• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommen Ricoh vintage.

RosaCasio

Cartier
Hela elva tidigare inlägg på klocksnack hittade jag när jag sökte på Ricoh.

Inte en av de stora spelarna på vintagemarknaden med andra ord men när jag hittade denna automatiska tv-dial på ebay så slog jag till. En vecka senare landade klockan i Malmö efter en resa från Indien.

Kanske inte min snyggaste klocka men en kul sak.

5XONYe2.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Har också varit lite sugen att testa det märket. Är "9" någon motsvarighet till Seikos "5"?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul med ett lite annorlunda märke! konstigt förresten att Ricoh inte är populärare här, när Citizen och Seiko är så omåttligt populära...

Btw, är tavlan orörd? (tänkte på att den kom från Indien)
 

RosaCasio

Cartier
Kul med ett lite annorlunda märke! konstigt förresten att Ricoh inte är populärare här, när Citizen och Seiko är så omåttligt populära...

Btw, är tavlan orörd? (tänkte på att den kom från Indien)


ingen aning, har efter att jag fått klockan försökt googla till mig info om Ricoh som företag och som klockmakare. Det lilla jag har orkat läsa på div forum menar man på att man helst inte vill ha en från Indien. Kan du kanske upplysa mig om varför?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
ingen aning, har efter att jag fått klockan försökt googla till mig info om Ricoh som företag och som klockmakare. Det lilla jag har orkat läsa på div forum menar man på att man helst inte vill ha en från Indien. Kan du kanske upplysa mig om varför?

Det kommer ganska mycket re-dials (ommålade tavlor) och taskigt servade klockor därifrån. Allt är såklart inte skit, men mycket av de "fusk-klockor" som finns har jag fått uppfattningen att de ofta kommer från antingen Vietnam eller Indien.

alexndr skriver en beskrivning på hans klockblogg (tror det är hans iaf) om ett köp som gick fel.
http://sylar.blogg.se/2012/august/att-importa-en-favre-leuba-fran-indien.html

Hoppas att din är schysst och att det inte blir några problem! :)
 

RosaCasio

Cartier
Jag drog upp klockan manuellt kl 07:00 imorse, ställde den sen till rätt tid kl 08:00 och den har ännu inte saktat sig/fortat sig mer än 60 sekunder ( brydde mig inte om att ställa den på sekunden ) Ska kolla den igen innan jag lägger mig ikväll och se hur mycket den avviker.
Vad onödigt att göra fusk-klocka av en Ricoh om det nu är fallet. Kanske utmynnar denna tråd i fejk-bashing.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag drog upp klockan manuellt kl 07:00 imorse, ställde den sen till rätt tid kl 08:00 och den har ännu inte saktat sig/fortat sig mer än 60 sekunder ( brydde mig inte om att ställa den på sekunden ) Ska kolla den igen innan jag lägger mig ikväll och se hur mycket den avviker.
Vad onödigt att göra fusk-klocka av en Ricoh om det nu är fallet. Kanske utmynnar denna tråd i fejk-bashing.


Ville inte göra dig orolig, den är säkert kanon! :) Självklart är inte alla klockor som säljs från indien skräp eller fake (men det kan vara bra att göra lite djupare efterforskningar och vara försiktig om man köper därifrån), var mest nyfiken på klockan och vilket skick den var i...
 

RosaCasio

Cartier
Ville inte göra dig orolig, den är säkert kanon! :) Självklart är inte alla klockor som säljs från indien skräp eller fake (men det kan vara bra att göra lite djupare efterforskningar och vara försiktig om man köper därifrån), var mest nyfiken på klockan och vilket skick den var i...

Då klockan kostade mindre än två flaskor vin så är jag inte speciellt orolig :)

Ska försöka öppna klockan och spana på hjärtat.
 

RosaCasio

Cartier
Ville inte göra dig orolig, den är säkert kanon! :) Självklart är inte alla klockor som säljs från indien skräp eller fake (men det kan vara bra att göra lite djupare efterforskningar och vara försiktig om man köper därifrån), var mest nyfiken på klockan och vilket skick den var i...

Snygg jinx. Viklåset pajade direkt när jag kom hem. Dock var det ett seiko-lås.

gCnKlG9.jpg
 

Edvin.S

Breitling
image.jpg
Köpte min Ricoh för drygt ett år sedan på en svensk auktionsajt. Har letat information om den sedan dess men inte hittat något...
Den ska vara en 70-talare och vattentät och det är mest det jag vill veta om det stämmer
 

Husse

Patek
image.jpg
Köpte min Ricoh för drygt ett år sedan på en svensk auktionsajt. Har letat information om den sedan dess men inte hittat något...
Den ska vara en 70-talare och vattentät och det är mest det jag vill veta om det stämmer
Prata med en uris, låt denne provtrycka klockan, tror dock att service och byte av packningar skulle vara bra!
 

Husse

Patek
Jag tycker Ricoh är nästan lika spännande som Citizen och Seiko men tyvärr är det inte lätt att hitta vettiga exemplar på grund av indierna. Har dock lyckats få tag på en riktigt fräsh högkvalitativ kvartsklocka - Ricoh Fine Riquartz
Ricoh1.jpg


Ricoh2.jpg
Vilken häftig boett!
Avslutet mot länken är ju gjord utan bandhorn, läckert!
 
Topp