• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Information om min Rolex?

fredtiger

Cartier
Tänkte höra om någon kan säga mig något om min klocka ( ok, jag har gett den till min fru så egentligen "om hennes klocka"). Att det är en Rolex Datejust har jag listat ut. Vidare får jag diametern till 33mm. Köpte klockan till mig själv för 8 år sedan. Älskar verkligen klockans utseende, men upplever den för liten till mig själv. Särskilt sedan jag fick min fars SS Chronolink. Känns fel att dessa om till en klocka med stållänk som är 2 strl mindre. På min fru sitter klockan perfekt. "Oversized " på ett smakfullt vis. För egen del blir det nog en submariner på lite sikt (se annan tråd) ref. 14060.

Nyfiken på om någon kan uttala sig om klockans ålder, specen med oysterlänk, svart tavla, slät ring ( tycker själv den är snygg). Ja, vet egentligen inte så mycket alls och tar tacksamt emot information! Klockan går som en klocka och håller tiden bra (efter en service genomförd av mig för 4 år sedan).
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    173.4 KB · Visningar: 726
  • image.jpg
    image.jpg
    138.6 KB · Visningar: 728

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är ingen datejust..

För att ta reda på mer om klockan är det bästa att plocka bort länken. Mellan luggarna kl 12 står referensnumret, och kl 6 står serienumret som sedan hjälper dig att datera klockan..
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
När du har serienumret kan kanske denna tabell vara till hjälp:

http://www.drwatch.se/?p=SERIENR

Mig veterligen så är datering via serienummer ingen exakt vetenskap, men ger en indikation om åldern om inte annat

(ps - vet ej om Dr W's tabell är den bästa, men den enda jag hade i huvudet... Finns säkert på rolexforums.com oxå)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Klockan är sannolikt en ref 1500 (OP Date) och som övriga sagt så finner du serienummer mellan bandhornen. Länken tror jag dock är ett fuljobb och kommer sannolikt från en större modell (med 20mm bandbredd) som våldats på plats i ändlänkarna.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
Klockan är sannolikt en ref 1500 (OP Date) och som övriga sagt så finner du serienummer mellan bandhornen. Länken tror jag dock är ett fuljobb och kommer sannolikt från en större modell (med 20mm bandbredd) som våldats på plats i ändlänkarna.

Ser ut som en Sub-länk. Kan det stämma?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har inte hundra koll, men jag är inte säker. Du tänker på fliplocket? Finns/fanns väl även utan dykförlängning?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
gjord det? med tanke på att GMT från samma tid fick annan typ av spänne(trots samma avstånd mellan bandhornen) antog jag att fliplocket bara gavs ut till subar och Sea dwellers. men som sagt, jag är inte heller 100
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Fabian skrev:
gjord det? med tanke på att GMT från samma tid fick annan typ av spänne(trots samma avstånd mellan bandhornen) antog jag att fliplocket bara gavs ut till subar och Sea dwellers. men som sagt, jag är inte heller 100

ExpII och GMT kom under perioder med det långa spännet, dock utan dykförlängningen.

Edit: Har själv haft en GMTII med det långa spännet, köpt ny hos AD.
 

fredtiger

Cartier
19mm får jag måttet mellan luggarna till. Spännet är 16 mm brett. Spontant känns det för klent för en sub, men mina kunskaper inom området är klart begränsade! Ser inte ut vara något konstigt med passformen vid infästningen av länken. Inte heller någon förlängningsmöjlighet vid spännet vilket jag väl sublänken har? (för våtdräkt alltså).
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    335.5 KB · Visningar: 507
  • image.jpg
    image.jpg
    221.7 KB · Visningar: 500

Singular

Rolex
2-Faktor
Den där länken är lite förbryllande - det är utom tvivel att den tilllhör en 20mm-modell (men med 19mm-ändlänk som filats upp för att tillåta de bredare mittlänkarna från en 20mm), men jag vet inte om den är helt kosher. Finns det några gravyrer/stämplingar på spännets blad?

Mycket riktigt har Submarinerlänken (9315/93150) dykförlängning, men det är förmodligen ingen raketforskning att ta bort den och köra utan.
 

max

Dancing Queen
Kolla vad det står för nummer stansade i länk och ändlänkar så reder vi ju snabbt ut den saken... På din bild ser det nästan ut att fattas nr på länken, dvs aftermarket/hopplock men kanske bara inte syns på fotot.
braceletchart.jpg
 

fredtiger

Cartier
Min fru tycker visst att jag ska fokusera på eftermiddagens bröllop... får återkomma när jag hittat mer om länken. Behöver jag ta av länken för att hitta ref. Nr? (Har den inte tillgänglig just nu).
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det är ändlänken som har är märkt 257, det ska även stå ett nummer på länken (normalt sett på sista biten mot klockan) och ett på själva spännet.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
257 är mycket riktigt en 19mm-ändlänk. I det här fallet har de filats upp för att få plats med en 20mm-länk (du kan även se att själva länken är bredare än ändlänken...), som jag som tidigare misstänker inte är helt schysst. Det ska finnas stansade/graverade nummer på spännets blad (som alltså ger ref/datering på själva länken).
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Porsan skrev:
Fabian skrev:
gjord det? med tanke på att GMT från samma tid fick annan typ av spänne(trots samma avstånd mellan bandhornen) antog jag att fliplocket bara gavs ut till subar och Sea dwellers. men som sagt, jag är inte heller 100

ExpII och GMT kom under perioder med det långa spännet, dock utan dykförlängningen.

Edit: Har själv haft en GMTII med det långa spännet, köpt ny hos AD.


ooh.. det hade jag ingen aning om! tack för informationen
 

fredtiger

Cartier
Ok. Ändbiten är original. Länken tycks vara fejk, eller i vart fall vara placerad på fel klocka. Så vad gör jag nu? Skaffar en original oysterlänk 19 mm? Hur gör jag det utan att ruinera mig, begagnattips någon? Kan det vara så att en sådan länk går att justera tightare än nuvarande som ställd på minsta läget fortfarande är just en aning i största laget för min fru?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
19mm-länkar är inga större problem att hitta - titta efter reffarna 7835 och 78350 (vikt resp "solid") på exempelvis VRF. Du kan plocka bort valfritt antal bitsr på båda, den vikta något enklare och den solida först genom att skriva bort de "lösa" och sedan med valfritt våld "knäcka" bort resten.
 

max

Dancing Queen
Ja, du kan visserligen korta även dendär länken men jag skulle absolut köpa en äkta rolexlänk till klockan! Helt rätt väg att gå.

Vrf är vintage rolex market: http://www.network54.com/Forum/207673/

Ang storleken så är den 19mm vid luggarna och 17mm vid spännet, kan det vara det som stog?
 

fredtiger

Cartier
Har nu grävt lite djupare. Klockan är en OP med ref. 1500. Enligt de tabeller jag hittat daterad till 1968. Ändbitarna är 257 vilka jag tror är till mindre/tunnare klockor, någon som kan bekräfta detta? Rätt ändbitar bör vara 557 eller 557B, någon som kan bekräfta detta? Vad jag förstått så var det länk 7835 som var standard då medan 78350 är en efterföljare som också passar klockan.

Nu blir det jakt på armband 7835 samt ändbitar 557. Kom gärna med tips (förutom VRF då) om ni vet var jag kan hitta detta till en överkomlig peng!
 
Topp