• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GA-2100 Ulfmaster

ekke

Panerai
2-Faktor
Nu är första steget taget, första groggen blandad. Nu ska jag göra bezel och straps från scratch till en merge mellan GA-2100 och GWN-1000, a.k.a. The Ulfmaster.
Jag kommer att anpassa designen så att den lämpar sig för 3D-print. Har tillgång till mänger av olika material och bra printers.
Slutresultatet kommer säkert se ut som kattskit men ack vad jag kommer ha kul på vägen.
Första steget med att göra en reverse engineering av modulen till GA-2100 är taget. Nåja, behöver nog kontrollmäta med bättre skjutmått då jag bara hade ett digitalt från Biltema utan batteri...

Peace.

1677967364771.png

Ulfmaster_1.JPG
 
Senast ändrad:

ekke

Panerai
2-Faktor
Jaha, patrullpåstötning igen.
Konflikt mellan skruvarna för straps i GWN-1000 och modulen... Gaaaahhh, jag som skulle ha snygga dummyskruvar på rätt ställe. Bara att sätta på sig tänkarhatten och kompromissa. OCH lösa hur jag ska sätta fast straps.
Men reverse engineering av strap går fint förutom det, lite lite kvar men nöjd med hur det går. En del anpassningar som måste göras för att matcha modulen. Men inga showstoppers hittills :)

1678052065551.png

1678052149058.png

1678052957860.png
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Fick till två snabba stötar i dagarna och lyckades anpassa bandet efter spännet till GA-2100 så att det good enough.
Lyckades även gömma skruvarna (första bilden röd pil) för att montera modulen i bezel, stålbezel och band. Krävdes ytterligare kompromisser med proportioner men jag tycker det är värt det :)
Kommer troligtvis att låsa stålbezeln under bandet (blått streck).
Armandet har även fått geometrier för att hantera låssprinten.
1678216317779.png


Ulfmaster_3.JPG
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Jag är nyfiken på bakgrunden till detta projektet! Varför just en kombination av GA-2100 och GWN-1000?
Ganska enkelt svar, har en blå GA-2100 jag knappt använder, det tillsammans med att de är lätta att modda gjorde det valet.
Sen behövde jag ha en klocka tillgänglig fysiskt vid reverse engineeringen. Många gick bort direkt DW-5600 etc pga svårt att merga (allt går men jag behövde något lätt första gången). Då hade jag bara två val i min samling. Gulfman och Gulfmaster. Och där lät Ulfmaster bättre än Ulfman... Eller vänta nu...
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Ganska enkelt svar, har en blå GA-2100 jag knappt använder, det tillsammans med att de är lätta att modda gjorde det valet.
Sen behövde jag ha en klocka tillgänglig fysiskt vid reverse engineeringen. Många gick bort direkt DW-5600 etc pga svårt att merga (allt går men jag behövde något lätt första gången). Då hade jag bara två val i min samling. Gulfman och Gulfmaster. Och där lät Ulfmaster bättre än Ulfman... Eller vänta nu...
Haha, så svaret är egentligen ”bara för jag kan” 😀 Jag gillar det, ska bli spännande att se vad det blir av det hela i slutändan!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fick till två snabba stötar i dagarna och lyckades anpassa bandet efter spännet till GA-2100 så att det good enough.
Lyckades även gömma skruvarna (första bilden röd pil) för att montera modulen i bezel, stålbezel och band. Krävdes ytterligare kompromisser med proportioner men jag tycker det är värt det :)
Kommer troligtvis att låsa stålbezeln under bandet (blått streck).
Armandet har även fått geometrier för att hantera låssprinten.
1678216317779.png


Ulfmaster_3.JPG
Jag älskar komplexiteten i detta, sjukt spännande och bra jobbat 😎💪
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Äntligen ett par timmar över. Lyckats få till knappinterface och geometrier runt sensor och krona.
Det jag inte är nöjd med är avståndet mellan band och knappar, men jag kommer inte längre i kompromissandet.
Har även lyckats få till hur detaljerna monteras ihop utan att använda något annat än skruvarna i GA-2100.

Nästa steg blir att göra dummies till sensor och krona samt "hattar" till knapparna så de liknar de på GWN-1000.
Efter det är det dags för interface för spänne och sprint och en första testprint.

1678829611636.png

Ulfmaster_4.JPG
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Äntligen ett par timmar över. Lyckats få till knappinterface och geometrier runt sensor och krona.
Det jag inte är nöjd med är avståndet mellan band och knappar, men jag kommer inte längre i kompromissandet.
Har även lyckats få till hur detaljerna monteras ihop utan att använda något annat än skruvarna i GA-2100.

Nästa steg blir att göra dummies till sensor och krona samt "hattar" till knapparna så de liknar de på GWN-1000.
Efter det är det dags för interface för spänne och sprint och en första testprint.

1678829611636.png

Ulfmaster_4.JPG
Ulfmastern kommer bli fet 💪😎
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Snabb update.
Kontrollmätt grundmodellen av GA-2100 med vettigt skjutmått och justerat därefter (tidigare i veckan).
Startade första printen innan jag gick hem från jobbet idag. Kör ganska hård TPU (Shore 64D) och printar case och band. Tänker att caset kommer nog bli något i den stilen, men bandet lite mjukare (Shore 95-100 A kanske?). Hoppas att stödstrukturerna inte klabbar sönder ytan totalt, är ju inte optimalt att köra det i mjukare material.
Vore ju bra om man kan jobba igenom några omgångar prototyper på det här sättet innan man går på eventuell vakuumgjutning.
Har även fått nyheten att det är på väg in en ny printer med dubbla extruders på jobbet så jag bör kunna få till fullgoda prototyper med stödstruktur gjord med vattenlösligt filament.
Ulfmaster_prototyp_1.JPG
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Snabb update.
Kontrollmätt grundmodellen av GA-2100 med vettigt skjutmått och justerat därefter (tidigare i veckan).
Startade första printen innan jag gick hem från jobbet idag. Kör ganska hård TPU (Shore 64D) och printar case och band. Tänker att caset kommer nog bli något i den stilen, men bandet lite mjukare (Shore 95-100 A kanske?). Hoppas att stödstrukturerna inte klabbar sönder ytan totalt, är ju inte optimalt att köra det i mjukare material.
Vore ju bra om man kan jobba igenom några omgångar prototyper på det här sättet innan man går på eventuell vakuumgjutning.
Har även fått nyheten att det är på väg in en ny printer med dubbla extruders på jobbet så jag bör kunna få till fullgoda prototyper med stödstruktur gjord med vattenlösligt filament.
Ulfmaster_prototyp_1.JPG
Vilken best 😎 Ska bli sjukt kul att se denna printad 💪😎
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Möttes av detta i morse när printern skulle plundras. Kul. Slarv/okunskap med inställningar för det specifika materialet gör att man får försöka igen. Hoppas printern är ledig över natten...
Får ta med mig att stödstrukturen faktiskt fungerade helt ok och att hårdheten duger.
IMG_20230320_081203.jpg
 

Stensture

Omega
Möttes av detta i morse när printern skulle plundras. Kul. Slarv/okunskap med inställningar för det specifika materialet gör att man får försöka igen. Hoppas printern är ledig över natten...
Får ta med mig att stödstrukturen faktiskt fungerade helt ok och att hårdheten duger.
IMG_20230320_081203.jpg
Det ser väldigt smått ut för att kunna skriva ut bra i TPU men jag håller ändå tummarna för att du får till det!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Möttes av detta i morse när printern skulle plundras. Kul. Slarv/okunskap med inställningar för det specifika materialet gör att man får försöka igen. Hoppas printern är ledig över natten...
Får ta med mig att stödstrukturen faktiskt fungerade helt ok och att hårdheten duger.
IMG_20230320_081203.jpg
Först trodde jag det var ett sailcloth armband, det blir bra nästa gång 💪
Hur mycket flex är det i materialet, jag har inte referens, vad känns det som?
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Först trodde jag det var ett sailcloth armband, det blir bra nästa gång 💪
Hur mycket flex är det i materialet, jag har inte referens, vad känns det som?
Det är ju ganska styvt, men kan eventuellt fungera till armband. Kommer nog jobba lite med geometrierna för att få rätt flex, vore gött att kunna köra det så hårt som möjligt när man 3D-printar.
Svårt med referens, men om du tänker skillnaden mellan ett silikonband och ett PU-band, så är skillnaden lika stor mellan ett PU-band och detta. Make sense?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ju ganska styvt, men kan eventuellt fungera till armband. Kommer nog jobba lite med geometrierna för att få rätt flex, vore gött att kunna köra det så hårt som möjligt när man 3D-printar.
Svårt med referens, men om du tänker skillnaden mellan ett silikonband och ett PU-band, så är skillnaden lika stor mellan ett PU-band och detta. Make sense?
Alright, bra förklaring, då är jag med 😎
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Nu jävlar är det mycket avrapportering. Hann med en print över dagen, blev endast caset. Oväntat bra passning för att vara första försöket 😊.
Fick även utvärderat interfacen mot bezel och knappar (bortse från ytfinnish, fokus nu ligger på passning).
Allt funkar men det krävs lite intrimning i alla delar för att bli perfekt, ett par tre gånger till kanske?
Har också lyckats med en riktigt juniormisstag, glömde ta hänsyn till skruvskallarna, så det var bara att ta fram finsaxen och klippa till... :banghead:

1679341507895.png

1679341569134.png

1679341589933.png

1679341625142.png

like-a-glove-ace-ventura.gif
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Tog ett tag att få plats med privat jobb i 3D-skrivarna. Men den som väntar på något gott...
Allt var över förväntan, stödmaterialet var inte så illa som jag trott, passning är riktigt bra mellan alla detaljer.
Hårdheten på materialet är i sweet spoten mellan vad som funkar för både case och band. Så jag kommer köra på 64D ett tag till.
MEN. Glömde "stålbezeln" på skrivbordet på jobbet så jag vet inte hur den funkar tillsammans med banden. Det var bra passning mot modul och case i alla fall. Nåja, bara att vänta ett par dagar och testa igen.
MEN 2. Måste rikta om hålen för knapparna, skulle ju åtgärda det senast men det blev bara sämre, måste ha tankevurpat...
MEN 3. Måste jobba med utskriftstekniken, hitta optimal placering för att slippa märken efter stödmaterial på utsidan.
IMG_20230324_204547.jpg
IMG_20230324_204729.jpg
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Nu känns det som att man börjar närma sig. "Stålbezeln" passade fint så det är bara att plöja på med den lösningen.
Har gjort en del justeringar i band och stålbezel för nästa omgång utskrifter. Dels för att bezeln ser ut som en toasits (extra plus för den vita standardfärgen) och dels för armbandet ska vara anpassat för lite klenare handleder (nämner inga namn).
Bezeln får bli rejält mindre för att det ska se ens lite bra ut, så istället för att placera den ovanpå glaset har den fåt hoppa ut på sidan. Det plus lite faser på utsidan och lite utskriftstekniska lösningar har gjort att jag fått ner den tillräckligt (hoppas jag).
Bandet har vinklats in mot handleden och blivit av med dummyhålen. Sen har det även blivit en hel del småjusteringar.
Renderar bilden med lite mer "äkta" känsla av prototyp.
Har även kört igång ny print över natten med ny positionering och nya inställningar som förhoppningsvis klara både krav på yta och funktion, Tidigare har som bekant bara haft fokus på funktion.

Börjar bli dags att fundera på slutgiltigt färgval...

1679946297326.png
1679946238098.png

Ulfmaster_5.JPG

1679946417826.png
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Quick update.
Har nog tamejfan fått till den första prototypen jag är nöjd med. Fortfarande ett par frågetecken att räta ut med printteknik/placering/printer (se röda markeringar), men i och med det som värptes ur printern i morse känns det som att det är möjligt att få till både in och utsida snyggt.
Mycket bättre med den tunnare "stålbezeln", inte samma toasitskänsla.
Första bilden visar hur montering av "stålbezeln" går till. Man öppnar upp genom pressa ihop banden, ner med bezeln och skruva ihop allt med skruvarna för caset.
1680028435586.png

1680028591878.png
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Efter mycket väntan fick jag plats i printern och kunde köra det nya caset i svart. Meeeen, nytt fabrikat på filamentet som tydligen vill ha lite andra inställningar, så det blev som det blev kan vi säga. Fick till en fin bezel i alla fall.
Hoppas kunna printa orangea band (och eventuellt nytt försök med case) innan påsken är över.
IMG_20230406_204325.jpg
 

ekke

Panerai
2-Faktor
Så där ja. Nu får det vara klart ett tag.
Gick över förväntan att printa med 95A, väldigt likt orginalbandet till GA-2100 i flex/böj och det ser inte helt förjävligt ut.
Fixade dummy-sensor, blå knappar och en krona (som faktiskt går att rotera). Allt snäpps fast, så inget lim eller annat fusk :)

Får se vilka modeller man går på nästa gång... Förslag?

Over and out.

1681243575273.png

1681243617568.png

1681243677146.png

1681243717743.png

1681243749945.png

1681243776137.png
 
Topp