• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - ny leksak

McGyver

Rolex
I veckan dök min nya leksak äntligen upp!

136420081740504900_resized.jpg


Beställdes från England på måndagen och i fredags gick den att hämta ut på posten...

136420082253703800_resized.jpg


En uppskattat tillbehör, men inte riktigt vad jag väntat mig att hitta!

136420082659176300_resized.jpg


...
 

McGyver

Rolex
Den var betydligt mer stabilt byggd mot vad jag förväntat mig!

136420083459539500_resized.jpg


Första testobjektet - min Seiko SKX031....

136420083958309800_resized.jpg


Efter lite justering så ser det riktigt skapligt ut! :D

136420084431116100_resized.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Paketöppning - ny leksak

Cool! Du får fundera ut en prislista innan vi börjar skicka klockor till Dig! :)
 

max

Dancing Queen
TKVF skrev:
E det någon typ av tidtagare? Och vad är Amplitud för något i klockvärlden?
den mäter hur väl klockan håller tiden i sekunder per dag i olika vinklar så att man kan justera klockan utan att behöva vänta ett eller flera dygn mellan varje liten justering :)
Kalibreringsverktyg för gångavvikelse helt enkelt.
Amplitud är balanshjulets frekvens (vet fasen inte hur jag skall förklara det), högre amplitud ger längre svängningar och därmed en saktare gång.
Om du tittar på balanshjulet så svänger ju det fram och tillbaka, en amplitud är från mitten ut till ändläget där den vänder tillbaka till mitten, gradantalet på vändpunkten är amplituden.
 

McGyver

Rolex
Ett riktigt användbart instrument när man ser hur lite mekanisk justering som skall till för att gångavvikelsen skall bli stor!

Tänkte först bygga ett själv, men för 1700:- inkl. frakt var det inte så mycket att tänka på.
De går att få för några hundralappar mindre om man köper direkt från Kina - jag tog mitt via England.

En nackdel med att att kunna mäta verkar stämma även för klockor => nu kan man se "skiten" => har en Caravelle som behöver en ny balansfjäder! (någon som vet var man handlar en sådan? )

Jag finns mellan Lund och Malmö och gillar öl, vetelängder, bakelser, bullar, tårtor,.............

Riktiga män har skjutmått i metall - de i plast leker barnen med! ;)
 
C

Crowolf

Guest
McGyver skrev:
Ett riktigt användbart instrument när man ser hur lite mekanisk justering som skall till för att gångavvikelsen skall bli stor!

Tänkte först bygga ett själv, men för 1700:- inkl. frakt var det inte så mycket att tänka på.
De går att få för några hundralappar mindre om man köper direkt från Kina - jag tog mitt via England.

En nackdel med att att kunna mäta verkar stämma även för klockor => nu kan man se "skiten" => har en Caravelle som behöver en ny balansfjäder! (någon som vet var man handlar en sådan? )

Jag finns mellan Lund och Malmö och gillar öl, vetelängder, bakelser, bullar, tårtor,.............

Riktiga män har skjutmått i metall - de i plast leker barnen med! ;)

Frän grej men vadå 1700:-???? Trodde de var betydligt dyrare.
 

jabla

Sarlacc
Precis den jag funderat på men aldrig kommit till skott.
Ser fram emot en recension så jag kan avgöra om jag skall köpa en egen eller åka från Helsingborg med några Helsingborgsöl http://helsingborgsbryggeri.se :D
Tror jag föreslår en miniGTG med öl innan jag bestämmer mig.
 

McGyver

Rolex
Sök på E-bay efter "Timegrapher 1000" så hittar ni massor med säljare!

Jag köpte min av en säljare som skeppade från England för att slippa ev strul i tullen då pakatet ju är lite större och "drar åt sig uppmärksamhet"!

Det kostade 1500:- + ~200:- i frakt.

Jag har skickat länken till en del av er, men det var just innan KS togs ner, så har ni inte fått den, - Hör av er igen, så skickar jag om den!

/R
 
C

Crowolf

Guest
McGyver skrev:
Sök på E-bay efter "Timegrapher 1000" så hittar ni massor med säljare!

Jag köpte min av en säljare som skeppade från England för att slippa ev strul i tullen då pakatet ju är lite större och "drar åt sig uppmärksamhet"!

Det kostade 1500:- + ~200:- i frakt.

Jag har skickat länken till en del av er, men det var just innan KS togs ner, så har ni inte fått den, - Hör av er igen, så skickar jag om den!

/R

Tack!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp