• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Plättera hemma

McGyver

Rolex
Ersätta förlorad metall - går det?

Jag gillar att renovera vintageur och att snygga till boetten gör mycket för utseendet. Om jag kan så brukar hålla mig till klockor med boetter i rostfritt men ibland så dyker det upp en klocka i "basmetall" som bara inte går att motstå. Det trista med dessa boetter är att det ofta finns repor/slitage som gör att basmetallen syns genom plätteringen och man har fått en TT-klocka mot sin vilja.

Jag tänkte här beskriva hur man relativt enkelt kan fixa till detta hemma!

Att lägga på nytt krom går men processen att göra detta kräver farliga kemikalier och det bildas mindre nyttiga gaser vid själva plätteringen => jag valde att förnickla.

Nickel är inte den bästa metallen med tanke på allergi men i mitt exempel har klockan ett rostfritt boettlock och resterande yta av boetten som kommer i kontakt med hud kan lackas - alternativet är att skrota!

Vad behöver man då för att plättera hemma?

1. Nickel - köpes lättast på nätet, i mitt fall en bit ren Nickel 150x150x2mm, kostnad ~200:-
2. Ättika - använde 24% men lösningar ner till ~5% skall fungera
3. Salt
4. Spänningsaggregat/batteri

Det finns tusen sätt att utforma själva badet, jag valde en enkel plastburk med lock så jag kan sätta undan badet på en hylla i garaget när det inte används.

Jag började med att kapa min bit Nickel i två delar.

142813593718048200_resized.jpg


Ett hål borrades i var plåt och dessa skruvades sedan fast i burkens sidor.
Häll i ättikan och lite salt. Saltet är för att lösningen skall leda ström bättre men det gör att det bildas en liten mängd klorgas vid förnicklingen så håll nere mängden (jag tog ca. ett kryddmått till 2.5dl ättika)

142813593830419900_resized.jpg


Nicklet behöver lite hjälp för att lösas i syran så + kopplas till den ena plattan och - till den andra och sedan är det bara att slå på spänningen! (jag använde 12V DC)

Det bör ganska omgående bildas bubblor vid en av plattorna om allt fungerar som det skall.

Låt allt stå och bubbla tills vätskan fått en grönaktig färg.

Tiden beror på hur mycket vätska du har i ditt bad, din strömkälla m.m. - mitt tog ~4h innan lösningen var ordentligt grön.

142813593886243700_resized.jpg


Vill man slippa detta moment så finns det färdiga nickelsalter att köpa - men det är ju fusk! ;)

Nu är badet klart för förnickling!

Nästan iaf - nickelplattorna kopplas båda om till plus och delen som skall förnicklas till minus.

142813593858254200_resized.jpg


Har du kopplat rätt så bildas det bubblor runt den del du vill förnickla!

Bäst resultat skall fås om man använder sig av batteri till denna del.
Lat som jag var så provade jag först med min nätdel - den var ju redan inkopplad.
3V DC och ca. 45min senare hade jag en nickelyta på hela delen men den var lite "fläckig" på vissa delar.

Jag polerade om dessa områden och testade sedan med batteri istället.

Det tog ett par timmar men resultatet blev en blank yta utan fläckar!

Lärdom, - Lyssna på dom gamla rävarna, dom vet oftast vad dom pratar om!

Så här såg min testboett ut efter att den fått sig en polering.

142813562184440100_resized.jpg


.....och efter "bad"

142813562091653700_resized.jpg


Svårt att plåta blanka ytor, men det är inte defekter mitt på boetten utan ljuset som spelar spratt! :)
 
Senast ändrad:

_robban

Cartier
2-Faktor
Super bra info och ska själv ta och försöka labba enligt dina recept på lite äldre klockor här hemma.
Fråga, du nämner att batteri är att föredra före ett labb agg eller liknande psu - vilken spänning är det på batteri som är att föredra?
 

McGyver

Rolex
Super bra info och ska själv ta och försöka labba enligt dina recept på lite äldre klockor här hemma.
Fråga, du nämner att batteri är att föredra före ett labb agg eller liknande psu - vilken spänning är det på batteri som är att föredra?


Allt över 1V bör funka - jag använde ett vanligt 1.5V AAA-batteri! :)
 
Topp