• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ytbehandla läder

Minuteman

Rolex
Tänkte tillverka ett mörkbrunt läderband i vintagestil. Tyvärr var det mörkbruna lädret jag hade tillgängligt inte speciellt lämpligt för ändamålet. Det var väldigt blankt och kändes något "plastigt".

Så jag testade att "ytbehandla" lädret, för att få en trevligare yta.

Jag visste riktigt hur resultatet skulle bli så jag testade två olika varianter för att kunna jämföra, plus att jag gjorde ett referensband av lädret som det var.

Först slipade jag de band jag skulle behandla, för att få en bättre yta. Detta gjordes med 240 våtslipspapper.
DSC_1803.jpg


Sedan oljade jag det ena med läderolja, och det andra smorde jag in med skovax, innan jag tillverkade banden.

Så här blev resultatet.

Obehandlat:
DSC_1840.jpg

DSC_1857.jpg
Vaxat band:
DSC_1837.jpg

DSC_1855.jpg
Oljat band:
DSC_1839.jpg

DSC_1854.jpg
Och en gruppbild :)
DSC_1858.jpg


Är nog själv mest nöjd med det oljade bandet. Tycker den matta ytan gav en bra vintagekänsla.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag gillar det vaxade riktigt mycket! Synd att det inte ser ut att vara 20/16, annars hade jag tvingat dig att sälja det till mig ;)
 
Topp