• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bjussar på mina två, en ny och en lite äldre!
image.jpg
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har för mig att jag gav ca 2000 kr för den, nyligen genomgången, men med ett ej originalglas (ej "uppstickande") och utan signerad originalkrona.
EDIT: Kotten, tack för pratstunden på GTGn! Kollade lite noggrannare och ser att jag betalade 3500 för den, inte 2000, som jag tidigare svarade, och det bör tilläggas att den inte kom på originallänken heller. Tycker ändå att far din ska behålla den!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
EDIT: Kotten, tack för pratstunden på GTGn! Kollade lite noggrannare och ser att jag betalade 3500 för den, inte 2000, som jag tidigare svarade, och det bör tilläggas att den inte kom på originallänken heller. Tycker ändå att far din ska behålla den!
Tackdetsamma, var mycket trevligt! Ja tror det lutar åt att den behåller och går till mig senare ;)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har inte särskilt stor koll på Zenith, men det hoppas jag att det blir ändring på!:)

Hur skulle ni bedöma Zenith som märke i förhållande till t.ex Rolex och Omega? Jag har läst lite om Rolex Daytona 36000vph varianten, men vad finns mer att säga?

Något som talar för ett köp av en Zenith en dag är att de inte är lika kända bland gemene man som Rolex och Omega är. Detta gillar i alla fall jag. Varför ska andra behöva störa sig på att jag (en vacker dag) har en dyr klocka?:D
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag har inte särskilt stor koll på Zenith, men det hoppas jag att det blir ändring på!:)

Hur skulle ni bedöma Zenith som märke i förhållande till t.ex Rolex och Omega? Jag har läst lite om Rolex Daytona 36000vph varianten, men vad finns mer att säga?

Något som talar för ett köp av en Zenith en dag är att de inte är lika kända bland gemene man som Rolex och Omega är. Detta gillar i alla fall jag. Varför ska andra behöva störa sig på att jag (en vacker dag) har en dyr klocka?:D

Hur man placerar klockor i förhållande till andra märken är ju högst subjektivt.

Med det sagt, så placerar jag zenith ovanför omega. Alltid inhouse, lite mer "fin horologi" än omega.
Jämfört med rolex, tja, rolex har använt zeniths urverk, men rolex är i brist på bättre ord större, bättre andra hands värde, fler ikoniska modeller. Men kvalitets mässigt så är zenith fan bra grejor. Klämde på flera modeller i Köpenhamn i våras och det andades kvalitet och exklusivitet.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Hur man placerar klockor i förhållande till andra märken är ju högst subjektivt.

Med det sagt, så placerar jag zenith ovanför omega. Alltid inhouse, lite mer "fin horologi" än omega.
Jämfört med rolex, tja, rolex har använt zeniths urverk, men rolex är i brist på bättre ord större, bättre andra hands värde, fler ikoniska modeller. Men kvalitets mässigt så är zenith fan bra grejor. Klämde på flera modeller i Köpenhamn i våras och det andades kvalitet och exklusivitet.
Tackar för svaret! Den jag har snöat in på är deras Original 1969. Snyggare klocka får man leta efter bra länge!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor


Tack theargonaut, har noterat att den senare har listor upp till 1975, då problemen uppstod, men listor efter produktionen återupptogs verkar svårare att få tag på. Watchuseek har ju en bra Zenith-del med flera tips så där går det säkert att söka runt. Råd nummer ett verkar vara: kontakta Zenith.;)
 

Galaxy

Rolex
Jag har inte särskilt stor koll på Zenith, men det hoppas jag att det blir ändring på!:)

Hur skulle ni bedöma Zenith som märke i förhållande till t.ex Rolex och Omega? Jag har läst lite om Rolex Daytona 36000vph varianten, men vad finns mer att säga?

Något som talar för ett köp av en Zenith en dag är att de inte är lika kända bland gemene man som Rolex och Omega är. Detta gillar i alla fall jag. Varför ska andra behöva störa sig på att jag (en vacker dag) har en dyr klocka?:D

Ur en personlig synvinkel tycker jag Zenith faller högre än Omega, men det är som sagt högst individuellt.

Jag är riktigt sugen på denna:
l675.jpg

(och ja, den påminner om en annan klocka... ;))
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Broderjimmy
Zenithurverket som satt i Daytonan var modifierat och nedsatt från 36000 till 28800.

Känns ju både onödigt och omöjligt att positionera Zenith som märke, men det jag uppskattar är historiken, designen (ta bort några år från produktionen), finishen och urverkshistoriken.

Kan ju passa på att göra en rolig koppling till Grand Seiko här. Både märken är in house och har alltid varit såvitt jag vet. Båda märken har strängare egna interna krav på urverken än COSC och båda märkena håller fortfarande på med 36000bph. Vissa bryr sig om märket på urtavlan, medan andra bryr sig om resten. :)

Vad man föredrar är som alltid subjektivt, men för mig är en COSC-verifierande ganska tråkig och ointressant i förhållande till andra interna genomtänkta alternativ.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Ur en personlig synvinkel tycker jag Zenith faller högre än Omega, men det är som sagt högst individuellt.

Jag är riktigt sugen på denna:
l675.jpg

(och ja, den påminner om en annan klocka... ;))


Jag är lite förälskad i el Primero verket och tänkte nog slå på denna också när jag flippar nåt, Chronomaster 01.0240.410 tror jag modellen ovan heter. Nån som provat, klämt, smekt...

Och ja, den är ju lite lik PP 5970, men jag tycker faktiskt märkligt nog att Zenithen är snyggare, sjukt.
 

Galaxy

Rolex
Jag är lite förälskad i el Primero verket och tänkte nog slå på denna också när jag flippar nåt, Chronomaster 01.0240.410 tror jag modellen ovan heter. Nån som provat, klämt, smekt...

Och ja, den är ju lite lik PP 5970, men jag tycker faktiskt märkligt nog att Zenithen är snyggare, sjukt.


Jag håller med, den är magnifik! Lite rimligare prisbild än PPn också. :)

Edit: Inlägg nr. 800, wohoo!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade denna tidigare:





Fin baksida också...



Å ena sidan så gillade jag den skarpt. Skön kvalitetskänsla och väldigt, väldigt vacker. Men, tyvärr, för mig blev det för mycket både sport och dress vilket i praktiken kändes, eh, otydligt och knasigt. :)

Typ.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Å ena sidan så gillade jag den skarpt. Skön kvalitetskänsla och väldigt, väldigt vacker. Men, tyvärr, för mig blev det för mycket både sport och dress vilket i praktiken kändes, eh, otydligt och knasigt. :)
Typ.

Fjanterier. Tyvärr har den fel storlek. Man ser ju tydligt på baksidan att urverket är till en 38mm-boett. :)
 
Topp