• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Okej! Ja men G10 kan ju vara rätt trevligt om det är bra kvalle och bearbetning! Micarta är en favorit men tycker det ofta är för hårt polerat så det blir halkigt...
En slippie tar man ju sällan i så halkigheten blir ett problem iofs.
Riktigt fin custom hur som helst. Aldrig hört talas om just Johan Ellis men det ser ju riktigt schysst ut! Vad är det för bladstål, något kul? 😎
Ja du har rätt i det du säger.
Har en kniv av honom innan, gav ynka 235$för den, det var i slutet på 2015 dock. Så han gör riktigt bra knivar.
Sydafrikaner
Svenskt stål faktiskt, RWL34. Grabbarna i Syd Afrika vet hur man gör knivar.
Min favorit knivmakare är nog Ellis eller Andre Thorburn från Syf Afrika. Har dock bara en kniv av Thorburn änsålänge.
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Dagens ur och kniv, den växer på mig den här RRR'en.
1000007346.jpg
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Förutom att jag tycker det är kul med de gamla fällknivarna ifrån Eskilstuna, så tycker jag det är lite kul med de små Moraknivarna som fanns förr. De är närmast i barnknivstorlek,eller som souvenirer. Det gör dom faktiskt inte mindre användbara, bara annorlunda.
IMG_0565.jpeg

Till vänster är Morakniv Classic 1/0, den minsta i Classic-serien som tillverkas idag. Bladet är 78mm och handtaget 92mm, Alltså en totallängd 17cm
IMG_0566.jpeg

Till höger om den (nr.2 ifrån vänster) är förlagan ifrån KJ. Samma dimensioner, men med en annan slipning av eggen som nästan är 1/2 bredden av bladet.
IMG_0569.jpeg

Nummer 3 & 4 har en helt annan slipning av bladen med en fasning även på ryggsidan.
IMG_0568.jpeg

Bud-Carl Andersson och Erik Frost. CA har ett blad som är 76mm och ett handtag på 86mm (16,2cm totalt). Erik Frost är en riktigt liten kniv. Bladet 68mm och originalskaftet 73mm, alltså blygsamma 14,1cm totalt. På just denna sitter ett annat modernt handtag just nu eftersom jag håller på att göra ett nytt i originalstorlek.
IMG_0570.jpeg

På de äldre var bladen stämplade på andra sidan mot hur de moderna är stämplade
IMG_0571.jpeg

En sån här liten kniv är perfekt att ha i verktygslådan, handskfacket, kökslådan, som backup till småjobb som ändå kräver en kniv som klarar lite våld. Just dessa små är kanske inte lika ofta man hittar, men då man gör det är ofta skicket ”lättrenoverat”.
En billig och trevlig hobby i återbruksanda.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Har också en morakniv av det mindre slaget, har för mig att det är en pennkniv som mäter knappa 14 cm.
1000001752.jpg
Stilig 👌🏿 Den bekräftar det jag upptäckt gällande skick på äldre knivar, dom är ofta sparsamt använda 👍🏿😊
Jag har också en sån ifrån Jönsson, väldigt varierande kvalitet ifrån dom gubbarna 🤪
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Kom på att även jag äger en gammal morakniv. :)
Kom med i en verktygsväska som jag tror såldes internt till anställda på ASEA (Y-sektorn). Jag fick den nån gång runt 1980, antagligen nåt år eller två innan, jag minns inte längre...
Fodralet har tyvärr spruckit (av ålder), och hade aldrig någon flärp för att fästas i bälte, eftersom den satt i ett verktygsfäste i väskans lock. Notera den lite grova slipningen; den har alltid sett ut så.
IMG_1809.JPG
 
Senast ändrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Idag passade jag på att kapa upp äppelknölen jag tog i november i klossar för fortsatt torkning
IMG_0593.jpeg

Precis som jag hoppades är det mer mönster än ögon.
IMG_0594.jpeg

Nu är det bara att hålla tummarna för att det inte bli för mycket sprickor under torkningen
IMG_0595.jpeg

Borde man försöka hitta något tema till materialet? Fruktkniv kanske?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Har någon koll på vem tillverkaren av denna kan vara? Handtag och slida i läder. Tillhörde min farfar som gick bort 1971. Enligt pappa är det inte en morakniv...


IMG_6702.jpeg
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Visst är det näver, så det låter troligt. Kniven tippar jag är från 1920-talet , så det lär väl vara svårt att spåra.

Jag säger som @Olofgren87 , det var/är vanligt på Finska knivar. En snabb googling gav detta https://digitaltmuseum.se/011024264033/kniv
Inte samma lika, men stilen är den samma
Kul "arv" :)

Här är ett filmklipp på en herre som gör en finsk näverpuukko om man är nyfiken på processen 😁

 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Btw så är puukko rätt och slätt kniv på finska. Då jag är född i Norrbotten och alltid känt till ordet (uttalas ungefär Pook-ko) så ser jag att det skapats ett narrativ kring ordet som skall signalera något genuint; storytelling s a s. Man kan se att det emellanåt leder till en lite lustig tautologi ....

Fin söndag 🌞 😊
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Btw så är puukko rätt och slätt kniv på finska. Då jag är född i Norrbotten och alltid känt till ordet (uttalas ungefär Pook-ko) så ser jag att det skapats ett narrativ kring ordet som skall signalera något genuint; storytelling s a s. Man kan se att det emellanåt leder till en lite lustig tautologi ....

Fin söndag 🌞 😊
Så är det! Sen har jag, som sysslat en hel del med knivar, fått höra att en Puukko är en helt vanlig slidkniv man har i bältet, till skillnad från en Leuku (huggare), fällkniv (som jag inte vet vad det heter) osv.
Fast lite lustigt blir det ju, som du påpekar, när man pratar om puukko-knivar. Kniv-knivar? 😆
Men så har det blivit i dom knivgrupper jag är med i. En Puukko är en typiskt finsk, helt vanlig kniv slidkniv. Lite som en svensk Morakniv, som ju inte alltid behöver vara just från Mora beroende på vem man frågar... Hultafors-moran kommer på tanke 😅
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Så är det! Sen har jag, som sysslat en hel del med knivar, fått höra att en Puukko är en helt vanlig slidkniv man har i bältet, till skillnad från en Leuku (huggare), fällkniv (som jag inte vet vad det heter) osv.
Fast lite lustigt blir det ju, som du påpekar, när man pratar om puukko-knivar. Kniv-knivar? 😆
Men så har det blivit i dom knivgrupper jag är med i. En Puukko är en typiskt finsk, helt vanlig kniv slidkniv. Lite som en svensk Morakniv, som ju inte alltid behöver vara just från Mora beroende på vem man frågar... Hultafors-moran kommer på tanke 😅
Jo Puukko har varit föremål för en del... puckade diskussioner 😁 🤐
Jag har hört alla möjliga beskrivningar. Måste ha rak rygg, måste ha 3/4 dels slipat blad osv. Spontant tycker jag att fingerskydd ska saknas, annars är det ganska öppet för hur en vardags/alltiallo-kniv ska se ut. Många amerikaner ser Morakniven som en Svensk Puukko
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Här är ett filmklipp på en herre som gör en finsk näverpuukko om man är nyfiken på processen 😁

Riktigt kul att se :) Jag har ju funderat på att jag skulle vilja göra egen holk, men inte hittat några tips. Här gjordes ju holk :) Dock var det ju lite sådär att fylla den med "liquid brimstone" vilket jag förstår som smält svavel, inte världens hälsosammaste att andas in i stugan :rolleyes:
 

Olofgren87

Omega
2-Faktor
Riktigt kul att se :) Jag har ju funderat på att jag skulle vilja göra egen holk, men inte hittat några tips. Här gjordes ju holk :) Dock var det ju lite sådär att fylla den med "liquid brimstone" vilket jag förstår som smält svavel, inte världens hälsosammaste att andas in i stugan :rolleyes:
Nä vissa aspekter av det traditionella hantverket kanske man behöver modernisera en smula 😳
Har för mig jag såg en rätt utförlig guide hur man rätt enkelt gjuter en egen holk i nån knivslöjdsrelaterad FB-grupp... 🤔
 
Topp