• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd dressklocka - PP, VC, ALS

Niklas

Rolex
2-Faktor
Funderar på att köpa ett renodlat dress ur då jag från höst till vår går klädd i kostym 10 timmar par dag.
Idag så använder jag "dressade sportur" till kostym:
AP Royal Oak, IWC Portuguese, Patek Aquanaut, Hublot Classic Fusion.
Men som sagt så är det nog dags att köpa en klocka som passar 100% till kostym.

Från början var min tanke att köpa en JLC Reverso men jag får inte den att sitta bra på min handled.
Så nu är tanken att gå "all in" och kandidaterna är:
Patek Philippe Calatrava 5196
Vacheron Constantin Patrimony thin
A. Lange & Söhne Saxonia thin

Alla i rose guld och de ligger i ungefär samma prisklass (Lange ca +15' över de andra 2).

Tillgängligheten är bäst på Vacheron, Nymans brukar se till att ha den i lager.
Calatravan och ALS Saxonia är det ca 6 månaders väntetid på (om jag kommer ihåg rätt).
Men nu har jag haft sådan tur att i fredags så fick Nymans in Sveriges första Saxonia thin RG i lager och de har reserverat den i några dagar till mig :)

Efter att jag nu har provkört samtliga är mina tankar så här:
(Disclaimer: Självklart bara mina egna personliga åsikter..)

Patek Calatrava:
Det är den mest ikoniska ock klassiska dress uret i den ultimata dress storleken 37mm.
En klocka som jag fortfarande kan bära när (om) jag är 70år och låta framtida generationer ärva.
MEN. Den känns väldigt liten på handleden och i mitt tycke så ser den lite daterad ut.
Helgerån jag vet. Men då ska man veta att jag inte är så förtjust i vintage och mina vintage polare älskar den så det är väl där min personliga smak kommer in.
Boett formen är otroligt snygg men jag har lite svårt för visarnas utseende och jag hade inte saknat sekundvisaren om de hade tagit bort den.
Patek 5196.jpg


Vacheron Constantin Patrimony Thin:
En otroligt vacker klocka från en av de 3 anrika tillverkarna.
På bild så är den så snygg att det gör ont i hjärtat :)
Men, den ultratunna boetten tillsammans med dess form och min "utformning" på handleden gör att den sitter för lågt och får en konstig vinkel pga. knölen.
Den ser verkligen lövtunn ut på mig vilket gör att det helt enkelt inte ser bra ut.
Dessutom så är jag inte så förtjust i de tunna visarna.
VC Patrimony.jpg


A. Lange & Söhne Saxonia Thin:
Återigen en otroligt vacker klocka med ett hantverk och en finish i absolut världsklass.
Visarna är otrolig vackra och jag älskar den raka boettformen.
Saxonia har den mest avskalade och rena urtavlan av dessa 3, något jag verkligen värdesätter på ett dress ur.
Dessutom så har den glasbaksida så det går att beundra det vackra manuella verket.
Då ALS bara tillverkar runt 5.000 klockor per år så känns det ganska exklusivt att få bära en och det är ett märke som flyger lite mer under radarn vilket är ett plus för mig
ALS Saxonia.JPG


Som ni kanske märker så lutar det mest åt en Lange Saxonia Thin men jag har ännu inte bestämt mig.
Vill gärna tänka till ordentligt före köpet så att jag inte ångrar mig efteråt.

Jag vet att det är ett personligt val och det är bara jag som kan bestämma men det skulle ändå vara roligt att höra era åsikter.
(Frugan börjar ruttna på mina dress-klock utläggningar efter månader av funderingar så jag behöver några fler att prata med..)

Avslutar med en bild från helgens provkörning av Lange'n :)
ALS wristie.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Går det att välja fel? :)
Har ju inte sett någon IRL, men boettformen på PPn tycker jag är klart snyggast av de tre. Hur är måtten på de andra två? Hur skiljer sig urverken? Är alla manuella och hur lång är kraftreserven?
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag tycker att PP'n är långt mycket intressantare och snyggare än de andra två. De känns så avskalade så att det nästan inte blir något intressant kvar. PP'n erbjuder snygg färgblandning med en snygg sub-sek :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Går det att välja fel? :)
Har ju inte sett någon IRL, men boettformen på PPn tycker jag är klart snyggast av de tre. Hur är måtten på de andra två? Hur skiljer sig urverken? Är alla manuella och hur lång är kraftreserven?

Sorry, missade att skriva det.
Både Lange och VC är 40mm i diameter.
PP är 37mm men som vaniljglass påpekar har den långa bandhorn vilket gör att den fyller ut handleden bra ändå.

Tjocklek:
ALS: 5.9mm
VC: 6.79mm
PP: Är osäker men har läst 8mm?
Alla tre har manuella verk.
Lange ca 72h, VC ca 40h och PP ca 44h gång reserv
http://www.alange-soehne.com/timepieces/saxonia/#saxonia-thin/introduction/211-026
http://www.vacheron-constantin.com/en/watches/patrimony/patrimony-contemporaine-81180-000r-9159.html
http://www.patek.com/contents/default/en/5196R_001.html
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Gillar även jag mest visarna på Calatravan, tycker de andra ser lite tunna ut? Men ALS sitter ju fin ut på din handled, du har ingen bild på de andra på just din handled?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Calatravan vinner här!

1. Klassiska linjer = tidlös förförande design
2. Fasade index och visare = livfulla små detaljer
3. Borstade OCH polerad boett = elegant hantverk som ger tuffare kontrast
4. Perfekt storlek = mogen stilmedvetenhet

VCn går ju bort direkt, då den inte sitter bra, vilket alltid kommer störa.

ALSn är bara för blek i jämförelse med de två andra.

PS
Jag förstår ditt lidande... att behöva gå omkring med de där "dress-sportarna" måste vara väldigt jobbigt ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skulle aldrig köpa en dressklocka på 40mm så då blev valet lätt: PP.
Vitsen med en dressklocka är ju ändå att den bryter av lite mot de andra klockorna man äger. En platt 40mm-klocka ser jag inte som en dressklocka. Visst, om man inte har andra klockor att variera med så skulle 40mm funka om den bärs mindre, men har man andra klockor så känns 37mm bättre. Smaksak dock.

Edit: Min KS är 37mm vilket jag tycker är en klockren storlek på den typen av klocka. 18,5cm handled.
21b63f8e5f5120cad69b3cf175fc69ac_zpsc0d4ed9f.jpg
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Denna VC blir lite mer levande

actu_778.jpg

Otroligt snygg!
Har provat den också men jag gillar verkligen när dress-ur har så ren urtavla som möjligt :)

Av de 3 calantravan
Skulle JLC ultra thin moonphase vara nåt? Bara sett på bild men gillar skarpt

Har även tittat på JLC ultra thin moon 39 men den har lite samma problem som VC Patrimony.
Tunnheten tillsammans med boettformen gör att den inte sitter riktigt bra på mig.
 

JohanHLM

Rolex
Oavsett vilken du väljer blir det inte fel.
För egen del är det något i utformningen på VC:n som gör att den går bort.
Nu har du förvisso fått fram tre kandidater så det kanske är dumt att sätta griller i huvudet men JLC Master Ultra Thin vore en stark kandidat om jag skulle göra valet.
Jag tycker en dressklocka bör ligga mellan 33-39 mm men vill du ha något större än så finns ex. AP 15180.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Läste att du ville ha så clean som möjligt med :)
Då kanske royal Capital går bort med
Känns som du får något riktig snyggt oavsett vilken av de 3 du väljer
 

par

Patek
2-Faktor
Jag har en favorit som är mindre dressing än dessa och det är 6000r. Roligare tavla med massa liv i. Dessutom är den aut och jag klarar inte en manuell klocka
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har du kikat något på Glashütte? Händer ofta lite mer på tavlan, kanske kan passa dig bättre.

Själv skulle jag gärna valt caltravan
 

JayJay

Rolex
Det är möjligen lite svårt att ge råd i ett segment som jag själv inte är i närheten av. Dock har jag ju lekt med tanken många gånger. Magkänslan säger mig att jag hade gått på Langen av de tre, speciellt om det redan fanns en Patek i lådan. Hur som helst så är du i en sits där inget av valen kan bli fel. Grattis i förskott.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Nej.. Sätt inte mer griller i huvudet på mig nu :)
Det tog ett bra tag att koka ner det till dessa tre modeller och frugan flyttar nog ut mig till soffan om jag ska börja om med att diskutera nya modeller..
 

Peddjy

Cartier
Av de där tre skulle jag gått på PP! Verkligen fina klockor alla tre du valt ut.

Men hade jag själv fått välja hade det blivit Sjöö - Royal Capital i rosé, sjukt mycket snyggare i mitt tycke!
 
Topp