• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Ny"inkommet, - Rikets råaste diver???

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Köpte en riktig rishög, men åh såå cool Aquastar 60. Funkade inte öht, givet hur tavlan såg ut gissade jag att urverket var en klump rost? Men Aquastar märker fint ut på baklocket vad det sitter för verk i, så det tog inte så lång stund att hitta en donator.

IMGP0221_zpsf0b19ee6.jpg

A.Schild 1701!


Jag har egentligen inte tålamod eller tid att mecka med klockor, men det här verkade som ett görbart projekt på min nivå… ;-)

Tyvärr satt baklocket som f-n… fick falla tillbaka på ”limma en bult på locket o ta fram hylsnyckeln”-metoden, men den lyckas tydligen alltid!
21_zps203e8e60.jpg


De spikarna var allt för klena…

Såja…
22_zps423a14b0.jpg


Bara att swappa!
23_zps3ba6436a.jpg


Med mycket pill (tack för lånet av verktygen Plattfot) o lite noob-missar (tavlan upponer…) sönderrostade verksskruvar, brutna tavelfötter och moddade verksringar, så fick jag i alla fall ihopet till slut!

IMGP0213_zpsee16940c.jpg

Jag är grymt nöjd med denna tidiga diver! Aquastar användes av tex Costeau, vridringen på 60:an är det nåt patent på, den är rätt låg.

Nu går den fint!

IMGP0214-1_zpsedac90d9.jpg


IMGP0216-1_zpsc12824a0.jpg





IMGP0219_zps8a7cacba.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
JakobZ skrev:

yep... inga soja-index där inte... keepin it real... :lol:

ska bara beställa ett 19mm tropic så är det klart, lite som en "rat rod", "ful" utanpå men schysst under huven...


Haha helt sjukt... Men undrar lite om din princip där med öppningen av boettlocket? Grym idé! :mrgreen:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ skrev:
NiklasArvid skrev:
JakobZ skrev:

yep... inga soja-index där inte... keepin it real... :lol:

ska bara beställa ett 19mm tropic så är det klart, lite som en "rat rod", "ful" utanpå men schysst under huven...


Haha helt sjukt... Men undrar lite om din princip där med öppningen av boettlocket? Grym idé! :mrgreen:
Men skaver inte bulten väldigt mycket på handleden nu ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
As raw as they come. :)
Härligt mögelfynd, Niklas...och kul att följa dina metoder kring verkbyte och boettöppning. Tipsa oss gärna om vad du använder för lim och hur du löser upp det, jag häpnar över din kreativitet!
Är det ett AS 1701 som tickar, lustigt med verksmärkning på boettlocket.
Grattis!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: "Ny"inkommet, - Rikets råaste diver???

Riktigt cool och ett skönt projekt!! Men är den inte rätt obekväm nu, med bulten på baklocket??
 

naggge

Panerai
Re: "Ny"inkommet, - Rikets råaste diver???

Är också nyfiken hur man lättast och snyggast fr bort bulten. Har själv varit inne på att limma fast en mutter men det borde ju lämna märken eller?

Grym klocka hur som helst. Gillar hur indexen är det minst mögliga på tavlan :)
 
C

Crowolf

Guest
Re: "Ny"inkommet, - Rikets råaste diver???

Fruktansvärt cool klocka!
 
C

Crowolf

Guest
Re: "Ny"inkommet, - Rikets råaste diver???

Hur faan fick du bort bulten?
 
Topp