• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Ingenieur 3239 Automatic

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
IWC Ingenieur Automatic ref. 323902

Jag har länge haft ett gott öga till IWCs Portuguese och kände egentligen inte till ingenieuren så värst bra tills för ca 4-5 år sen. Stötte och provade 5005an (tror jag det var) och blev riktigt kär i länken, kronskydden och givetvis tavlan! Sagolikt snygg klocka med Gérald Gentas design arv! Men både för dyr och för stor för mig på den tiden. Tiden gick och jag harvade kvar i TAG-träsket tills jag i våras spatserade in i IWCs butik i Dubai Mall. Jag och en klockintresserad kollega var nyfikna på att prova lite olika portugueser, bl a 7-days. Men där var den, en ny, slimmad, alldeles perfekt sizead ingenieur! Jag bad att få prova den och den satt som en smäck! Instant love! Visst den har inte den där strukturen i tavlan men satt så fruktansvärt bra på handleden.

IMG_20140315_074522.jpg


Hade tyvärr inte klockbudget kvar att handla den då men den stannade kvar i bakhuvudet och gnagde. Våren gick och jag kände mer och mer att jag ville prova något nytt. Till sist bestämde jag mig för att flippa, hemska tanke, så min TAG Heuer Carrera cal. 1887 fick vandra vidare här på forumet. Jag hade inte värst bråttom och var mest sugen på en Rolex Explorer II (16570)med svart tavla och la rätt mycket tid på att leta det perfekta exet.

Men så en sen sommarkväll när jag och brorsan drack lite öl och slösurfade bilar och klockor så fanns den plötsligt där under säljes här på KS! En 323902 som aldrig riktigt lämnat mitt bakhuvud sen den där dagen i mars. Det kändes bara så rätt, trots att jag skulle ha en 16570. Lite PMande och till sist F2F så var den min! Kul att mötet blev på en miniGTG i Göteborg så man fick träffa flera trevliga KSare samtidigt!

Klämde på massor av grymma ur och upplevde den där härliga KS-andan. Oehört trevligt och kul att träffa nytt folk som det känns som man redan känner i o m intresset. Var tvungen att gå tidigt vilket var tråkigt men jag fick ju min nya kompis med mig!

Nu till uret!

IWC ingenieur Automatic ref. 323902

Diameter: 40 mm
Höjd: 10 mm
WR: 12 bar vilket betyder att man kan dyka med den(skruvad krona)
Glas: Safirglas med dubbelsidig AR behandling
Urverk: 30110 (moddat ETA 2892) Mekaniskt självuppdragande, 21 juveler, 42h gångreserv
Komplikationer: Datum
Länk: Integrerad
Antimagnetisk: mjuk järnkärna som skyddar urverket mot magnetiska fält upp till
40 000 A/m

Personlig upplevelse:

+ Storleken, sitter förbaskat bra
+ Integrerade länken som är tung, gedigen och har ett riktigt coolt system för korta och byta den (Cartier patent?)
+ Snygg och sitter bra på gummi
+ ETA, billigare service och lätt att få tag på delar
+ Dubbel AR, glaset syns nästan inte
+ Borstad med blankpolerade fasningar
+ Antimagnetisk
+ Lume existerar

- ETA (var lite avtändande i början men nu skiter jag i det)
- Integrerad länk gör att utbudet av armband minskar till nästan noll
- Något livlös tavla (finns ju snyggare på andra ingys)

Min upplevelse med nye ingenieuren på armen i ca 3 veckor är att det är en grym all-around klocka. Man kan bada med den, passar även till fest, snygg till t-shirt och funkar även fint till skjorta under manschetten. Den ger ett väldigt tooligt intryck med ”skruvhålen”, kronskyddet och de borstade ytorna som kontrasteras med de blankpolerade fasningarna, vilket jag gillar skarpt.

Både gummit och länken sitter riktigt skönt och jag byter mellan dem rätt ofta. Lite bara för att det är så enkelt att byta :). Länken i sig är riktigt gedigen, lagom tung, sitter bra, lite tack vare den halva länkbiten.
Jag tycker även den gör sig bra på gummit, det svarta gummit och urtavlan gör att boetten kommer fram lite mer.
IMG_20140811_172730.jpg

Lumen är förvånansvärt bra, mot vad jag trodde, så bara efter en liten stund i solen lyser det upp även under lite dämpad belysning. Tavlan i sig kan upplevas lite ”platt”, att det inte ”händer” något och visst hade tavlan från 3227 inte skadat. Men jag gillar den rena tavlan, enbart lite text (Märke, stad och modell), fasningen som kantar indexen, indexen i sig och de spegelblanka visarna.

Den dubbelsidiga AR behandlingen av glaset gör att det inte syns i de flesta vinklarna, vilket är riktigt coolt.

Gången är pålitlig och jag har inte märkt någon speciell avvikelse (ETA2892 sägs ju vara väldigt pålitligt och stabilt).

Kontentan är att jag är jävligt nöjd! :)

Nu följer en liten bildorgie så luta dig tillbaka och njut av dessa halvtaskiga mobilbilder med diverse filter :)

//John

IMG_20140725_190606.jpg


IMG_20140725_190614.jpg


IMG_20140729_124333.jpg


IMG_20140801_095552.jpg


IMG_20140806_181625.jpg

IMG_20140811_173828.jpg

IMG_20140811_191122.jpg

IMG_20140811_182620.jpg
 

egbert

Panerai
Topp! Äger varianten med vit tavla och silvriga index och instämmer till hundra procent med dina åsikter/erfarenheter!
Tycker även dina bilder var fina - du är för blygsam. Riktigt krispiga!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för reportaget. Är själv klart sugen på modellen.
Känns som man skulle byta sin 16610 mot detta ur som känns lite
roligare och egen.
Får se hur det blir.
/j
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för reportaget. Är själv klart sugen på modellen.
Känns som man skulle byta sin 16610 mot detta ur som känns lite
roligare och egen.
Får se hur det blir.
/j
Tack. Tror du kommer trivas riktigt bra med en 3239! Den är ju lite mer ovanlig som du säger. Skulle du mot förmodan tröttna så kan man ju byta [emoji6]
 
Topp