• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur bedömmer man skicket på ett urverk?

C

China

Guest
Då jag fått en del frågor om hur man som glad amatör bedömer skicket på ett urverk, så kommer här en kortfattad version.

För att bena ut hur man bedömer skick/servicebehov på ett urverk, finns det två vägar att gå. Antingen knallar man in till urmakaren, eller gör hemläxan för att klara biffen själv. Generellt sett så klarar man sig som glad amatör ganska långt med lite kunskap och ännu längre med en enklare utrustning för ljudanalys (t.ex. en timegrapher). Nu blir det lite Swengelska på en del ställen, men jag hoppas att ni hänger med. Det här resonemanget är också till stora delar en grov generalisering, då ämnet som sådant är en hel vetenskap.

Några begrepp man behöver ha koll på;

Frekvens, antalet svängningar som balansen gör per sekund. De vanligaste frekvenserna nedan.

14.400 BPH = 4 slag per sekund = 2 Hz
18.000 BPH = 5 slag per sekund = 2,5 Hz
21.600 BPH = 6 slag per sekund = 3 Hz
28,800 BPH = 8 slag per sekund = 4 Hz
36,000 BPH = 10 slag per sekund = 5 Hz

Amplitud, balansens totala vridning i grader.

Generellt sett bör amplituden ligga på ca 270-320 grader för ett urverk i gott skick utan servicebehov, och mellan 250-270 grader för ett urverk i gott skick men med ökat behov av service desto mer amplituden sjunker. Amplituden kan sägas vara måttstocken på ett urverks hälsa, och den ljuger aldrig. Nu så finns det urverk där amplituden är specificerad till t.ex. mellan 180-230 grader (t.ex. en del Seiko mfl.) så vill man vara säker så googla, fråga tillverkaren eller en urmakare, för att ta reda på vilken amplitud som gäller för urverket. En annan faktor är större förändringar i amplituden vid mätningar mellan olika positioner, vilket indikerar servicebehov.

Lift angle.

Balansens rotationsvinkel när liverstenen är i kontakt med gaffelklykans ändar. Låter det som rena Grekiskan, ta en titt på filmklippet nedan.


Lift angle är oftast mellan 50-52 grader för ett nyare mekaniskt urverk, och finns angivet i tillverkarens dokumentation över urverket. Det finns även urverk med annorlunda lift angle t.ex. co-axialverk som brukar ligga runt 30 grader.

Beat.

Balansens rörelse från det ena vändläget till det andra, svängningen motsvarar två halvsvängningar.

Beat error.

Avvikelser i balansens rörelse från det ena vändläget till det andra, 0-0.5 ms är ett bra värde, upp till 1.0 godkänt.

De flesta urverk presterar en bra tidshållning om de är i gott skick.

+/- 5 sek/dag är ett bra resultat.
+/- 15 sek/dag är godkänt.

Undantaget från ovanstående är billigare klockor som är nya och klockor i allmänhet som nyligen servats, och ännu inte är "inkörda" då smörjmedlen behöver fördelas i urverket. Det är typiskt med en inkörningsperiod för billigare klockor, då tillverkarna inte kört några omfattande tester eller regulerat verken särskilt bra. Fabriksinställningarna är satta med tanke på att klara urverkets maximala gräns för tidsavvikelse som tillverkaren uppger, och inte optimal tidshållning. Kort sagt så kan de flesta billigare urverk reguleras efter inkörningsperioden till bättre tidshållning än tillverkarens specifikationer.

Kronometrar och High End får som regel en ordentlig inkörning hos tillverkaren och justeras/reguleras till optimal prestanda. Men kan i en del fall behöva reguleras efter en tid, beroende på t.ex. smörjmedlens fördelning i urverket eller att ett fabrikationsfel visat sig.

Amplituden ljuger aldrig om skicket på ett urverk, men det är ganska få säljare som bemödat sig om att redovisa detta, oavsett om vi diskuterar professionella säljare eller glada amatörer. Att man som privatperson inte är så kunnig eller insatt i hur ett urverk fungerar, eller hur man bedömer skicket, det är en sak. Men att profisionella/halvproffs som nasar klockor på olika auktioner och forum inte deklarerar vad man säljer, det är en helt annan femma.

Faktum är att den som har kunskap kan fiffla med ett utslitet urverk med akut servicebehov, och få till en skaplig tidshållning och i vissa fall även ett ett lågt "beat error". Urverket kan rulla och gå i veckor eller månader innan det rasar, och då är standardursäkten att klockan fungerade när den såldes. Jag tänker inte ge några exempel hur man med ganska enkla medel kan fiffla med ett slutkört urverk, men det finns ett facit i form av begagnatköpare som efter en tid och ett besök hos urmakaren konstaterat att man blivit grundlurad.

Låt oss ta en titt på ett "ruttet" urverk som fått en fix av undertecknad för att visa en bättre tidshållning. Lägg märke till att både tidshållning och "beat error" är helt ok, däremot så avslöjar amplituden att urverket sjunger på sista versen, och verket går ganska "knackigt".

SNf8o2c.jpg


Efter en renovering med bl.a. ny drivfjäder och byte av ankare och hjul i mekanismen, urverket är ännu inte finjusterat, lägg märke till amplituden.

hRNGblg.jpg


Jag avslutar med en bild på en standard ETA 2824-2 som har ett drygt år sedan den senaste servicen, tidshållningen är i praktiken +1/sek/dygn när klockan sitter på armen. Inte standard från fabriken, utan efter en översyn av undertecknad.;)

CTxhWeF.jpg


Nu så är det här ett mycket omfattande ämne, och jag har egentligen bara nosat lite på i det här inlägget. Men ett faktum är att man med enkla medel kan skaffa sig en uppfattning om skicket på ett urverk. Lämnar vi utrustningen åt sidan, så är tidshållningen många gånger en indikation på urverkets skick. Men nackdelen är att det går att "fiffla" med ett slutkört urverk, och har man då inte alla fakta på bordet i form av tidsavvikelse, amplitud och "beat eror", så hjälper det inte.

Köper man en klocka som är nyservad eller är under garanti, så är det oftast inga problem. Men å andra sidan, hur många professionella säljare redovisar t.ex. amplitud och tidshållning? Från min synvinkel så borde klockköpare ställa högre krav, i form av att skicket på det man köper redovisas.

Det här är heller inga konstigheter, fråga urmakaren eller mr google. Jag har tidigare postat ett dokument från Witschi, en tillverkare av mätinstrument. Den som har tid och lust rekommenderar jag att gå igenom den här dokumentationen. Kunskap är makt, och som klockköpare kan man gardera sig och slippa många problem.

https://klocksnack.se/threads/timegrapher-1000.7152/
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Underbart, tusen tack för denna överskådliga guide! Jag har inte mäktat med att grotta ner mig i detta tidigare men du lyckades hitta rätt nivå på infirmationen, lysande!
 
  • Like
Reactions: Wii

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Väldigt bra, detta måste vara som en nål i ögat på alla rolex ägare som hävdar att deras ur är så mycket bättre än generiska ETA, som med lite inställning kan gå 1-3 +/- sekunder på dygnet.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag skrev ett inlägg på mobilen igår, men jag ser nu att jag helt uppenbart slarvade bort det... Så jag försöker rekapitulera:

Utmärkt inlägg! Tack för att du tar dig tid! Jag tycker att du pekar på några enkla och viktiga saker att tänka på, särskilt håller jag med om det du skriver om amplitud. Ett så enkelt mått att få en känsla för hur verket mår. Bra också att du exemplifierar och visar hur gången kan bli ganska OK, trots usel amplitud. Vad menar egentligen en säljare som säger att klockan "har fått översyn och nyligen blivit ruckad"? Eller "nyligen genomgången av min urmakare". Ofta kanske det betyder att amplituden är OK, samt att klockan är ruckad till bra gång, men vem vet?

Ett annat område som är intressant att ha koll på är rotorn. Rotortappen kan må bra av lite smörjning oftare än en komplett rengöring och smörjning av hela verket. Hur går dina tankar där?

Jag funderade lite över ruckning och reglering också. Och kanske blandar jag de två begreppen här: I det ena fallet handlar det ju om en enklare justering av gången, det som många av oss med enkelhet gör. Man skruvar lite på ställskruven och kan justera någonstans +/- 30 sekunder per dygn. I det andra fallet handlar det om att justera för större avvikelser, vilket kan inkludera förändring av balansfjäderns form. Gör man inte detta rätt, så riskerar balansen att hamna lite snett i sina stenar, med oönskat ökat slitage. Det behöver inte synas på gången, men där finns en ökad risk för slitage.

Än en gång: Bra inlägg! Välskrivet och genomtänkt med bra exempel samt med betoning på viktiga punkter att tänka på.

mvh A
 
Topp