• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sälja på blocket

blyton

Cartier
2-Faktor
Tjena,

Tänkte sälja en klocka på blocket, vad har ni för tips? Vad bör man tänka på vid försäljning f2f?
Någon som varit med om något bedrägeriförsök f2f vid försäljning på blocket?

Mvh Kristofer
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Inget telefonummer i annonsen och första kontakten via meddelande så kan du undvika de jobbigaste spekulanterna.
F2f på något café eller liknade där det är mycket folk och inte hemma hos dig eller köparen.
Det är väl det två viktigaste sakerna att tänka på.
Samt att du ska ha pengarna innan du lämnar över klockan.
 

TCB

Cartier
Det kan vara en god idé att ha lite uppgifter på den du ska möta. Du kommer ju trots allt med ett värdeföremål och det finns alltid en rånrisk.
Betalning bör ske genom swish eller kontant, då vet du att du fått betalt när du släpper klockan. Görs en banköverföring så be att få se hela förloppet då pengarna skickas INTE enbart en skärmdump eller en bekräftelse på att pengarna skickats.

Bedrägeriförsök förekommer och då oftast att köparen påstår sig ha skickat pengarna men att "bekräftelsen" du fått är fake. Falska postväxlar är också en fara. Får du postväxel så gå till bankkontor tillsammans med kunden och släpp inte klockan förens pengarna sitter på ditt konto.
Bör knappt nämnas men visa blir lurade av att de ger klockan till köparen och denne lovar att skicka pengarna när han kommer hem, vilket inte sker. Låter som en saga men det förekommer. Bedragare är ofta mycket förtroendeingivande.
 

mouqvist

Rolex
Betalning bör ske genom swish eller kontant, då vet du att du fått betalt när du släpper klockan. Görs en banköverföring så be att få se hela förloppet då pengarna skickas INTE enbart en skärmdump eller en bekräftelse på att pengarna skickats.
Att se hela förloppet räcker tyvärr inte. Överföring mellan två olika banker sker oftast vid midnatt, dvs köparen kan genomföra en till synes helt korrekt transaktion för att sedan avbryta denna i lugn och ro på kvällen. Pengarna kommer aldrig fram och köparen går inte längre att få tag på.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har lagt ner Blocket helt numera, orkar inte med alla dårar.
Brukar säga att jag lägger på 20% på priset i tvättkostnad när de skriver "kommer med cash nu mannen". Ingen som nappat på det tyvärr.
 

mouqvist

Rolex
Använd Swish-knepet för att sålla bort de värsta typerna.
Känner att jag måste dela med mig att Swish har använts i bedrägerisyfte från säljare. Jag läste för ett bra tag sedan om en biffig säljare som med flit angetts felaktigt telefonnummer (ett nummer som skiljde sig bara lite från eget). Köparen gjorde klart betalningen med Swish men pengarna kom inte fram till säljaren som så klart vägrade lämna ifrån sig klockan. Han ska ha hävdar att köparen missförstod och att han skulle ta det med den person som han hade swishar till. Köparen kunde varken göra motstånd eller anmäla honom till polisen då han inte kunde bevisa bedrägeriet.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tack för tipsen!
Har lagt upp den, folk är ju helt galna så det är ju tur att man inte lagt ut numret...

Vad innebär detta?

Fråga efter köparens telefonnummer så att du kan ringa. Slå sedan in numret i Swish och välj 1 krona och tryck på betala. Nu visas namnet på den som Swish-kontot är kopplat till. Du slår dock aldrig in koden och således går det aldrig iväg några pengar.

Detta är något av det första man gör för att kontrollera vem köparen är. Säger egentligen inte så mycket men man slipper de värsta typerna som bara är ute efter att luras. Självklart är detta en av flera åtgärder som bör vidtas och det ena utesluter inte det andra.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Känner att jag måste dela med mig att Swish har använts i bedrägerisyfte från säljare. Jag läste för ett bra tag sedan om en biffig säljare som med flit angetts felaktigt telefonnummer (ett nummer som skiljde sig bara lite från eget). Köparen gjorde klart betalningen med Swish men pengarna kom inte fram till säljaren som så klart vägrade lämna ifrån sig klockan. Han ska ha hävdar att köparen missförstod och att han skulle ta det med den person som han hade swishar till. Köparen kunde varken göra motstånd eller anmäla honom till polisen då han inte kunde bevisa bedrägeriet.

Låter som en halvkomplett historia. Oavsett får man ta till gymknepet för att lösa biffen. :)
 

blyton

Cartier
2-Faktor
Fråga efter köparens telefonnummer så att du kan ringa. Slå sedan in numret i Swish och välj 1 krona och tryck på betala. Nu visas namnet på den som Swish-kontot är kopplat till. Du slår dock aldrig in koden och således går det aldrig iväg några pengar.

Detta är något av det första man gör för att kontrollera vem köparen är. Säger egentligen inte så mycket men man slipper de värsta typerna som bara är ute efter att luras. Självklart är detta en av flera åtgärder som bör vidtas och det ena utesluter inte det andra.

Bra tips, kommer användas...
 

TCB

Cartier
Att se hela förloppet räcker tyvärr inte. Överföring mellan två olika banker sker oftast vid midnatt, dvs köparen kan genomföra en till synes helt korrekt transaktion för att sedan avbryta denna i lugn och ro på kvällen. Pengarna kommer aldrig fram och köparen går inte längre att få tag på.

Så fungerar det vid bankgiro-betalningar och utlandsbetalningar men vid direktöverföringar via svenska bankkonton så dras pengarna direkt från kontot och kan ej återkallas.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
1. Aldrig telefonnummer 2. "köp" köparen/gå på magkänsla. Fast magkänsla bygger ju på erfarenhet som bara kan fås genom att sälja på just Blocket ;)
Är det en dyrbar klocka kan man ju vilja ta till andra mailadresser om man som jag har förnamn.efternamn (och mindre vanligt efternamn dvs lätt att hitta vart jag bor). Får man mail som magkänslan säger är fel så slänger man dom bara.

Blocket kan vara skitjobbigt men är väldigt lärorikt. För rookies rekommenderar jag att kanske börja med något annat än dyra klockor.
 

Theron

Omega
Säljer för närvarande en klocka på Blocket och köpare föreslår Blocket Pay. Är det något som någon har erfarenhet av? Går det att lita på?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Säljer för närvarande en klocka på Blocket och köpare föreslår Blocket Pay. Är det något som någon har erfarenhet av? Går det att lita på?
Känns som upplagt för bedrägeri. Jag skulle inte gjort det.

Säg att du säljer en klocka rill mig och jag hävdar att paketet innehöll en sten så har du varken pengar eller klocka.
Screenshot_20240506-225936.png
 

Theron

Omega
Känns som upplagt för bedrägeri. Jag skulle inte gjort det.

Säg att du säljer en klocka rill mig och jag hävdar att paketet innehöll en sten så har du varken pengar eller klocka.
Screenshot_20240506-225936.png
Men, i den situationen så bör väl då pengarna betalas ut eller? Låt säga att köparen hämtar paketet och sedan, som du skriver, hävdar att det är en sten. Då bör väl pengarna betalas ut till säljaren eftersom köparen inte skickat tillbaka paketet?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Men, i den situationen så bör väl då pengarna betalas ut eller? Låt säga att köparen hämtar paketet och sedan, som du skriver, hävdar att det är en sten. Då bör väl pengarna betalas ut till säljaren eftersom köparen inte skickat tillbaka paketet?

Skickar han tillbaka paketet med en sten i så får ju du knappast behålla pengarna och har blivit av med klockan.

Men du får ju bestämma själv.

Är det en billigare klocka är det väl skit samma. Är det en dyrare så går säkert ett möte att ordna. Annars skulle jag leta efter en annan köpare.

Eller ännu bättre. Häng på KS ett tag till, skriv lite vettiga inlägg och få tillgång till köp och sälj här istället.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Skickar han tillbaka paketet med en sten i så får ju du knappast behålla pengarna och har blivit av med klockan.

Men du får ju bestämma själv.

Är det en billigare klocka är det väl skit samma. Är det en dyrare så går säkert ett möte att ordna. Annars skulle jag leta efter en annan köpare.

Eller ännu bättre. Häng på KS ett tag till, skriv lite vettiga inlägg och få tillgång till köp och sälj här istället.
Ja, i mina öron låter det otroligt riskabelt att skicka en dyr klocka med "Frakt + Köpskydd". Det upplägget är enbart till för köparens trygghet. Du som säljare tar hela risken. Det hörs till och med på namnet: köpskydd. Vad är det som hindrar en bedragare att hämta ut paketet, byta ut din dyra klocka mot en kopia eller någon annan skitklocka, fota av allting och sedan processa via Blocket? Hur ska du bevisa din oskuld i det läget? Då sitter du där utan vare sig klocka eller pengar som sagt.
 
  • Like
Reactions: NRE

Theron

Omega
Skickar han tillbaka paketet med en sten i så får ju du knappast behålla pengarna och har blivit av med klockan.

Men du får ju bestämma själv.

Är det en billigare klocka är det väl skit samma. Är det en dyrare så går säkert ett möte att ordna. Annars skulle jag leta efter en annan köpare.

Eller ännu bättre. Häng på KS ett tag till, skriv lite vettiga inlägg och få tillgång till köp och sälj här istället.
Det har du rätt i. Det är en klocka av dyrare slag (50.000+) så blir bäst att ta det säkra före det osäkra.

Hoppar den och skriver vettiga inlägg här istället, haha!
 

Theron

Omega
Ja, i mina öron låter det otroligt riskabelt att skicka en dyr klocka med "Frakt + Köpskydd". Det upplägget är enbart till för köparens trygghet. Du som säljare tar hela risken. Det hörs till och med på namnet: köpskydd. Vad är det som hindrar en bedragare att hämta ut paketet, byta ut din dyra klocka mot en kopia eller någon annan skitklocka, fota av allting och sedan processa via Blocket? Hur ska du bevisa din oskuld i det läget? Då sitter du där utan vare sig klocka eller pengar som sagt.
Absolut. Vill egentligen inte göra affärer som inte är f2f så hoppar denna affär.
 
Topp