• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Momentum Steelix

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag fick möjligheten att agera testpilot åt Royalstraps och objektet i fråga är en Momentum Steelix.

yrazu7y9.jpg


Den damp ned hos mig för några veckor sedan och jag har burit den i alla lägen där jag behövt en beater. Vi har gjort många manliga saker tillsammans, kört grävmaskin, fällt träd, svetsat, snickrat, kört traktor och grillat korv.

evusumym.jpg


Vi har också hängt med djuren.

y7a8uqym.jpg


Ingen har väl vid det här laget undgått att Steelix mäter 44mm, är vattentät till 200m och drivs av ett quartzverk med kopplingar till Seiko. Tidhållningen har jag knappt reflekterat över, det är ju en Quartz och den håller ju tiden precis som den ska. Den tickar lågmält och är alltså inte ett dugg störande där den ligger bredvid sängen på natten.

esy8uzyp.jpg


Kronan är märkt med Momentums logo samt pilar som indikera open och closed. Kronan är skruvad och känns riktigt stabil och förtroendeingivande, många varv gängar den också.

upabuqyg.jpg


Boetten är ju såklart i rostfritt stål och formen påminner lite om en gammal Seikodykare. Den är rätt kort mellan bandhornen vilket tillsammans med den böjda formen gör att de sitter väldigt bra på mina handleder som är ca 17cm. Trots ganska hårt användande i bl a garage och skogen har jag inte lyckats orsaka några större märken så jag bedömer boetten som tämligen reptålig.
Boettlocket har en matt finish med sedvanlig gravering och företagets logo, helt klart över förväntan och bättre utförande än många andra klockor jag klämt på.

u4e2ypu8.jpg


eqamy7ut.jpg


nedysuzy.jpg


ve6uradu.jpg


Urtavlan är ju en historia för sig, den är stor, har stora siffror vars lume är sådär. Visarna lyser bättre men i överlag så mörknar tavlan rätt fort. Har dock inte gjort några större tester vad det gäller lumen. Som tidvisare är den ypperlig, det råder aldrig nån tvekan om vad klockan är eftersom tavlan är så tydlig.

ugemubyt.jpg


Glaset är ett antireflexbehandlat mineralglas. Har inte lyckats repa mitt ännu så det tycks tåla en hel del.

e9urepab.jpg

'
Zulut som jag valde till min testklocka är grönaktigt och riktigt rejält. Vi snackar kraftig nylon, sydda detaljer och ett rejält spänne med Momentums logo på. Riktigt schysst kvalitet och jag tror att detta strap blir mycket skönt när man slitit in det ordentligt.

Har även testat den på lite andra straps, mitt gamla inkörda sandfärgade nato, ett strippat zulu och nåt no-namegummi från lådan. Passar på allt.

egyvezyj.jpg


5yraqy3u.jpg


Det här är faktiskt en riktigt bra beater som känns välbyggd och hållbar. Man ska ju ha i åtanke att den kostar 1000kr och jag tycker att man får mycket för pengarna. Om den är ful eller snygg tänker jag inte uttala mig om men den väckte en hel del uppmärksamhet när jag hade den på kontoret en dag.

Ett plus i sammanhanget är att hela förpackningen är gjord i papp/papper och är återvinningsbar. Bra initiativ!

gyhu2y7y.jpg


Snabb sammanfattning av Momentum Steelix;
- Kostar 1000kr på zulu hos Royal Straps, mycket bang for the buck
- Är 44mm stor
- 200 meter rated
- Quartzverk
- Stryktålig

Köp en om du behöver en billig OCH bra beater, har svårt att tänka mig att man hittar nåt bättre för pengarna :)

Tack för testmöjligheten Royal Straps!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra skrivet! Svårt att gå helt fel för "bara" 1000kr, men samtliga visare är ju för korta och det hade jag stört ihjäl mig på.
 
Topp