• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Zed

Swissera
Professional Dealer
Sån episk entusiastbil - kan inte varit jättemånga som specades med läderklädsel.

…eller så var min familj alltid snål. Uppväxt i alla x45-modeller från och med 245 och fick aldrig gnugga skinn. I den första sattes det på skyddsklädsel det första som gjordes för att spara originalklädseln och så underedsbehandlades den hemma på tomten varje år tills det rann behandling längs bältena. Såg ut som ny när den byttes mot 745 typ 10 år senare.
Ja, det var sällsynt med läder och särskilt oxblod. Fanns bara 92 för 940 i kombination med svart lack.
 

DrKlocka

Audemars
Nu har 945an fått sig en läderbehandling. Blev riktigt bra. Använder mig av Leatheriques produkter.

IMG_0220.jpeg
IMG_0222.jpeg
IMG_0223.jpeg
Trevlig entusiastbil.

Använder min 945 i stort sett dagligen. Men det är mer en bruksbil jag försöker hålla i gott skick än en entusiastbil. En -98 turbo.
Inte lika lätt att få tag på en vettig gammal volvo idag som för några år sedan.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Trevlig entusiastbil.

Använder min 945 i stort sett dagligen. Men det är mer en bruksbil jag försöker hålla i gott skick än en entusiastbil. En -98 turbo.
Inte lika lätt att få tag på en vettig gammal volvo idag som för några år sedan.
Trevligt, jag har en lågmilad -98 Turbo reggad med Turbo Plus också. De blir ovanligare och nu börjar fler och fler få upp ögonen för dess förträfflighet och driftsäkerhet.
 

DrKlocka

Audemars
Trevligt, jag har en lågmilad -98 Turbo reggad med Turbo Plus också. De blir ovanligare och nu börjar fler och fler få upp ögonen för dess förträfflighet och driftsäkerhet.
Trevligt.
Jag betraktar min med 26000 mil nästintill som en lågmilare 😌

Hade en med 45000 mil på mätaren som tyvärr blev stulen och aldrig återfunnen. Inte en antydan till större slitage. Gick spikrakt och fint.
 
  • Like
Reactions: Zed

Zed

Swissera
Professional Dealer
Coolt, minns bilsemestrar till franska rivieran i barndomen i vit 765 med samma säten. Vill minnas att de var sjukt glatt läder, man rutschade mest runt i sätena. Efter dess följde Saab 9000, den hade helt annat läder som upplevdes mindre halt. Det var tider det :)
Det var lite annan kvalité på lädret förr. Tjockt och doftade läder på riktigt. Särskilt Saabs hade en särskild doft.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Min Seat Tarraco från 2019 som gått strax över 10K mil har börjat bråka med mig. Varningslampan för airbag och begränsad SOS-funktion tändes i höstas, hade den inne på service i samma veva och de släckte lamporna och menade att en bältespåminnare störde och ville byta den. Fick boka en till tid på verkstaden för byte av bältespåminnaren, men då varningslamporna aldrig tändes igen så avbokade jag den tiden och hann köra omkring 500mil innan de tändes igen i vintras. Fick då boka ny tid på verkstaden och bytte bältespåminnaren för några tusenlappar och allt var frid och fröjd några hundra mil till, men nu har de jäkla lamporna tänts igen... 🤬 Lite googlande säger att det här är ett återkommande fel inom VAG-gruppen, men verkar inte finnas nån given lösning, en del har bytt bältespåminnare, en del har gjort mjukvaruuppdateringar, en del har bytt airbag men med blandade resultat. Har nu en ny tid bokad för felsökning om en dryg vecka, men fan så störigt det är. Nån som varit med om samma skit och har några tips? Bild för att göra det lite roligare.
PXL_20210715_200134892~2-1.jpg
Kan uppdatera med att de nu bytt ytterligare en bältespåminnare, men nya felkoder uppstår som resulterar i samma fel. Ny felsökning säger nu att nån airbaggivare för 10 papp måste bytas ut så det blir ytterligare ett verkstadsbesök nästa vecka när de får hem delar. Hatten av för Möller bil ändå, som faktiskt tar kostnaden för allt på goodwill trots att garantier gått ut. Blir väl dock 4e ggn gillt (förhoppningsvis) som de behöver bilen på verkstad för detta fel nu, men det kan jag leva med nu när det blev gratis. Hållar tummarna att det är klart sen, gillar bilen och det har varit problemfri fram tills det här, men nu räcker det känner jag 😊
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Bara att ringa Michael (Ferrita) och fråga, supertrevlig gubbe.
Har för mig att jag fick pris på ca 45 för ett halvsysytem med racekattar till min gamla c63.
Cutouts är fjärrstyrda ventiler som släpper ut avgaserna innan ljuddämpare
Pratade med honom idag. Mycket trevlig! Runt 60 skulle jag få betala för ett system från grenrör och hela vägen bak. Jag får behålla original-grenröret alltså. Då är det inkluderat cutouts.
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Köpte en ny bil till frugan, En Audi A3 1.5 TSI 2023, ca 1500 mil.
Vi har haft Audi tidigare och varit nöjda.
Denna motorn verkar vara allt annat är kul.
Vid ca 1700 varv oavsett växel går motorn automatiskt ner i 2-cylinders läge vilket får bilen att skaka ordentligt.
Minsta lilla gaspådrag och motorn går upp i 4-cylinders läge igen och då går den hur lugnt och fint som helst.
Pratat med återförsäljaren som menar att detta är precis som det ska vara och att Audi inte erbjuder ngn uppdatering av programvaran så att denna funktion går att ”stänga av”.
Tycker det verkar riktigt konstigt.
Ngn av Er som har upplevt ngt liknande?
Exakt samma på min A3 1.5 TSI 2020. Blev förvånad hur dåligt Audi fått till cylinder- avstängningen. Min lösning är att köra på lite lägre växel. Även om bilen "vill" ligga i 5:an i typ 55-60 km/h ligger jag ofta i 3:an till och med. Brukar ändå snitta runt 0.6 liter milen vid normal blandad körning. Kan dock intyga att det är bra tryck i övrigt i motorn. Var i princip själv på E6:an häromdagen och bilen fortsatte att dra i 220 km/h +. Gick dessutom väldigt snabbt upp till den hastigheten. Var ju tvungen att testa en kort kort stund?! 😁
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
🤔Tänk om alla kunde lära sig dom här enkla reglerna ... ;)
ViB.jpg
Märkligt att det inte ingår trafikförordningen att man ska blinka vänster när man ska fortsätta vänster i en rondell, när folk inte blinkar antar man att de ska rakt fram vilket kan skapa några av de farligaste ”sidokollisionerna” om man kör ut och de fortsätter runt

Verkar också riktigt farligt de som de visar på bilden, att man ligger i vänster körfält och blinkar höger för att de ska byta till höger körfält, men då tror ju den väntande verkligen att den ska åka ut ur rondellen rakt fram🤔
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Märkligt att det inte ingår trafikförordningen att man ska blinka vänster när man ska fortsätta vänster i en rondell, när folk inte blinkar antar man att de ska rakt fram vilket kan skapa några av de farligaste ”sidokollisionerna” om man kör ut och de fortsätter runt
Det är för att man inte svänger vänster utan åker i en väg som är formad som en cirkel. Då blir det mera logiskt. Problemet är att man ändrat hur man lär ut i trafikskolorna för när jag tog körkort var det precis som du säger - man ska blinka vänster när man svänger vänster. Nu lär man inte ut det längre utan enbart att man ska blinka höger när man lämnar rondellen. Man lär till och med ut att grön bil får åka till vänster genom att ligga i högerfil hela tiden om det inte är skyltat vilket körfält man ska använda.

Så två olika skolor av förare åker runt och är förbannade på varandra i rondellerna :banghead:
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Det är för att man inte svänger vänster utan åker i en väg som är formad som en cirkel. Då blir det mera logiskt. Problemet är att man ändrat hur man lär ut i trafikskolorna för när jag tog körkort var det precis som du säger - man ska blinka vänster när man svänger vänster. Nu lär man inte ut det längre utan enbart att man ska blinka höger när man lämnar rondellen. Man lär till och med ut att grön bil får åka till vänster genom att ligga i högerfil hela tiden om det inte är skyltat vilket körfält man ska använda.

Så två olika skolor av förare åker runt och är förbannade på varandra i rondellerna :banghead:
Ja, vi borde bestämma att man endast bygger rondeller med fyra korsningar och en körbana, vänster är vänster höger är höger och ingen blinkers är rakt fram;)
 
Topp