• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fabian

Patek
2-Faktor
I denna guide ska jag försöka ge dig konkreta och viktiga tips till ett enklare och bättre första klockköp. Denna guide är fullständigt subjektiv och bör därför inte ses som ett regelverk.

Guiden är uppdelad i följande avsnitt:

Val av klocka:
1. Insidan – vad vill jag ha för typ av urverk?
2. Utsidan – vad vill jag ha för typ av modell?

Val av köp:
1. nytt eller begagnat – vad är bäst?
2. AD, gråhandlare eller privat – vad blir vinsten i långa loppet?
3. Research, research research – glömde jag säga research?

Tips på klockor:
1.000-5.000 kr
5.000-10.000 kr
10.000-20.000 kr
20.000 - uppåt

Val av klocka:

1. Val av urverk har större betydelse än vad många tror. Beroende på användning och bruk lämpar sig vissa urverk bättre än andra.

Vanligtvis delar man in klockor i två grupper; mekaniska ur (automatiska och manuella) och kvartsur (Quartz). Ett mekaniskt ur saknar all typ av elektrificerad teknik och styrs istället av preciserad mekanik som får klockan att ticka. Skillnaden mellan de två olika mekaniska uren är dess mekanik till självuppdragning, alltså kraften som behövs för att få visarna att flytta framåt. I ett automatiskt ur sitter det en rotor fäst i en rotoraxel. Detta gör att Rotorn snurrar när klockan rör på sig. På så sätt spänner rotorns rörelse en fjäder som i sin tur är kopplad till klockans övriga mekanik. Därmed är daglig användning av ett automatiskt ur det enda som behövs för att få den att hålla igång.


Rolex automatisk urverk 3135
3135-1.jpg


Skillnaden mellan ett automatiskt ur och ett manuellt ur är att ett manuellt ur saknar rotor och därmed inte vrider upp sig själv vid vardaglig användning. På ett manuellt ur är klockans krona istället kopplad till den fjäder som driver upp klockan och får klockan att ticka på. För att få en manuell klocka att fungera drar man kronan fram och tillbaka tills det att man känner att kronan blir allt tyngre och tyngre. Då är fjädern spänd och klockan kommer att börja ticka.


Omega manuellt urverk 601
P1012634.jpg


Ett kvartsur är ett ur som inte bara tillförlitligar sig på mekanik, utan mäter tiden med hjälp av oscillationer i en kvartskristall. Enkelt förklarat ger klockan ifrån sig en spänningspuls till dess kristaller som därmed börjar vibrera. Sedan räknas pulserna ihop och efter ett antal pulser (närmare bestämt 32 768) har det gått en sekund.


Grand seiko quartz 9F62a
seiko-grand-caliber-9f62a-caseback-japan.jpg


Vilken typ av urverk pass då dig bäst? Ett mekaniskt urverk har oftast högre verkshöjd och är självklart därför mer omtyckt bland klockintresserade. Det finns en härligare känsla av att veta att ens klocka inte drivs utav elektronisk teknik utan snarare elegant och preciserad finmekanik. Däremot ska man inte förkasta all typ av kvartsur. Det finns lägen där kvartsur är bättre lämpade än mekaniska. Då ett mekaniskt ur är mer stötkänsligt samt ofta inbringar en större prislapp (både vid inköp och service), kan ett kvartsur lämpa sig väl ifall klockan är tänkt att användas i extra hårda miljöer. Med det sagt kanske man inte behöver ha en Patek Philippe 3425 som sin enda klocka om man är småbarnsförälder. Att däremot intala sig om att G-shocks då måste vara världens bästa klocka och perfekt lämpad 365 dagar om året är bara larvigt.

Någonstans här hoppas jag att du börjat tänka om och börjat fundera på att öka klockbudgeten för att kunna köpa minst två nya klockor...

2. Även om insidan är viktig är det utsidan som du var dag kommer lägga märke till. Det är klockans design och formspråk som du vid första ögonblick kommer att bli intresserad av.

Det finns inga rätt eller fel för hur en klocka ska se ut. En klocka kan nämligen se ut exakt hur som helst. Till en början kan en klocka vara exakt hur stor som helst och hur liten som helst. Det finns herrur från 32 mm upp till 50 mm (större än så är bara löjligt). Här är det viktigt att du prövar klockor i olika storlekar för att se vad du själv upplever som "lagom". Det finns klockor som är fantastiskt fina men som på vissa upplevs helt fel på grund av storleken. Det är därför viktigt att pröva flera olika klockor innan köp. Dock skall du som köpare inte stirra dig blind på storlekens siffra. Det finns klockor som är 36 mm och upplevs större än klockor som är närmare 40 mm. Allt beror på klockans form.


Storleken har betydelse
omega_image.2838653.jpg


Efter val av storlek måste du som köpare välja vad för typ av formspråk på klocka som du gillar. Kronograf eller dykare? Läderarmband eller länk? Guld eller stål? Att skriva någon guide över detta är närmare helt omöjligt (då det hade blivit för långt) utan jag väljer istället att ge inspiration i form av bilder:


DYKARE
iwc-aquatimer-automatic-2000-m-divers-4.jpg

omega_ploprof_10.jpg


Rolex-Submariner.jpg



KRONOGRAF
Breitling-Navitimer.jpg


heuer-carrera-3reg-chrono-1.jpg


IMG-20111204-00142Medium.jpg



DRESSARE
jlc_master_grande_ultra-thin_auto._174.2.90.s_20348_9333.jpg


patek-philippe-calatrava-5227-or-rose-face-view.jpg


PVU266-482.jpg





VARDAG STÅL
ClymerRO01.jpg


Rolex.jpg


Royal_Steel_Classic.jpg


Val av köp:

Att hitta en snygg klocka är inte särskilt svårt. Att köpa en snygg klocka till rätt pris genom säker affär är desto svårare. Denna del av guiden ska därför försöka göra dig mer självsäker och trygg vid en eventuell kommande klockaffär.

Att vara förstaägare till en klocka är alltid skönt. Dock finns det stora fördelar med att köpa begagnat med. Precis som med en bil, tappar en klocka flera procent i värde så fort den lämnat butiken. En klocka för tex 50.000 är inte efter två veckor värd det samma. Man måste därför vara medveten om en viss värdeminskning vid köp av nytt. Detta gör att en klocka som bara är några år gammal kan ha minskat drastiskt i pris, utan att ha försämrats i kvalitet. Vid begagnat köp får man självklart leva med någon repa här och där från tidigare ägare, men förutom det är oftast klockan i precis samma skick som när den lämnade fabriken. Sedan finns det lägen där nytt är helt uteslutet och det är vid de fall man som köpare bara är intresserad av en klocka som inte längre produceras, tex. vintageklockor.

2. Det säkraste valet vid klockköp är att köpa från en auktoristerad handlare, en AD (authorized dealer). Här ska du inte behöva vara rädd att bli lurad eller blåst. Klockorna är 100 % äkta och säljs 9 gånger av 10 med garanti. Vad som däremot alltid kommer med extra service och säkerhet är en högre prislapp. En klocka hos en AD är nästan alltid dyrare än hos killen som säljer på blocket. Vad du som köpare här måste göra är att överväga de olika fördelarna. Är ett lägre pris mer värt en garanti, trygghet och 100% säkerhet om klockans äkthet?

Om en AD får stå för "fina gatan" och privata säljaren för "dunkel annonsering på internet" är gråhandlare någonstans mitt emellan. En gråhandlare kan sälja både nytt och gammalt och ha varierande kunskap om sin verksamhet. Luras därför inte av stort sortiment och flådiga hemsidor. När det kommer till nya klockor köper flera gråhandlare in sortiment från sämre lönsamma AD. De flesta AD har nämligen ett tvång på att sälja ex antal klockor/ år från sina leverantörer. Lyckas de därför inte fylla upp dessa krav säljer många AD klockor till gråhandlare utomlands för att få behålla varumärket i sin butik. Detta medger dock en "skam" hos många AD som därmed inte stämplar det certifikat som medföljer en ny klocka vid köp. Ett ostämplat certifikat kan i många fall vara obrukbart och därmed ogiltigt vid ett garantiärende. För att en AD för Rolex i Sverige ska ta emot en klocka och utföra arbete enligt garanti, vill AD oftast veta vart klockan sålts från början. Finns det ingen dokumentering på detta kan AD säga nej till att utföra arbetet. Således kan de där tusenlapparna som du sparade vid uteslutande av köp från AD slå sig dyrt i längden.

3. Sist men inte minst – research. Vare sig du ska köpa en ny klocka, begagnad klocka eller vintageklocka – läs på! Sök efter information om klockan så slipper du bli lurad. En vintageklocka kan se jättefin ut men egentligen bara vara ett hopplock av nya delar. Ta redan på vad du verkligen vill ha, ta reda på hur det du verkligen vill ha ska se ut, ta reda på vart du gör den bästa affären. Sist men inte minst lycka till!

Tips på klockor: 1000 - 5000 kr

Certina DS Action gent diver – ny
C013.407.11.051.00_0.png


Seiko SKX007 – ny
seiko.jpg


Seiko SNZF17J1 – ny
snzf17j1-2.jpg


Omega seamster - vintage
OmegaSeamaster600.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
5000 – 10.000 kr

Seiko SBDC001 – ny
bsbdc0015001.jpg

Longines conquest – ny
L3.659.4.58.6.jpg

chronographe suisse – vintage
MVC-029S.jpg


Tissot visodate - ny
user29684_pic51296_1352157186.jpg



10.000 – 20.000 kr

Tudor Black Bay – begagnad
1331600689064.jpg


Tag heuer Aquaracer – ny
tag-heuer-waj1112-ba0870-44602.jpg



Brietling Superocean steelfish - begagnad
IMG_1288.jpg

Rolex Datejust 1601 – vintage
IMG-20110922-03619.jpg



20.000 – uppåt

Omega speedmaster – begagnad
35705000-60.jpg

Tudor Pelagos – ny
TudorPelagos-31.jpg

Omega seamster Aqua terra – begagnad
d6567849688f7fb7cd9b7cb7fb72f6de.jpg

Heuer Autavia – begagnad
Heuer-Autavia-Siffert-1163T-620x465.jpg
 
Topp