• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Igge

Panerai
Hej
Blev så att jag hastigt fick äran att åka till Barcelona. Sitter på planet på planet och
slösurfar på KS och då slår det mig att jag borde passa på att köpa ett par justa
Pjuck när jag enda är där. Vet att Spanjorerna gör riktigt bra skor men känner verken till
Märkena eller vart man handlar. Har ni något tips på vad och var man handlar fina
Skor i Barcelona? Jag är ute efter något som är i klass med typ Allen Edmonds, Aldén

Hola
/i
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej,
Du kanske har rätt. Jag har själv inte dyrare skor än Loake och RMW, och visst, de håller inte samma kvalitet men för pengen bra. Skorna görs inte i Sverige btw, och ur etisk aspekt måste jag skamfullt erkänna att jag inte undersökt det närmare. Men gå in och avgör själv, med din referensram kanske de är skit... Jag är i alla fall nöjd med mina :)

Har också köpt skor där. Känns rejäla, men lite "klossiga". Dom designar skorna och beställer dom från någon fabrik i Spanien, som jag förstått saken. 1500-2000kr är normalpriset. Här är en bild med mina Oxfords i bakgrunden.

image.jpg
 

Frosse

Cartier
Ni med RMW, gick ni ner en storlek? Testade själv ett par Blaxland inför ett Comfort Craftsman men var tvungen att gå upp en halv storlek?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ni med RMW, gick ni ner en storlek? Testade själv ett par Blaxland inför ett Comfort Craftsman men var tvungen att gå upp en halv storlek?

Jag har normalt UK 8-8 1/2. Men på Comfort Craftsman så har jag 7 1/2.
När jag frågade hur det låg till med storlekarna fick jag till svar att halvstorlekarna bara var bredare. Inte längre. Hurvida det är sant eller ej vet jag inte. Men mina 7 1/2 är riktigt bekväma. :D
 

Wi

NLA
2-Faktor
köp för fan inte sneakers för dryga 3 k...


Uppskattar att ha ett par vita cleana sneakers i garderoben, men less på all skitkvalite som inte håller mer än 1-2 säsonger. Får se hur mina nya Stan Smiths håller, annars köper jag ett par common projects om kvalitén är bra. Har hört blandat

Sjklart roligare att köpa annan typ av sko för de stålarna..menmen
 

hannes

Omega
Vill nån tipsa om skor som lämpar sig för vintern, från loake? En ny skoaffär har öppnat var jag bor och de tar in Loake, dock väldigt få modeller och storlekar ännu. Har funderat på ett par svarta Blenheim.
 

Skolläraren

Panerai
Finsk vinter, snö och temperaturer ner till -20, dock i stadsmiljö.. vet inte hur jag mer skall definiera. Helt enkelt en sko som tål både väta och kyla!


Jag är själv sugen på att kombinera Mulligan Brogue Boot med något varmare, lite tåligare alternativ. Loake för mer stadsvandring men rejälare (och automatiskt fulare) kängor för mer oplogade områden.

http://www.careofcarl.com/bilder/artiklar/zoom/11584211r_1.jpg

Edit: Bilden var så stor så vi kör länk istället.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Grus får man peta bort, men plattare gummisulor är döden när man hittar någon isfläck.
Ja, det är en svår avvägning detta. Upplever dock att Commandosulorna (med packad snö) inte heller ger särskilt bra grepp på is. Kan tänka mig att Loakesulorna jag länkade till ovan (Bedalemodellen) har hyggligt grepp utan att dra åt sig snön. Har dock inte testat denna variant i lössnö (har ett par lågskor med denna sula, men de är inte så aktuella att använda vid mycket snö, upplever dock att de har bättre grepp än Dainitesulorna) .
 

Skolläraren

Panerai
Ja, det är en svår avvägning detta. Upplever dock att Commandosulorna (med packad snö) inte heller ger särskilt bra grepp på is. Kan tänka mig att Loakesulorna jag länkade till ovan (Bedalemodellen) har hyggligt grepp utan att dra åt sig snön. Har dock inte testat denna variant i lössnö (har ett par lågskor med denna sula, men de är inte så aktuella att använda vid mycket snö, upplever dock att de har bättre grepp än Dainitesulorna) .


Absolut. Jag har hela mitt liv haft kängor med Commando-liknande sula och aldrig haft stora problem med snösamlingar om det nu inte är kramsnö vilket inte direkt är så vanligt under vinterhalvåret här. Grus får man däremot peta lös efter varje promenad. Jag har någon enstaka gång testat plattare gummisula och det var otroligt obehagligt, men här handlar det om en smaksak.

Vill man vara 80+ kan man ju alltid köpa broddar...
 

point1

Cartier
Jag var ute och tittade lite på skor idag, och varje gång jag tittar på Loake känns det som kvalitéen är långt under Carmina, även sett till priset. Jag kan verkligen inte förstå varför de är så populära bortsett från priset så tycker jag att de inte alls kan mäta sig kvalitetsmässigt med de bättre märkena.

För priset av ett par Loake kan man köpa t.ex. från Septieme Largeur vilka känns mycket bättre om man tittar på hantverket.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Absolut. Jag har hela mitt liv haft kängor med Commando-liknande sula och aldrig haft stora problem med snösamlingar om det nu inte är kramsnö vilket inte direkt är så vanligt under vinterhalvåret här. Grus får man däremot peta lös efter varje promenad. Jag har någon enstaka gång testat plattare gummisula och det var otroligt obehagligt, men här handlar det om en smaksak.

Vill man vara 80+ kan man ju alltid köpa broddar...
Låter rimligt. Uppvuxen i Norrbotten och snön där är en helt annan sak här än i mellersta Sverige. Får ta med mig mina kängor med commandosulor till nästa vinterbesök norröver för ett jämförande test.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ni med RMW, gick ni ner en storlek? Testade själv ett par Blaxland inför ett Comfort Craftsman men var tvungen att gå upp en halv storlek?

8 G (G är typ av läst) motsvarar 42 i eu strl iaf. Tips är att testa i butik om du tänker beställa. Brukar stå stämplat under i nån vit text, typ liknade krita från griffel tavla
 

BCKSTRM

Rolex
Ni med RMW, gick ni ner en storlek? Testade själv ett par Blaxland inför ett Comfort Craftsman men var tvungen att gå upp en halv storlek?

Jag har två par i 8G och 8,5F (smal), varav det senare sitter absolut bäst. Brukar ha 42.
Upplever RMW som breda i modellen, så för mig var det bäst med lite längre, men smalare...

Här är deras size chart:
http://www.rmwilliams.com.au/EsaImages/ContentPageImage/SizeChart.HTML

Som sagt dock, jag upplever de som korta och tjocka ;)
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag har normalt UK 8-8 1/2. Men på Comfort Craftsman så har jag 7 1/2.
När jag frågade hur det låg till med storlekarna fick jag till svar att halvstorlekarna bara var bredare. Inte längre. Hurvida det är sant eller ej vet jag inte. Men mina 7 1/2 är riktigt bekväma. :D

Det visar bara hur olika fötter vi har och hur svårt det är att ge exakta fingervisningar på vilken storlek man köra på. Jag har normalt UK 7, och mina Comfort Craftsman, som också är UK 7, är aningen för smala. 7,5 hade nog suttit som en smäck.
 
Topp