• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har förhoppningsvis kvar min XSR700 ett tag till så när du vill jämföra med skräpig fjädring kan du låna min 😂

På tal om uppgraderingar för Yamaha, någon som testat att flasha ECU hos SwedenFastBikez?
Skräpig är väl att ta i, det är ju en budgethoj trots allt, men blev lite förvånad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte sugen på ett akra rör?
Nej. Så jävla dyra. Just nu lutar det mot ett Mivv eller liknande billigt och svetsa på förlängning på fästet. Borde gå att hitta någon som kan svetsa lite.

Edit: Akrat är snyggt men för tyst (oavsett pris).
 
Senast ändrad:
Kvällstur 😎

IMG_4695.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Roddan
Finns ju ett annat alternativ. Att behålla originalsystemet och bara köpa decat-röret. Då lär den låta lite goare. Men då borde man väl ändra mappen antar jag.

Någon annan som kört decat med originaldämpare?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag har förhoppningsvis kvar min XSR700 ett tag till så när du vill jämföra med skräpig fjädring kan du låna min 😂

På tal om uppgraderingar för Yamaha, någon som testat att flasha ECU hos SwedenFastBikez?
Absolut. Vi måste göra en högst vetenskaplig jämförelse😂
Vilken årsmodell hade du? De nyare ska vara ngt bättre så vill du ”uppgradera” till ”bättre” original så är det bara att höra av sig :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sitter det inte en mässingsviktvpå insidan styret också?
Ingen aning om material eller vikt men det sitter något tjafs där för att kunna fästa styrändar/backspeglar. Expanderinsatsen som kommer med backspeglarna (men som jag inte behöver använda) väger inte så mycket.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Sitter det inte en mässingsviktvpå insidan styret också?
På våra 890 så gör det, @yonsson menar nog att highsider spegel väger så pass mycket att den kompenserar - vet inte om jag håller med. Blev en del mil idag och kände vänster hand få lätta domningar pga för mycket vibrationer, så vikterna påverkar helt klart.. Får klura ut hur man löser det.

890 behöver man använda expander-insaetsen, men det hjälper föga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På våra 890 så gör det, @yonsson menar nog att highsider spegel väger så pass mycket att den kompenserar - vet inte om jag håller med. Blev en del mil idag och kände vänster hand få lätta domningar pga för mycket vibrationer, så vikterna påverkar helt klart.. Får klura ut hur man löser det.

890 behöver man använda expander-insaetsen, men det hjälper föga.
Håll lösare i styret eller köp vadderade handskar med D30 i handflatan. Klart billigast lösning. Eller byt till Alu-styre som flexar lite om den inte redan har det. Man är olika känslig för sådant, jag gillar lite vibrationer. Oavsett så är domningar jättedåligt för hälsan på lång sikt.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Blev en eftermiddag/kvällstur med Trajan.

IMG_2126.jpeg


Hojen går jättefint på vägen och uppför sig bra även på sämre vägar.
Någon tidigare ägare har kostat på denna sketna Bonneville halva hojens värde i fjädrings- och bromskomponenter.

Det är rätt dumt egentligen. Men jag är supernöjd! 🙂

Kompisens Fat boy är pigg rakt fram men väger väl dubbelt mot Trajan och är också helt chanslös i kurvorna.
IMG_2129.jpeg


Den är till salu om någon är sugen.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Beror på hur mycket tid du vill lägga i sadeln.
Men Herrljunga- Bitterna-Vedum-Larv-Trävattna-Floby-181Till 47, korsa 47 -Vilske Kleva-Ugglum-Broddetorp-Varnhem-Öglunda-Timmersdala-26 mot Mariestad
Hade fullt upp med att skruva ihop hoj och härja så jag glömde kolla. Kanske får bli på hemvägen eller någon annan dag när jag är sugen på en tur :)
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Absolut. Vi måste göra en högst vetenskaplig jämförelse😂
Vilken årsmodell hade du? De nyare ska vara ngt bättre så vill du ”uppgradera” till ”bättre” original så är det bara att höra av sig :)
Tack men kommer med största sannolikhet uppgradera hoj innan jag börjar lägga pengar på XSR:en :)
Däremot så börjar jag seriöst fundera på att ”byta ner” mig till en Vespa 😂😂
 

Roddan

Omega
@Roddan
Finns ju ett annat alternativ. Att behålla originalsystemet och bara köpa decat-röret. Då lär den låta lite goare. Men då borde man väl ändra mappen antar jag.

Någon annan som kört decat med originaldämpare?
De låter sjukt mycket! Du får gärna prova mitt decat rör om du vill. Man löser inte 95db men kör man inte på banan så är det ju lungt.
 

Roddan

Omega
Nej. Så jävla dyra. Just nu lutar det mot ett Mivv eller liknande billigt och svetsa på förlängning på fästet. Borde gå att hitta någon som kan svetsa lite.

Edit: Akrat är snyggt men för tyst (oavsett pris).
Tänkte att du kunde köpt mitt begagnat jag har svårt att få in hälen med akra röret så det ska säljas är tanken. Ljudmässigt tycker jag inte det är så stor skillnad mot typ sc eller liknande
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte att du kunde köpt mitt begagnat jag har svårt att få in hälen med akra röret så det ska säljas är tanken. Ljudmässigt tycker jag inte det är så stor skillnad mot typ sc eller liknande
Jaha. Tål att funderas på, vet inte vad som passar eller inte. Hade egentligen tänkt ett kort system för att underlätta eventuellt framtida trail tidy.
 

Veratio

Cartier
Sant, alltid kul men snabbare hoj men då jag nyss brummade runt på en vespa 125 i rom och var mycket snabbare i stadstrafik än vad italienska coolgrabbarna på sina Ducatis känner jag nu att en vespa skulle vara dröm att ha i centrala Göteborg. 🤩🤩

Älskar Vespa. Har en 300 GTS, som är kanonfin och hyfsat snabb.

Är perfekt i stan!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
IMG_3818.jpeg

Någon mer som var på MC-branschens provkörningsevent idag på Gillinge ? Det var väldigt lyckat vill jag påstå. Vädret hade förstås sin del i det hela men det var väldigt kul att kunna testa hojar som man aldrig skulle komma i närheten av annars.

Favoriten under dagen blev nog intressant nog Triumph Rocket. Tyckte den var vansinnigt karaktärful. Andra favoriter var Svartpilen 801, MT-09SP och givetvis Aprilia Touono. Den senare kom dock inte riktigt till sin rätt på en så liten bana.
IMG_3821.jpeg



Hann med att köra (men inte fota alla)
Aprilia Touno V4 Factory
Honda NC1100
Ducati Multistrada V4
Ducati Supersport
Suzuki GSX1000S
Husqvarna 801 Svartpilen
Moto Guzzi V100 nånting
Harley Panamera
Triumph Speed Triple
Triumph Rocket

Sen var jag totalt slut ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3818.jpeg

Någon mer som var på MC-branschens provkörningsevent idag på Gillinge ? Det var väldigt lyckat vill jag påstå. Vädret hade förstås sin del i det hela men det var väldigt kul att kunna testa hojar som man aldrig skulle komma i närheten av annars.

Favoriten under dagen blev nog intressant nog Triumph Rocket. Tyckte den var vansinnigt karaktärful. Andra favoriter var Svartpilen 801, MT-09SP och givetvis Aprilia Touono. Den senare kom dock inte riktigt till sin rätt på en så liten bana.
IMG_3821.jpeg



Hann med att köra (men inte fota alla)
Aprilia Touno V4 Factory
Honda NC1100
Ducati Multistrada V4
Ducati Supersport
Suzuki GSX1000S
Husqvarna 801 Svartpilen
Moto Guzzi V100 nånting
Harley Panamera
Triumph Speed Triple
Triumph Rocket

Sen var jag totalt slut ;)
Det var en rejäl palett!
 

Veratio

Cartier
Är sååå löjligt sugen på en 300 GTS, men tyvärr så vill svedea ha 6500kr/år i försäkring vilket jag tyckte var lite saftigt för en scooter. Så lutar just nu mot en Liberty 150 :)

Oj! Min är inte ny, en -16, 70th anniversary, kostar 1 050 kr per år. Bor i Piteå utanför stan så är förstås bra för kostnaden men bodde med samma Vespa i centrala Malmö och då kostade den runt 2 500 kr.
 

St Maxime

KS Explorers Club
IMG_3818.jpeg

Någon mer som var på MC-branschens provkörningsevent idag på Gillinge ? Det var väldigt lyckat vill jag påstå. Vädret hade förstås sin del i det hela men det var väldigt kul att kunna testa hojar som man aldrig skulle komma i närheten av annars.

Favoriten under dagen blev nog intressant nog Triumph Rocket. Tyckte den var vansinnigt karaktärful. Andra favoriter var Svartpilen 801, MT-09SP och givetvis Aprilia Touono. Den senare kom dock inte riktigt till sin rätt på en så liten bana.
IMG_3821.jpeg



Hann med att köra (men inte fota alla)
Aprilia Touno V4 Factory
Honda NC1100
Ducati Multistrada V4
Ducati Supersport
Suzuki GSX1000S
Husqvarna 801 Svartpilen
Moto Guzzi V100 nånting
Harley Panamera
Triumph Speed Triple
Triumph Rocket

Sen var jag totalt slut ;)
Jag var där tillsammans med 2 kompisar och vi vara alla supernöjda. Fantastiskt väder till råga på allt.

Jag körde dessa. Ducatin var klart över min förväntan och trots att jag är 45 år så är det kanske lite för tidigt för HD..

11 olika hojar - imponerade! Nästa gång blir det en heldag för min del.

IMG_0386.jpeg
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Oj! Min är inte ny, en -16, 70th anniversary, kostar 1 050 kr per år. Bor i Piteå utanför stan så är förstås bra för kostnaden men bodde med samma Vespa i centrala Malmö och då kostade den runt 2 500 kr.
Betalar som 42-åring i Örebro 1500kr/år helförsäkrat för min Vespa 125.
Njut grabbar!
Jag som 34 åring från centrala Göteborg får betala dyrt för hobby 😂😂
 
Topp