktigt fattigt ut i mina ögon.
 
Topp