• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyförvärv omega 176.005

mrt4

Cartier
2-Faktor
God kväll i stugorna!

Plockade nyligen upp denna helt oplanerat. En omega chrono 176.005 från ca 1972 med cal 1140.

Vete tusan vad jag tänkte men jag var nog helt enkelt sugen på något udda :)

Klockan ser ut att gå bra, har gått plus 3 sekunder på 8 timmar, Gångreserven inte testad än, men uppdraget är smidigt och knapparna distinkta men inte svåra, känns bra!

Glaset (troligen mineral) har några smårepor som inte går att fånga på bild, den inre bezelen eller vad man nu ska kalla den har någon reps och är lite skitig.

Urverket ser dock rent och snyggt ut, dock var packningen till boettlocket alderles för stor så boettlocket gick att dra 0,5 varv ungefär :)

Länken är i bra skick men knappt någon stretch, märkt 1171/175, någon som vet om det är original?

Boetten är skönt använd tycker jag. Lite dings och märken men skönt patinerad. Kommer aldrig polera den här, det får nästa ägare göra :) om den är opolerad eller inte kan jag inte avgöra.

Jag kommer nog att beställa från ofrei:

1: ett nytt glas samt glaspackning
2: ny inre bezel
3: ny packning Till boettlocket



Tänkte kolla med farfars klocka om dom kan hjälpa till, låter väl som ett bra val? Behöver kanske inte beställa packning nr3, när jag tänker efter, bör väl finnas i varje urmakares låda? Jag tänkte heller inte bada med den, men den får gärna tåla en nysning eller lite duggregn :)

Är det någon som sitter på någon övrig info om klockan så tas det gärna emot, alltid roligare med info på forumet än att sitta och googla :)

Lite iphonebilder:

Mvh Robin


YFdlfeq.jpg

YDhQeP2.jpg

CCq626u.jpg

QgS5hrv.jpg

QWzhmRG.jpg

sJdwPnr.jpg

P5DqItM.jpg

hN1Fbub.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ser bra ut, har haft en med blå tavla så jag vet att man får vara försiktig när man går igenom dörrposter :)
Modellen är riktigt funky och skulle gärna ha en igen.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Ser bra ut, har haft en med blå tavla så jag vet att man får vara försiktig när man går igenom dörrposter :)
Modellen är riktigt funky och skulle gärna ha en igen.

Haha japp, funky är nog en mera korrekt modellbeteckning. "Omega funky" klart ballare än jedi, albatross, Bond mfl :)

Mvh Robin
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis till en maffig kronograf, gillar boetten och kan lätt föreställa mig den på hårig arm svingandes på Studio 54 när det begav sig!
Gottar mig åt hur intresset för 70-talet blomstrar och letar själv efter en mer punkig än funkig kronograf men har inte hittat "rätt" än.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Liten uppdate:

1:klockan går fortfarande så gångreserven är iaf ett dygn. Den har hämtat igen en sekund och ligger nu +2 sekunder på över dygnet, grymt bra ju!

2: jag mailade farfars klocka. Han ville ogärna ta sig an arbetet pga mineralglaset som riskerar att smälla när det för press på sig. Helt okej, ärlighet uppskattas! Men har någon någon annat tips så skriv gärna här eller pm?

3: någon som vet någon bra sida där jag kan beställa boettpackning? Det grejar jag ju faktiskt själv, bara jag får tag på en packning. Jag har lärt mig 1mm större än gängan på lockets diameter, är det riktigt?

4: inte beställt från ofrei än, väntar tills jag. Vet att någon kan hjälpa mig.


Och tack för alla snälla kommentarer, riktigt trevligt!

Mvh Robin
 
Topp