• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Sinn 556 I

JayJay

Rolex
Kör en snabb rescension. Jag har bara haft klockan i tio dagar så ett omdömme om hur den är efter lång tid får komma senare.

Diameter: 38,5 mm
Bandbredd: 20 mm
Tjocklek: 11 mm
Vikt (head only): 65 gramme
WR: 20bar/200m
Urverk: ETA 2824-2

Jag ville ha en sportklocka med enkelt utseende, bra mörker- och badförmåga. Det fick jag.

Första intrycket av klockan är att den är mycket välbyggd. En känsla som är bekant då jag har en Sinn U1 sedan tidigare. Samtliga ytor på såväl boett som länk är fint borstade. Jag letade noga på boetten men inga utseendemässiga missar fanns vid köp.
Sinn515_zps3ac83a80.jpg


Sinn501_zps4bf9f7b0.jpg
Urtavlan är enligt mig den här klockans starkaste sida. Tavlan är djupt svart och högblank, väl balanserad och utan onödigheter. Less is more. Lysmassan är så pass tjockt påmålad att den ger ett viss känsla av djup i tavlan. Naturligtvis lyser den som en fyr i mörker.
DSC_0483_zps1fb1b735.jpg

Urverket är inte mycket att orda om. Ett inte särskilt spännande standardverk men som håller hög kvalité. Min klocka har fortat sig ganska exakt 5,5sek/dag nu under inkörningen vilket ju är lysande om det fortsätter.
DSC_0508_zps372b77ab.jpg

Kronan är självfallet signerad såväl som skruvad. Dock skruvas kronan inte in i boetten utan på gängor som går ut från den.
Sinn499_zps4592218d.jpg

Sinn529_zps13240c36.jpg

På det hela taget får man VÄLDIGT mycket klocka för pengarna men naturligtvis är den inte perfekt. Länken är tunn och välbyggd men jag hade fördragit om den var bara något tjockare. Jag gillar inte sportklockor med glasbaksida och i det här fallet är det obegripligt med tanke på vad som är på andra sidan. Att indexet klockan 12 är idetiskt med övriga är potentiellt opraktiskt men onekligen snyggt. Det kanske tråkigaste med klockan är att den inte har en enda av de ganska avancerade tekniska innovationer som är Sinns signum.
Sinn524_zps59c34dcb.jpg

Summering: En hårdkokt sportdressare helt utan bling. Ett cleant alternativ för minimalister. Klockan passar på länk såväl som skinnband och storleken gör att den enkelt går in under skjortor. Med andra ord är den allround.
DSC_0480_zps74c2d0f0.jpg
 

Jonaz

Rolex
Väldigt snygg, med ett mått på 42mm hade jag slagit till. Vad får man ge för en sådan?
Jag gillar dock länken, hade en 365 som var mycket bekväm.


iPhone | Tapatalk
 
Mycket vacker. Har haft ögonen på Flieger ett tag, men är lite för dyr för mig. Finns visst andra modeller som är tilltalande också :pompus:
 

JayJay

Rolex
Väldigt snygg, med ett mått på 42mm hade jag slagit till. Vad får man ge för en sådan?
Jag gillar dock länken, hade en 365 som var mycket bekväm.


iPhone | Tapatalk

för mig var storleken en avgörande faktor. Liknande klockor på 42mm torde vara hyffsat enkla att hitta. Detta är Sinns billigaste modell och kostar 690oeuro på skinn eller 825euro på länk, lägg på ytterligare 50 för frakt. Jag valde denna framför Explorer I och blå Aqua Terra så i min värld är det nästan som att få klockan gratis.

Köper gör man enkelt via Sinns egna fabriksförsäljning på www.sinn.de (för engelska klicka i övre högra hörnet). Eller så gör man som jag och går till Sveriges enda AD Eriksonsurhandel i sumpan. Där är priserna vesäntligt högre... men dom är i allra högsta grad förhandlingsbara.
 

jockefrost

Breitling
Tittat lääänge på denna som en allround klocka men främst som dressare. Är så grymt nöjd med min U1 SDR också så kvaliteten finns där. Kan bli en med kroko band :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Riktigt läcker, snygg med svart läder men gissar den kanske bär lite större på länk?!
 

Lage

Omega
Trevlig text om en sympatisk klocka. Den framstår som oerhört prisvärd.

Jämförde du med 856 när du skulle köpa 556? Den har ju en hel del trevliga finesser men kanske upplevs som för stor?
 

JayJay

Rolex
Trevlig text om en sympatisk klocka. Den framstår som oerhört prisvärd.

Jämförde du med 856 när du skulle köpa 556? Den har ju en hel del trevliga finesser men kanske upplevs som för stor?

Japp, jag kollade på 856:an också och hade den haft samma utseende på urtavlan som denna så hade det mycket väl kunnat bli en sådan. Sedan är den iof blästrad (vilket jag redan har på U1:an) och TEGIMENT behandlingen gör stålet lite för mörkt så utseendemässigt faller den på dessa punkter. Den är ju förövrigt sanslöst prisvärd, har ju skydd mot magnetfält osv. Vem vet, kanske blir det även en sådan i framtiden för rent tekniskt är den ju riktigt kul (och även utseende mässigt fin, men inte i den kategorin jag sökte).

Vill även tacka för dina uppskattande ord.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Den är riktigt läcker den klockan. Håller urverket ff tiden som vid recensionstillfället?
 

Per01

Breitling
Sålde min 556I i våras vilket jag ångrar. Gillade verkligen den klockan. Mycket hög kvalité och mycket klocka för pengarna. Skulle kunna tänka mig att köpa samma klocka igen. Utsatte min klocka för tämligen omild behandling. Jag använde den väldigt mycket under 2 års tid som min vardagsklocka och den blev som sagt utsatt för tuff behandling. Med tiden började dock gångavvikelsen öka något vilket torde tyda på en konsekvens av den omilda behandlingen. Jag köpte min klocka i Tyskland. Skall något negativt omnämnas skulle detta eventuellt vara dess diameter om 38mm samt otydligheter kring var det går att utföra service. Hade gärna sett att den tangerat 40mm. Förutom 556I skulle jag idag kolla på en 104 St Sa, den med index. Kostar ungefär lika mycket men har en diameter på 41mm. Snygg.
 
Topp