• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Santos Dumont och köpupplevelse

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Som utlovad i Hissa/Dissa en AD tråden kommer här lite bilder från paketöppningen från Cartier. Korspostar delar av inlägget. Ett kortare omdömme finner ni på:
https://klocksnack.se/threads/hissa...akare-eller-tillverkare-evig.510/post-4170484

Kort fakta:

Inleder med lite kort fakta om klockan:
Klocka: Cartier Santos-Dumont
Storlek: Small
Referens: WSSA0023
Boett: Stål
Urtavla: Silver
Armband: Aligatorläder (blå
Dimensioner: 27mm bred, 38mm lug-lug
Urverk: Quartz

Historik:
Klockan är en modern tolkning av utgåvan som Cartier skapade för uppfinnaren och äventyraren Santos Dumont 1904. Då tidens klockor mestadels bestod av fickur (och ev. arbansklockor endast bar av damer) behövde Santos Dumont en klocka för att enkelt kunna läsa av tiden när han flög. Då det redan skrivits spaltmeter om Cartier och Santos Dumont lämnar jag detta till de som kan. En nyare artikel som även tar med denna referensen av klockan har skrivits av en av de främsta Cartier experterna George Kramer och kan läsas nedan:

Inför köpet:
Klockan lanserades under SIHH 2019, en stor skillnad på denna releasen ijämförelse med tidigare versioner var att detta var första släppet utan ädelmetall. Överlag fick den ett gott mottagande samtidigt som man såg det som ett sätt för Cartier att bredda kundkretsen. Intrycket är att mottagandet var positivare än när Must de Cartier lanserades så verkar denna versionen dock fortfarande vara en sleeper. Hade länge funderat på en Santos i stål eller TT. Men med flertalet sportstål i samlingen så började jag på allvar fundera på en Santos-Dumont efter att ha sett lite bra instagram bilder på den. Med tanke på diverse hype runt Cartier ville jag även passa på att köpa den nu för att undvika att de drar iväg eller att det blir väntetid. Antingen på andrahands marknaden eller att Cartier fortsätter höja priserna (lärde mig detta efter att jag avstod en Sub för 10 år sedan med tron om att "den kommer nog ligga kvar på samma pris".... OK nu förväntar jag mig inga dramtatiska svängingar så ta detta med en nypa salt ;) ).

Införskaffade en Cartier Tank i höstas som även den är en keeper. En rolig ikon men som fungerar överraskande bra till både kostym men även jeans och t-shirt hemma en söndag eftermiddag. Med olika sportklockor var det dags för något mitt emellan. Kikade runt lite på allt mellan OP och AT men "landade" i att fortsätta på Cartier spåret.

Test hos AD
Var inne på en längre klämma och känna på @Nymans Ur 1851 där jag kikade på lite olika Cartier men främst på en Santos-Dumont. Riktigt trevlig service och trevlig stämning i butiken. Fördelen med att välja direkt vid öppning på förmiddagen var just att det inte var för stressigt och för mycket folk. Eftersom det var Lördag förmiddag och utan säker på köp fick det bli kaffe även om bubbel erbjöds. Hade lite uppföljningsfrågor som de skulle återkomma med svar på innan köpet. Men tyvärr hörde jag inte tillbaks från dem under dagen och var tvungen att avsluta andra ärenden.

Här är lite bilder från besöket hos @Nymans Ur 1851 (ursäkta bild kvaliten):
Large modellen i stål/rosé guld. De hade tyvärr inte den mindre modellen inne då den var klart intressant. Skulle varit skoj att lägga till en klocka med rosé inslag. Testade även Santos Medium i TT. Båda var riktigt fina men var ute efter något mer dressat och traditionellt. Att butikspersonalen nu för tiden hänvisar till att en "klocka sitter bra" bara för att den inte har överhäng får bara ses som en kommentar i tidens tecken där många bär alldeles för stora klockor.
65BA5836-69D9-4A39-98A0-4685E5F74315.jpeg 310A9A3B-86D5-49BC-B4AA-CB6C3722B287.jpeg
Här en enklare jämförelse mellan Santos Medium/ Santos-Dumont och Santos-Dumont Large/Small. Den lilla ser liten ut på jämförelsebilderna men bärs mycket större. Mycket tack vare sin kvadratiska form.
ABA26817-5AC4-407D-AB06-F115977586C3.jpeg 7C6E2F7A-4AF2-4714-9417-9C89C950CE75.jpeg


Under veckan ökade suget fast utan möjlighet att smita förbi förrän helgen. Satt därför och spanade in Cartier online. Hade inte sett något omdömme om dem online och man köper ju som sagt säljaren. Förväntade mig att det skulle ta ett par dagar för paketet anlända och att det inte skulle vara någon speciell upplevelse.
Hur paketöppning hos AD ser ut vet det flesta om men här kommer lite bilder från hur det ser ut när man beställer från Cartier online.

Att klicka hem klockan:
Beställde online på onsdag lunch från Cartier. Eftersom det var inom rätt tidsram (och över ett visst belopp, oklart vart gränsen går) så erbjöds leverans dagen efter innan kl. 09.00. Direkt vid köp kom orderkonfirmationen och sedan även bekräftelsen.

Exempel på fraktalternativ: Noterat att sedan mitt inköp verkar de ha slut på lager då ledtiden är avsevärt längre.
1645474054274.png
1645473158062.png

Orderbekräftelse och order konfirmation skickades inom ett par timmar efter varandra. Senare på kvällen även mailet som bekräftade att klockan skickats.

1645474666621.png


Leverans:
Kunde följa resans gång och fram till att den ankommit Arlanda och till dess att samtalet från DHL kom kl. 08.15 att man skulle vara där innan 09. Redan 08.40 stod det en trevlig kille från DHL utanför dörren med en stor stor beige papplåda:

E7A8261D-561E-4E45-B029-6865ED0B0C0F.jpeg C462E6D6-9772-4D78-A12A-3C7E66F8C954.jpeg

Eftersom presentförpaketering vid alla online köp kom denna i en ytterkartong och paketerad i en stor vit Cartier låda tillsammans med en röd presentpåse. Utöver detta den sedvanliga ytterboxen och boxen. Allt packeterat tillsammans med kuvert och gratulationskort.
Själva lådan (och ytterlådan) hade den traditionella presentinslagningen. En tämligen enkel men ändå vacker inslagning. Kändes nästan trist att behöva öppna upp den.

6EBD7CFF-5081-4A0B-BFCE-2F7212819D08.jpeg E36B04E4-B2E8-45A7-B4E2-4C292E178DD6.jpeg

Klockan var även ställd till korrekt tid, bara en sådan tid är ett stort plus. Enkelt för Cartier att göra men en snygg gest utöver det vanliga till kunden.
4F537A8E-FC41-49D1-85FF-D88977987735.jpeg DE2B17EF-626C-4CAA-BAC2-404516B4C2CD.jpeg
En riktigt bra upplevelse från Cartier och bättre än hos många AD eller online försäljare. Från beställning till leverans och att klockan satt på handleden.
Kan absolut tänka mig att handla klockor från Cartier online igen. Även om bubbel eller annat inte erbjuds och upplevelsen hos AD oftast är trevlig så var detta värt att få hem leveransen inom 24h med en riktigt "white glove service". Om man sedan handlar sin första klocka skulle jag fortfarande tipsa om AD. Men efter ett par köp så blir det lätt samma sak. Att kunna avnjuta en kaffe helt själv och njuta av en riktigt bra paketöppning är inte helt illa.

Tankar:

D42C25AC-14AA-46F5-BF15-8D15A8AD06A3.jpeg D54757C4-2541-442B-9824-9E93A8341889.jpeg

Här är en Tank Large och Santos-Dumont sida vid sida. Som man kan se så är Tank'en lite smalare. Däremot bärs den större än på grund av sin rektangulära form. Överlag upplever jag den som oerhört bekväm och likt Tank'en så känns det verkligen som att man bär ett enklare smycke (detta kanske är sviterna av år av bärandes tyngre sportstål). Likt de flesta nya Cartier kommer den med sin Quick Switch för att enkelt kunna byta band. Detta är oerhört behändigt och på mindre klockor är det rätt skönt att slippa sitta med verktyg och pilla.

54C44372-AB45-445A-9EA7-48F6C81AC7F2.jpeg 97E27EF4-E6AC-4100-A823-760120972C49.jpeg

Det enda jag har att anmärka på är Cartiers funktion för att registrera klockan online. Som många andra leverantörer lockar Cartier med utökad garanti om man registrerar produkten online. Detta fungerar behjälpligt. Detta gäller även Tank'en som jag köpte på @Nymans Ur 1851 . Antingen så hittar den inte produkten när man skriver in serienummret eller så sparas den inte på profilen. Efter att ha varit i kontakt med Cartier så visar det sig att det är någon "bugg" och man kan registera klockan genom att byta från Sverige till antingen UK, FR eller DE. Gick in på UK sidan och vips så fungerade registreringen och det kom ett mail som konfirmerade detta.


Mer information on klockan kan man hitta på:
 
Senast ändrad:
Topp