• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda bandbredd, upp eller ner?

HolyCrap

Omega
Hej,
Det verkar som att de flesta tillverkare av band kör på jämna nummer, 18, 20, 22 mm och så vidare. Om man har en klocka med udda antal millimetrar mellan hornen, bör man då generellt gå uppåt eller nedåt för bästa passning?

Funderar på att sätta min Certina dykare på Nato eller Zulu, men on jag inte strulade med mätningen så har den 21mm. Så, 20 eller 22?

/P
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer med föregående talare. Förstort är bättre. Size does matter ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Beror på vad det är för kombo. Tygband tycker jag neråt, medan smidigt gummi eller läder kan funka uppåt.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det är lite olika vilka nato man använder. Jag har ett par 22mm ebay nato som liksom blir skrynkliga på min ds action för att de förmodligen är 22,xx om man mäter noga. Singulars svarta (och förmodligen därför även andra färger) däremot kan jag gå i god för på Certina DS action med 21mm, blir bara lite ihoptryckta men funkar def.
 

HolyCrap

Omega
DS Action Diver, eller hur?;)

Yes, exakt en sådan. Blå självfallet.

Beror på vad det är för kombo. Tygband tycker jag neråt, medan smidigt gummi eller läder kan funka uppåt.

Det blir "vanliga" tyg Nato/Zulu.

Jag kör med 22 på en 21mm certina, funkar fint.
Det är lite olika vilka nato man använder. Jag har ett par 22mm ebay nato som liksom blir skrynkliga på min ds action för att de förmodligen är 22,xx om man mäter noga. Singulars svarta (och förmodligen därför även andra färger) däremot kan jag gå i god för på Certina DS action med 21mm, blir bara lite ihoptryckta men funkar def.
Zulu 20mm, Nato 22mm

Har beställt några från Singular Straps, båda Nato och Zulu, samtliga 22mm. Vi får väl se hur det ser ut när de anländer.

Tackar för input.

/P
 

Frosse

Cartier
Certina asså...

Sportar ett 20 mm Nato från Singular på min DS1a, funkar bra men 22 är säkert bättre :)
 

wojtecki

Cartier
Det går att klämma in 22mm men 20mm "faller", "lägger" sig snyggare när det gäller Zulu. När det sedan får lite ruggade kanter så blir det nästan 22mm.
 

HolyCrap

Omega
Måste tyvärr förstöra lite och säga att jag uppskattar den svarta mest. Då jag själv äger en svart och vi är inne på bandspåret, vad ska du köra på?

Den svarta är fin, men den fångade aldrig mitt intresse. När jag såg den blåa var jag dock helsåld från första stund.
Jag kör ganska safe och beställde hem blått, svart och grått. Minns inte vilka som var Nato eller Zulu och hittar inte order bekräftelsen just nu :p.


Det går att klämma in 22mm men 20mm "faller", "lägger" sig snyggare när det gäller Zulu. När det sedan får lite ruggade kanter så blir det nästan 22mm.

Hmm... får se hur det blir då. Hoppas 22 funkar också.

/P
 
Topp