• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Henriklj

Omega
2-Faktor
Jag var också alltid inne på att skaffa mig en med papperstavla och jag ångrar det inte idag. För mig är det en stor del som gör att de sticker ut, jämfört med tex en HAQ Grand Seiko. Sedan kan jag hålla med om att de kanske framstår som ännu häftigare på vissa bilder än i verkligheten.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag håller med om papperstavlorna. Har haft några både med och utan, och tycker utan är bättre. Men smaken är som baken, båda är bra. Alltså riktigt bra. 😊
Har även testat lite olika storlekar mellan 35-40 mm, och tycker alla funkar lika bra. Stör mig dock på att visarna verkar lika långa på de olika storlekarna vilket gör att de ser korta ut på 40.
Den sjudelade länken rekommenderas.
Det där med visarnas längd tänkte jag också på. Ser bättre ut på 38mm. Sjudelade länken var riktigt snygg, den andra länken också men gillade särskilt den. Jag brukar inte ha klockor på länk då jag har en skada i armen så vill ha det så lätt som möjligt men med dessa tänkte jag ha på länk då det är titan.
 
Senast ändrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Ok intressant. Det med markeringar på en inre ring gör mig ingenting men kan förstå om man inte gillar det. Jag får väl gå lite på stilen då och händerna utan lume och länken gillar jag enormt mycket mer på den första. Jag brukar gilla mindre klockor men just här hade jag tänkt mig en lite större så där är det ju en nackdel att den är 38mm mot 40mm. Om det är som du skriver att Tosa Washi kanske inte är lika häftigt i verkligheten som man förväntar sig kan det ju vara bäst att gå på den jag gillar utseendemässigt bäst. Ska fundera lite.

Annars finns det en ny med Tosa Washi med blå tavla utan lume? Sett AQ4100-14L men den är limiterad och slutsåld.
Just mellan dessa två skulle jag av flera skäl välja AQ4100. Dels är länken mer följsam, och dels har den den mjuka microslipningen på kanten som aq4030 saknar. Den länken kan i vissa lägen kännas lite skarp. Sedan tycker jag "vintage" designen är lite mer speciell med de fasade luggarna (likt min gamling jag postade tidigare). Sedan det du själv är inne på, ingen lysmassa :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Just mellan dessa två skulle jag av flera skäl välja AQ4100. Dels är länken mer följsam, och dels har den den mjuka microslipningen på kanten som aq4030 saknar. Den länken kan i vissa lägen kännas lite skarp. Sedan tycker jag "vintage" designen är lite mer speciell med de fasade luggarna (likt min gamling jag postade tidigare). Sedan det du själv är inne på, ingen lysmassa :)
Tack för din åsikt :) Det där med luggarna hade jag faktiskt inte tänkt på innan men nu kan jag inte bortse från att jag håller med dig om att vintage-stilen är mycket snyggare. Har kollat på The Citizen länge nu men inte kunnat bestämma mig för modell men nu börjar det luta åt att jag bestämt mig för den modellen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har precis bytt till sommarkläder på min pappersklocka. Har inte ångrat mig en enda gång.

1000015415.jpg
 
Topp