• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 70-talet

Ariste

Audemars
2-Faktor
I'm not in it for the complications.

Jag tycker det är snyggt med kronografer. Jag gillar designen från 70-talet. Så här sitter jag nu med en samling porriga klockor som bara väntar på fuktiga Tropic-band och yviga mustascher, vilket kaos. We’re gonna have a good time.

Ha det bra!

IMG_5781.jpg


IMG_5786.jpg


IMG_5803.jpg


IMG_5815.jpg


IMG_3240.JPG


006.jpg


006.jpg


006.jpg


06.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


IMG_3126.JPG


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


006.jpg


IMG_3228.JPG


IMG_3215.JPG
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Grymma klockor! Hur många klockor har du egentligen?

För många för att hinna uppskatta alla och ge dem den kärlek de förtjänar. Jag har lätt för att köpa men svårt för att sälja, så länge jag håller mig i lågprissegmentet fungerar det men visst när jag drömmar om att sälja av allt och skaffa något riktigt tungt, typ en Rolex 1680/8 Submariner. Hade en tanke om att köra en 365:a men inser att varken antalet klockor eller tiden finns till att köra en Dagens klocka varje dag i ett års tid, men det vore coolt.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
OOooh galet sweet!!!

hur skulle du ranka de olika verken i termer av kvalitet?

Det sitter Valjoux 773x i majoriteten av kronograferna och det finns en del som "alltid" går sönder eller är sönder när de införskaffas, det är Fly Back Lever #8180. Men så länge man låter bli kronografen håller de riktigt bra...:).

Jag gillar manuella Valjoux-verk, lite kantiga och grova kanske men slitstarka är min erfarenhet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ariste skrev:
Spencer66 skrev:
Grymma klockor! Hur många klockor har du egentligen?

För många för att hinna uppskatta alla och ge dem den kärlek de förtjänar. Jag har lätt för att köpa men svårt för att sälja, så länge jag håller mig i lågprissegmentet fungerar det men visst när jag drömmar om att sälja av allt och skaffa något riktigt tungt, typ en Rolex 1680/8 Submariner. Hade en tanke om att köra en 365:a men inser att varken antalet klockor eller tiden finns till att köra en Dagens klocka varje dag i ett års tid, men det vore coolt.


Det är ju gjutet att köra det ett år! Jag skall göra det men kommer inte ens upp i en månad..
Nyfiken fråga bara, pular du själv eller lämnar du in? Om du lämnar in har du ju snabbt finansierat en 1680/8:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag lämnar in allt eftersom och lägger alldeles för mycket pengar på service, men jag kan inte få till ett skarpt fokus i mitt samlande hur mycket jag än försöker. Den där röda tråden är tjock som tågvirke och skiftar i rosa och orange, lack of focus är mitt mellannamn. Det finns så ohyggligt många coola och fina klockor, selektering är inte min starka sida så därför hoardar jag allt som tilltalar mig. Har funderat på att släpa allt till Kaplans och låta dem göra sitt, tanken lockar och skrämmer men en dag dyker graalen upp som gör att jag ändrar mig. En dag.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du upphör aldrig att förvåna Ariste, du har såna enorma mängder med godingar. Som kronograftorsk kan jag inte säga annat än att jag är impad. Och jag dreglar...... :cool:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Du upphör aldrig att förvåna Ariste, du har såna enorma mängder med godingar. Som kronograftorsk kan jag inte säga annat än att jag är impad. Och jag dreglar...... :cool:

Blir förvånad av mig själv ganska ofta. Är du klämsugen så styr vi upp något! :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ariste skrev:
Denke skrev:
Du upphör aldrig att förvåna Ariste, du har såna enorma mängder med godingar. Som kronograftorsk kan jag inte säga annat än att jag är impad. Och jag dreglar...... :cool:

Blir förvånad av mig själv ganska ofta. Är du klämsugen så styr vi upp något! :)

Jag är alltmer övertygad om att en rejäl klämträff måste bokas in. Inte en snabb foajékaffe som sist. Jag tänker mig en ordentlig genomgång. Ska vi boka in en hel helg? :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Ariste skrev:
Denke skrev:
Du upphör aldrig att förvåna Ariste, du har såna enorma mängder med godingar. Som kronograftorsk kan jag inte säga annat än att jag är impad. Och jag dreglar...... :cool:

Blir förvånad av mig själv ganska ofta. Är du klämsugen så styr vi upp något! :)

Jag är alltmer övertygad om att en rejäl klämträff måste bokas in. Inte en snabb foajékaffe som sist. Jag tänker mig en ordentlig genomgång. Ska vi boka in en hel helg? :)

Du pratar stora klockboxen, boxvin och A-hytt på Amorella? :)
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Fantastisk samling. Man kan ju inte låta bli att bli både inspirerad o imponerad.
Gillar dessutom din Hamilton som är till salu.

J
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Now we're talking! Har haft en liknande date mer Eric Jajamensan en gång...två vuxna (well) i en svit med varsin svart sportbag med klockor. Det hela var väldigt suspekt...

Äkta klockarkärlek till klockor, suspekt i mångas ögon kanske men en naturlig utveckling av ett intresse för oss. :)

Skedde detta under er mest intensiva Glycine-period?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
En mytomspunnen tid förstår jag, skulle gärna se bildkavalkad på alla Glycine ni lägrat. :)
Nu återstår bara några vintage-modeller, eller är ni i hamn där?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
jakob.dala skrev:
Fantastisk samling. Man kan ju inte låta bli att bli både inspirerad o imponerad.
Gillar dessutom din Hamilton som är till salu.

Tackar, allt går i vågor men nu har jag en hård kronografperiod. Hamilton-dykarn är cool, tyvärr finns det alltför många coola klockor. :)
 

Hubbatix

Cartier
Ojojoj, precis varenda en väcker habegär hos mig, riktigt imponerande samling! Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men BWC:n pratar lite extra mycket med mig. Tokläcker!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får väl göra ett inhopp och visa mitt senaste nytillskott. Vintage Heuer 2446C frå 70/71 (om jag lyckats med identifieringen). Hyser ett handjobbat Valjoux 72 och sitter som en smäck! Apnöjd!

0DFD5E80-C73A-486E-83FA-DAA6085F2DE8-36966-000036590F7DD7AA.jpg


Tack till jakob.dala som släppte skönheten till mig för att som han sa "testa den lite".... I samma stund jag hängde på ett Nato visste jag att jag skulle säga, Jag tar den! :oops:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Får väl göra ett inhopp och visa mitt senaste nytillskott. Vintage Heuer 2446C frå 70/71 (om jag lyckats med identifieringen). Hyser ett handjobbat Valjoux 72 och sitter som en smäck! Apnöjd!

0DFD5E80-C73A-486E-83FA-DAA6085F2DE8-36966-000036590F7DD7AA.jpg


Tack till jakob.dala som släppte skönheten till mig för att som han sa "testa den lite".... I samma stund jag hängde på ett Nato visste jag att jag skulle säga, Jag tar den! :oops:

Gratulerar, den är otroligt cool och en Heuer är alltid Heuer. Du har min fullaste respekt, handjobb ska inte underskattas.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Denke skrev:
Får väl göra ett inhopp och visa mitt senaste nytillskott. Vintage Heuer 2446C frå 70/71 (om jag lyckats med identifieringen). Hyser ett handjobbat Valjoux 72 och sitter som en smäck! Apnöjd!

0DFD5E80-C73A-486E-83FA-DAA6085F2DE8-36966-000036590F7DD7AA.jpg


Tack till jakob.dala som släppte skönheten till mig för att som han sa "testa den lite".... I samma stund jag hängde på ett Nato visste jag att jag skulle säga, Jag tar den! :oops:

Riktigt ball!

Hur går den?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den går kanon! PR ligger nära två dygn, inget tidstapp mer än nån halvminut, max, på dessa tvår dygn.

Oavsett ska jag lämna in den för en lite genomgång nu till veckan. Vill ha den tipp-topp! :)
 
Topp