• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Traska Venturer GMT - recension

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tr15w.jpg



Det här är en recension av Traska Venturer GMT. En modell som kom under, i början av 2023 tror jag. Den är min enda från den producenten än så länge, men gillar den så pass att jag kunde tänka mig att gärna skaffa fler.

Vad är det med just dem i den täta klockdjungeln som fångat min uppmärksamhet? En kombination av flera saker. De tycks mig ha ambitioner att etablera sig bortom micromärkesnivån bland annat genom att eftersträva att ha lager med klockor till salu utan alltför långa väntetider och förhandsbeställningar. Det sistnämna har de egentligen slutat med förutom tillfälligt säger de, ett avsteg med just denna modell som denna recensionen avhandlar. Men mycket tar slut ganska snart efter lagren blivit påfyllda.


Tr10w.jpg


De har hittills uppgraderat de flesta av sina modeller nästan årligen med finjusteringar och ändringar både vad gäller detaljer och mer i stort som exempelvis verk. Deras kundservice är allmänt ansedd som förstklassig av det man sett hittills. Minsta klagomål tycks det skickas ny klocka utan krångel. Efter en liten svacka som jag tror tidigt 2023 när det slapp igenom klockor med smärre avvikelser i finish och linjering har hela deras QC-system gjorts om då bäst i klassen verkar vara målsättningen. Kanske nåt att ta efter av en del större aktörer.

Tr14w.jpg


Nu i skrivande stund så är samtliga Traska om jag är rätt informerad drivna av Miyotas 9- serie. Traska uppger de justerar dem i 4 positioner. Till vilka värden specificeras inte men min följer det jag sett om andras. Den håller sig hittills mellan + - 1s/dygn, kanske någon enstaka gång upp till 2 +. En femdagarsperiod med ca 8 timmar per dygn på armen och resten urtavla upp resulterar för det mesta i +-0 sammantaget eller någon enstaka sekund åt endera hållet. Ungefär som min BB 58 som den påminner om i storlek och känsla på armen trots andra uppenbara olikheter. Hur många exemplar det resultatet kan gälla för ska vara osagt, men har inte sett några andra klaga på sina vad gäller den saken. Samtliga nuvarande Traska har alltså det verket och justerat i 4 positioner av dem. Jag gillar de verken. En del tycker det låter för mycket om rotorn. Jag störs inte av det, tycker det är ok när det hörs att den rör sig. Mitt exemplar är på intet vis högljutt och man måste vara van vid att vistas i mycket tysta och stilla omgivningar om man ska märka av det tycker jag. Men kanhända är andra exemplar annorlunda. Har inte haft möjlighet eller ork att kolla alla i världen.

En annan sak som gäller alla deras modeller och så även denna i recensionen, är ytbehandlingen på boetterna och länkarna. Den ska enligt deras uppgifter hålla cirka 1200 Vickers vilket betyder ungefär sex gånger hårdare än 316 stålet under. De flesta jag tagit del av är imponerade hur pass repfria klockorna håller sig. Tidigare sägs det att materialet fick en något mörkare nyans av behandlingen, men nåt som minskat på senare modeller. På denna typ av sportiga klockor som det rör sig om ser inte jag något problem i det och tycker det är knappt märkbart. På en mer "finklocka" kanske det varit mindre önskvärt men i de här fallen är det ett stort plus för mig. Nåt jag saknar på klockor som inte har nåt liknande.

Måtten på den här Venturer GMT är som följer:

Bredd: 38, 5mm

Längd: 46 mm

Höjd exkl. double domed glas: 10 mm

Lugbredd: 20 mm

Länk 20/16

wr: 150m

Under huven: Miyota 9075, 28 800 vf, handjusterat i 4 positioner av Traska watches

Tr-bw.jpg


Länken har solida länkar, även ändlänkarna. Numera levereras samtliga modeller med den nya tool-less micro adjustable buckle, utom deras 34 mm Commuter som storleken inte passar på. Det rör sig om 5 positioner med 1.5 mm mellanrum man justerar med hjälp av en tryckknapp. Den kan även köpas separat från och med 14 mars i år till deras tidigare tillverkade klockor gjorda före augusti 2023. Utom som sagt till 34 mm som de gjorde när de fick råd att göra bara för att, trots att de visste efterfrågan var måttlig; The watch that noone asked for, som ägaren Jon Mack sa. Men är lite sugen på en... bara för att.

Länken känns mycket behaglig på armen. Fint slipad på insidan utan några vassa kanter märkbara av länkarna. Den har skruvade länkar i hög kvalitet på skruvmaterialet. Insidan på claspen är handpolerad i så kallat pearlage-mönster. Ser trevligt ut.


TrC10w.jpg


Kronan kl 10 reglerar den inre vridringen och har ett rutmönster som ska anspela på GMT-funktionen, som en jordglob. Några exemplar har behövt friktionen justerad då den upplevts som för lös och kunnat röra sig av sig själv eller när man kommit åt kronan. Min har inte haft det problemet. Det är en sån som en del kallar True GMT.


Den vanliga kronan vid klockan nio har Traskas märke i relief. Tror det ska vara den Gordiska knuten. Namnet Traska är dock fortfarande ett mysterium.

Urtavlan på denna har färgen Arctic white. Det är en emaljlack som är handpolerad efter lackningen och får en vad gäller den vita, en ton och yta som påminner om gamla klassiska fickur. Blank och vit. Den enda färgen i venturer GMT-serien som har tvåfärgat under glaset då vridringen är ljusgrå. GMT.-text och visarpil i blått.

Tr11w.jpg


Safirglaset har ofärgad AR på undersidan av glaset som är av s.k. box style. Det ger ett klart och fint intryck, behagligt att titta på. Visarna är facetterade.

Boetten har fina "bevels", fasningar på kanterna av luggarna.

Jag försöker mig på en plus och minus:

Plus:

Verket; justeringen av det.

Ytbehandlingen av stålet både på länk och boett

150m wr

En viss omsorg om trivselhöjande detaljer som polering av tavellacken, och av insidan spännet.

Mått, vikt och balans som passar de flesta handleder. Ingen topptunghet att tala om.

Välgjord länk med tool-less microjustering (se ovan)

Minus:

Inre vridringen i denna färgversionen kunde vara mer läsbar. Svår att se.

Hmm... kommer inte på nåt mer. Men jag är inte ensam om det.


TrWrw.jpg



Det ska bli spännande att följa Traska i deras utveckling. De har nåt bra på gång. Hoppas de inte slarvar bort det utan fortsätter traska framåt och uppåt som de börjat.
 
Senast ändrad:
Topp