• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lorier Neptune SIV

Kan en klocka ha en personlighet? Ja har du hittat till detta forum och den här tråden så antar jag att du också svarar ja på den frågan. Klockor kan vara stöddiga, nördiga, glada eller lida av dåligt självförtroende och stora komplex. Efter att ha haft det Brooklyn-baserade micro-brandet Loriers nya dykare på armen en vecka så är jag redo att lägga uret på divanen och analysera.
Vi börjar med premisserna. Jag "behövde" en oöm dykare som följeslagare på resor, bad och andra äventyr. De säger att Submariner är den utlimata GADA-klockan men jag skulle inte ha på mig något så dyrt på t ex en pilgrimsvandring eller en intensiv blöt weekend i Berlin (det händer fortfarande att jag hittar mig själv i suspekta miljöer, sovandes på soffor hos folk jag inte känner eller snurrandes på svartklubbar). Med andra ord letade jag också efter något billigt, inte direkt stöldbegärligt. Inte för sportigt och snäppet mindre än den SPB143J1 som jag just gjort mig av med (gillade verkligen SPB143n men i slutändan var den för tung och för sportig för mig).

I tråden för mindre dykare fick jag tipset om Lorier och efter en tids väntan dök den upp. Här har vi objektet, Neptune SIV, så ni vet vad vi talar om:

20230401_162657.jpg


Specifikationer:
39 mm, Miyota 90S5 automatic movement (no-date) 28800 bph, Dome Hesalite crystal, JÄTTESTOR screw-down krona.

Lorier drivs av det paret Lorenzo & Lauren Ortega och ideologin bakom deras märke känns sympatisk. Användbarhet, mångsidighet och med tiden snygg slitning är tanken. Är ni intresserade har dom en programförklaring på hemsidan. Jag ger dom också ett stort plus för att de så öppet redovisar sina influenser. Neptune SIV är alltså inspirerad av: Omega Seamaster ref. CK14755, Blancpain Bathyscaphe ref. MC4, Rolex Submariner ref. 6538. Sämre förebilden kan man ju ha.

Det finns många saker jag verkligen gillar med Neptune SIV. Den sitter riktigt bra, är lätt och smidig. Precis lagom mycket närvaro på handleden. Jag uppskattar att bezeln är smal och inte stjäl uppmärksamheten från tavlan. Guldet kontrasterar snyggt mot den blänkande pianosvarta bakgrunden, bra tryck i lumen och mycket god läsbarhet i alla situationer.

Och personligheten då, om det finns en sån. Det kupade glaset skapar en förvrängning av index och visare som påminner mig om ett riktigt tjocka glasögon (se nedan). Svart smal vridring för också tankarna till glasögonbågar. Kanske är det en en lite nördig klocka. Med en over sized krona som ett stort utstående öra. Jo, lika delar charm och nörderi är det helt klart. Under sin första tid hos mig har den redan varit på rullskridskodisko, roadtrip och utekväll. Efter sommarens alla salta bad och turer så kommer den säkert ha tuffat till sig, än så länge är den ju bara en osnuten spoling. Men jag tror att detta är början på en vacker vänskap.

Eftersom detta är en recension så finns det kanske en poäng med att nämna en och annan nackdel. Det är inte en perfekt klocka, länken är i tunnaste laget, ändlänkarna har en halv millimeter för stort glapp. Miyota verket skrapar obehagligt inne i klockan om man lyssnar noga. Kvalitén på skruvarna är inte perfekt och det skulle kanske bli ett problem om man skulle justera länken många gånger. Men det är detaljer som jag säkert inte skulle tänkt på om min kontorsklocka inte var en Grand Seiko SBGX063G (och det är f-n i mig en klocka med perfekt finish).

Det hela landar i att detta är en keeper som kommer att ge mig stor glädje. Den är väl värd sin billiga peng och fyller en tydlig funktion i min klocklåda. Finns det fler Neptunes på forumet? Har ni funderingar eller frågor? Kommentera gärna!

20230401_161820.jpg
20230401_162513.jpg

20230401_162448.jpg
 

Kirchen

Breitling
2-Faktor
Grattis till ditt köp! Jag tycker Loriers klockor är några av de mest snygga på marknaden och Neptune ligger klart högt. Om du tröttnar kanske du vill ge en "heads up"? ;)
 

Kirchen

Breitling
2-Faktor
Absolut, deras nyhetsbrev damp ner och den har en superfin retro-futurism-feel. Hoppas de gör något åt texten "As t r a" som jag tycker är knasigt spärrad.
 
Underbar recension!
Har tittat på den här klockan ett tag och snubblade över några kommentarer på Caliber Corner om att klockans Miyota 90s5 (likt du poängterade) har en ganska högljudd rotor. Är det något du märker av dagligdags när den bärs på handleden?
Äger själv ingen klocka med rotor, så jag har inget att jämföra med.

Allt gott!
 
Underbar recension!
Har tittat på den här klockan ett tag och snubblade över några kommentarer på Caliber Corner om att klockans Miyota 90s5 (likt du poängterade) har en ganska högljudd rotor. Är det något du märker av dagligdags när den bärs på handleden?
Äger själv ingen klocka med rotor, så jag har inget att jämföra med.

Allt gott!
Jag var lite orolig eftersom jag haft en Kuoe som rasslade väl mycket, det var nästan så att man trodde något var fel (det var det inte). Men där måste caset fungerat som nån slags resonanslåda för Neptunen låter inget alls vid vanligt bruk. Om du snurrar den nära örat så hör du rotorn. Har svårt att tänka mig att det skulle störa någon.

Jag har burit den nästan dagligen sen jag fick den och gillar den fortfarande väldigt mycket. Ett av mina bästa köp! Om jag skulle nämna något negativt så är det att bandjärnen sticker ut ett par millimeter utanför länken. Jag tänker att det ökar risken för störiga dings men när du har den på dig är det ju ingen risk. Så tappar/slänger du den inte på hårda material bör det vara ok.
 

Beaujolais

Breitling
2-Faktor
Tack för recensionen, har själv fått upp ögonen för Lorier som en daily beater😊
Lorier Astra är min favorit men den verkar inte gå att köpa för tillfället.
 
Topp