• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Suverän samling

andskand

Cartier
Absolut är allt smak och personlig åsikt, precis som min kommentar var ovan :)

Nyfiken på vad du menar med ”stålband som sticker ut från klockan”?

Jag menar på slutlänken, som inte ligger i anslutning till klockan utan är ett ihåligt utrymme. Bra tillverkare av läderremmar ber vid beställning om avståndet mellan teleskophålen och klockan för att fylla utrymmet.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag menar på slutlänken, som inte ligger i anslutning till klockan utan är ett ihåligt utrymme. Bra tillverkare av läderremmar ber vid beställning om avståndet mellan teleskophålen och klockan för att fylla utrymmet.
Menar du raka ändlänkar jämfört med böjda ändlänkar som matchar boettens profil?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja, det är precis vad jag menar.
Okej jag håller inte med då länkarna på 40-talet hade raka ändlänkar och jag tycker därför de matchar bäst tidsmässigt dessa 40-tals klockor, var väl på 50-talet man började se böjda ändlänkar som mathades efter boetterna.

På läderband har jag nog inte sett så många som har böjda ändar som matchar boetten förutom på vissa gummin?
 

andskand

Cartier
Okej jag håller inte med då länkarna på 40-talet hade raka ändlänkar och jag tycker därför de matchar bäst tidsmässigt dessa 40-tals klockor, var väl på 50-talet man började se böjda ändlänkar som mathades efter boetterna.

På läderband har jag nog inte sett så många som har böjda ändar som matchar boetten förutom på vissa gummin?

Det handlar inte om böjningen. Jag ska visa dig med ett exempel på två klockor som har olika avstånd från teleskopet till boet, (JPBrandt den till vänster 1.5mm, Connie Pie Pan 3mm) När du beställer ett läderarmband anger du detta avstånd och tillverkaren gör ett sådant läderarmband att du inte kan se skillnaden. Jag brukade inte heller förstå detta, när jag köpte färdigt läderarmband blev jag irriterad över den stora skillnaden mellan dem. Jag kan inte förklara det bättre.


20220731_144919.jpg
 

PerK

Omega
det fans väl inte omega original klocklänkar på 40-talet. Alla klockor såldes väl då med läder.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det handlar inte om böjningen. Jag ska visa dig med ett exempel på två klockor som har olika avstånd från teleskopet till boet, (JPBrandt den till vänster 1.5mm, Connie Pie Pan 3mm) När du beställer ett läderarmband anger du detta avstånd och tillverkaren gör ett sådant läderarmband att du inte kan se skillnaden. Jag brukade inte heller förstå detta, när jag köpte färdigt läderarmband blev jag irriterad över den stora skillnaden mellan dem. Jag kan inte förklara det bättre.


20220731_144919.jpg
De där banden satt inte bra enligt mig. Måttet du pratar om är inget man tar hänsyn till när man gör band rent generellt, men kul du hittat rätt för egen del.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag menar på slutlänken, som inte ligger i anslutning till klockan utan är ett ihåligt utrymme. Bra tillverkare av läderremmar ber vid beställning om avståndet mellan teleskophålen och klockan för att fylla utrymmet.

Tycker bara det ser "ovanligt" ut och säkert inget som var vanligt med figursydda läderband på det sättet varken på 40-talet eller senare.
 
Topp