• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fallgropar vid köp av Datejust ~80-tal

Jag har för avsikt att köpa en mer dressad klocka, och då lockar en Datejust från 70-80-tal mest.

Vad är de vanligaste fallgroparna vid köp av en dito klocka begagnad?

Vad bör man ge för en i ok skick, med bra service-historik och länk?

Hjälp en novis :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har för avsikt att köpa en mer dressad klocka, och då lockar en Datejust från 70-80-tal mest.

Vad är de vanligaste fallgroparna vid köp av en dito klocka begagnad?

Vad bör man ge för en i ok skick, med bra service-historik och länk?

Hjälp en novis :)

Det kryllar av folk här som har betydligt bättre koll på DJ's än vad jag har, men lite generella tips kan man ju kanske slänga in… ;)

En klassiker är ju att inte riktigt veta vad man köper...Steg 1 är ju att ta reda på detta. När du hittar något du gillar kan en bra start vara att exempelvis fråga om servicehistorik, om tavla/visare är original eller servicetavla (eller ommålad etc), kolla om länk har rätt ref till själva klockan etc etc. Kolla ex här för lite bra tips när du köper klocka: https://klocksnack.se/threads/tips-för-köpare.17056/

Nästa steg är att bedöma skicket (poleringsgrad etc) och om priset står i relation till skicket och här krävs kanske ett mer tränat öga. En guldgruva i detta sammanhang är medlemmarna på KS. Här finns sjukt mycket kunskap, fråga om du hittar något du gillar så kommer du få bra svar från kunniga forummedlemmar… :)


Och framför allt, läs på, läs på, läs på. Till slut är det ju ändå du själv som ska ta ett köpbeslut… (läskigt :D )
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det känns som klockorna är ganska okomplicerade och stryktåliga. Det finns många att hitta i gott skick. Fundera på vilken referens du gillar. De äldre 1600, 1601, 1603 eller de nyare med s k Quick set. Det finns en tråd som heter Datejust och Datetråden där du kan få inspiration.

Prismässigt så brukar dom äldre gå att hitta för 14-17 med originallänk.
 
Denke: Tack för det snabba och utförliga svaret!

Criss Cross: Har du någon länk om vart jag kan läsa på om de olika modellerna? Har googlat men inte hittat någon enkel uppställning av de olika modellerna (ex quick set). Utseendemässigt gillar jag 1601, men quick set känns som något jag vill ha på en automat om man inte skall bli halvt tokig.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Denke: Tack för det snabba och utförliga svaret!

Criss Cross: Har du någon länk om vart jag kan läsa på om de olika modellerna? Har googlat men inte hittat någon enkel uppställning av de olika modellerna (ex quick set). Utseendemässigt gillar jag 1601, men quick set känns som något jag vill ha på en automat om man inte skall bli halvt tokig.

Jag vet att det finns någon bra länk, minns inte adressen tyvärr. Jag började med en 16030 med Quick set men har sedan bytt till 1601 och 1603 pga att jag gillar tavlorna bättre. Dom har S k pie pan med avfasad kant.

Kolla den här tråden https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har för avsikt att köpa en mer dressad klocka, och då lockar en Datejust från 70-80-tal mest.

Vad är de vanligaste fallgroparna vid köp av en dito klocka begagnad?

Vad bör man ge för en i ok skick, med bra service-historik och länk?

Hjälp en novis :)
Googla bilder. Gå till chrono24.se och sök. Surfa in på r-l-x.de och leta rätt på stora DJ- tråden med bilder. Kolla, kolla, kolla. Jämför, jämför, jämför. Så bildar du dig snart en uppfattning om vad som är ett bra skick, respektive inte. Med det följer priset.

Det man ska se upp med är alla eftermarknadstavlor. En del klockor kan också ha rost, vilket kanske inte syns förrän man öppnar dem. Det finns även klockor med eftermarknadsdelar i urverket, särskilt kaliber 1570 på de äldre fyrsiffrigia referenserna. Detta brukar synas på priset... Om det inte är fullkomligt oärliga handlare. Känns det billigt eller väldigt prisvärt... Så är det inte alltid det.

Det positiva:

De fyrsiffriga referenserna har snygga s.k pie-pan tavlor och tåliga kaliber 1570.

De femsiffriga har fram till 1988 plexiglas och kaliber 3035. Därefter safir och kaliber 3135. Båda dessa verk är tåliga, finns för och nackdelar med båda. Vill man ha plexi går 3135 bort. Vill man ha 3135 går plexi bort. Båda tar samma tavlor. En fördel med 3135 är att det verket fortfarande är i produktion, dvs servas utan bekymmer. Man får service till 3035 och 1570 också, men kanske inte hur länge till som helst.

För mig kokar det ner till skick, tavla, plexi eller inte.

Glöm inte heller att de äldre referenserna kom med äldre, vikta eller nitade, länkar.

Kan utveckla detta mer... Men behöver ta tvätten nu...

Mvh A
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Criss Cross: Har du någon länk om vart jag kan läsa på om de olika modellerna? Har googlat men inte hittat någon enkel uppställning av de olika modellerna (ex quick set). Utseendemässigt gillar jag 1601, men quick set känns som något jag vill ha på en automat om man inte skall bli halvt tokig.

Jag tjatar på om denna:

http://www.interwatches.com/rolex-history

Är en bra startpunkt och ger en ganska god överblick.

Trevlig modell du siktat in dig på. Har haft mycket glädje av min, en mycket flexibel och användbar klocka.
 

10past10

Omega
Utseendemässigt gillar jag 1601, men quick set känns som något jag vill ha på en automat om man inte skall bli halvt tokig.


Sakta i backarna. Som jag ser det måste man gå på vad man gillar utsende mässigt. Att spara några sekunder då och då för att man har quick set får inte vara anledningen till att man väljer bort det utseende man igentligen gillar bäst.

Vist är det lite opraktiskt ibland, men det är bara en inställnings fråga, kalla det "horological therapy" när du sitter där och skruvar så är saken klar.

Har man fler klockor man gillar lika mycket är det f.ö ganska trevligt att låta det datum den inaktiva klockan råkar ha avgöra vilken dag man "får" byta klocka.

Lycka till.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Sakta i backarna. Som jag ser det måste man gå på vad man gillar utsende mässigt. Att spara några sekunder då och då för att man har quick set får inte vara anledningen till att man väljer bort det utseende man igentligen gillar bäst.

Vist är det lite opraktiskt ibland, men det är bara en inställnings fråga, kalla det "horological therapy" när du sitter där och skruvar så är saken klar.

Har man fler klockor man gillar lika mycket är det f.ö ganska trevligt att låta det datum den inaktiva klockan råkar ha avgöra vilken dag man "får" byta klocka.

Lycka till.
Håller med. Det man ska tänka på med 1570-serien är att inte rotera visarna för fort när man byter datum, då överhettning kan ske, med reparation som konsekvens. Tipset att byta på "rätt" datum är ett sätt. Winder ett annat.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håller med. Det man ska tänka på med 1570-serien är att inte rotera visarna för fort när man byter datum, då överhettning kan ske, med reparation som konsekvens. Tipset att byta på "rätt" datum är ett sätt. Winder ett annat.
Överhettning, intressant? Snackar vi Supermansnabbt eller vad?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Överhettning, intressant? Snackar vi Supermansnabbt eller vad?

Behöver inte vara någon superman... Men föreställ dig att du vill ändra datum så snabbt du kan, kanske tio, tjugo hela datum... Av någon anledning inte helt ovanligt på de äldre mindre damverken. Också ett (av urmakare) känt problem på andra "slow set". Och det kan man ju föreställa sig: Tänkt dig alla rotationer kugghjulen behöver göra för att avancera datumet tio, tjugo, kanske fler dagar. Kugghjul som i det normala fallet rör sig den "sträckan" på just tio, tjugo dagar, får nu göra det på sekunder, minuter...

Vad som är lagom hastighet vet jag inte, men ta det åtminstone långsammare än när du vrider upp en klocka... Och ställ fram ett par dagar åt gången med någon paus mellan. Investera några minuter i det hela... Det är det värt. Finns ett liknande problem med GMT-verken (3085, 3185, 3186, 3187), som ställs genom att man roterar timvisaren. Det bleck som håller fast timvisaren i sin position kan brista. Också det ett (av urmakare) känt problem.

Har en kompis, vars hustru "brände" sin klocka på det sättet (vintage DJ)... Gick att laga, förstås. Kanske ska fråga honom hur ivrig hon hade varit...

A
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
En överblick, helt klart, men tyvärr en del faktafel. Men som en början är det ju bra, så länge man tar fakta för att de kanske inte alltid stämmer.

Det är en av de mest kompletta genomgångar av 'hela' modellprogrammet jag sett på nätet. Därför brukar jag rekommendera den.

Tyvärr är jag inte kunnig nog för att genomskåda mer än ett par missar. Har du några uppenbara får du gärna hojta till och upplysa oss. Kunskap är alltid roligt att tillskansa sig! :)


Det man ska tänka på med 1570-serien är att inte rotera visarna för fort när man byter datum, då överhettning kan ske, med reparation som konsekvens. Tipset att byta på "rätt" datum är ett sätt. Winder ett annat.

Jag brukar låta datumbytet ta några timmar, eller ibland dagar, i anspråk, byter kanske två-tre dagar åt gången och låter sedan klockan vila ett tag just med tanke på detta. Tricket är att aldrig låta denstanna. :cigar: Det gör denrätt sällan om man ska vara ärlig, för det är en trevlig klocka att ha på armen!
 

Whedda

Rolex
Klassiska sanningar

1. Köp säljaren - Det är säkrare att handla från en erkänd säljare med bra referenser än att själv försöka avgöra vad som är äkta etc.

2. Var inte dumsnål. - De billigaste alternativen är ofta billigast av en anledning. Kan du lägga 16k kan du med stor sannolikhet lägga 18k också och de pengarna är ingenting i förhållande till problemen som kan uppstå.

3. Köp det du verkligen vill ha - Ta reda på vilken ref, tavelfärg etc du vill ha och kompromissa inte då det riskerar att bli flipp ganska snabbt.

4. Ställ rätt frågor. - Ställer man inga frågor om urverkets skick, servicehistorik, polering eller utbytta delar kan man inte räkna med att få svar på det. Har du ställt frågan och fått svar kan du även hålla detta mot säljaren om så inte är fallet. Räkna med att eventuellt behöva göra en fullservice om säljaren anger att klockan har okänd servicehistorik.

5. Öppet köp/bytesrätt/garanti. - Köper du från en professionell säljare brukar de kunna erbjuda 12 mån garanti på driften vilket kan vara skönt. Kolla även om du kan få 7 dagars returrätt så att om klockan av någon anledning inte känns rätt kan du häva köpet. Detta är svårt att få från privata säljare men kan underlätta om du är osäker då du kan ta klockan till AD för översyn.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det är en av de mest kompletta genomgångar av 'hela' modellprogrammet jag sett på nätet. Därför brukar jag rekommendera den.

Tyvärr är jag inte kunnig nog för att genomskåda mer än ett par missar. Har du några uppenbara får du gärna hojta till och upplysa oss. Kunskap är alltid roligt att tillskansa sig! :)




Jag brukar låta datumbytet ta några timmar, eller ibland dagar, i anspråk, byter kanske två-tre dagar åt gången och låter sedan klockan vila ett tag just med tanke på detta. Tricket är att aldrig låta denstanna. :cigar: Det gör denrätt sällan om man ska vara ärlig, för det är en trevlig klocka att ha på armen!

Nej, inga dramatiska missar, lite felaktiga referenskopplingar (om jag minns rätt), plus felaktiga tidsperioder - men sammanställningen som sådan är ju omfattande. En bra början - om man är beredd på att det kan vara lite faktamissar. Möjligt att "serial number project" och "dial archive" på vintagerolexforum.com bidrar på ett annat sätt.

Visst är vintage trevligt att ha på armen! Och jisses så omtänksamt du ändrar datum... Just nu debatterar jag detta med mig själv, då jag bytte vintage mot modernare safir just igår... vintage vs modernt, alltså. Plexi och äldre länkar är ju härliga... Precis som nyare är... på sitt sätt.
 
Topp