• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OMEGA SUVERÄN/OFFICER

Diogenes

Cartier
Hej!

Jag ämnar att skriva en historisk uppsats utifrån Omega Suverän och Officer-uren och hoppas därmed på nyttiga kunskaper från den samlade klockeliten. Under beredskapsåren 1939-1945 ansåg sig Sverige vara nödvändiga att "låna av folket" i det s.k "försvarslånet". Man behövde alltså snabbt få ihop pengar till att stärka försvaret. Försvarslånet utgick i huvudsak från försäljning av statsobligationer. Genom mycket kortfattad litteratur har jag också fått veta att Omegaklockan Suverän såldes av den svenska staten till gemene man i Sverige - förmodligen av samma anledning att få ihop pengar till statsmakten.

Är det möjligen någon här på forumet som vet mer om detta?

Vem (person) var uppdragsgivare till inköpandet av dessa klockor från Schweiz?

I mitt letande av information har jag också kommit i kontakt med företaget J.P Brandt och namnet Martin Lodenius. Vilka var dessa?

Jag hoppas innerligt att någon här på forumet kan hjälpa mig att bena i denna historia eller ge bra förslag på litteratur.

tack på förhand.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Mycket intressant, önskar jag kunde bistå med något men har bara mina lyckönskningar att delge dig - kämpa på!

Jag har funnit att pensionerade urmakare kan sitta på värdefull information, sedan borde Omegas arkiv kunna bjuda på något gott.

Sverige Urmakarförbund kanske ka hjälpa till med en efterlysning: http://www.suf.se/

Lycka till!
 

trumpetera

Panerai
Det HÄR har potential till att bli en av det intressantaste trådar jag läst på någotsomhellst klockforum!

Jag är otroligt nyfiken!
 

Diogenes

Cartier
Så glad jag blir över Ert engagemang.

Även om det bara är lyckönskningar så är det motivation så gott som någon att fortsätta att nysta i ämnet. Trots svårigheten att finna primärkällor så är det bara att vara ihärdig.

Jag ska definitivt höra av mig till Urmakarförbundet för att se vad de kan delge. Jag har också bokat tid på både riks -och militärarkivet för att fortsätta mitt sökande.

//Christoffer
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OMEGA SUVERÄN/OFFICER

Lycka till, ska följa tråden med stort intresse så jag hoppas att Du orkar uppdatera?! Är själv stort fan av Omega trots att jag ännu inte äger någon... :D
 

Diogenes

Cartier
Blev det någon uppsats @Diogenes ?

Stör inte kreativiteten!

Jag hade länge en förhoppning att få studera detta närmre när jag läste ekonomihistoria men blev avrådd av handledare eftersom det var mycket svårt att få tillgång till relevant material. Uppsatsen var bara på B-nivå så det hade säkert varit möjligt om man vände och vred på frågeställning tillräckligt många gånger, men det blev sedermera lättare att byta ämne.
 
Topp