• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Bjudko

Cartier
Fråga till er som bär kostym till vardags: vad kör ni nu när det blir sådär gräsligt varmt? Många rekommenderar linnekostym men jag ogillar linnetyg så det går bort. Är det ofodrat som kvarstår eller finns det något annat fräsigt material man missat?
Ull, four season från Loro Piana/Sir samt ull/silke från Drago Skyfall/OJ. Sistnämnda är väldigt tunn och mjuk som bara den.
 

Erikd

Cartier
Fråga till er som bär kostym till vardags: vad kör ni nu när det blir sådär gräsligt varmt? Många rekommenderar linnekostym men jag ogillar linnetyg så det går bort. Är det ofodrat som kvarstår eller finns det något annat fräsigt material man missat?
Bor på en plats där det sällan är under 28 grader året runt. Håller med @grodslukarenx i hans tips, fresco eller andra liknande tyger funkar. Kan också tipsa om att inte köra så slimmade kläder, blir snabbt klibbigt om/när man börjar svettas…
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Fråga till er som bär kostym till vardags: vad kör ni nu när det blir sådär gräsligt varmt? Många rekommenderar linnekostym men jag ogillar linnetyg så det går bort. Är det ofodrat som kvarstår eller finns det något annat fräsigt material man missat?
Utöver det som sagts så finns det ju även blandade tyger som inte är så tätt vävda. Älskar tex 50%linne / 50% bomull i skjortor på sommaren då det blir luftigt utan att bli för skrynkligt.

Eller tex denna kostym som jag gifte mig i med ull, silke och bomull.

 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Utöver det som sagts så finns det ju även blandade tyger som inte är så tätt vävda. Älskar tex 50%linne / 50% bomull i skjortor på sommaren då det blir luftigt utan att bli för skrynkligt.

Eller tex denna kostym som jag gifte mig i med ull, silke och bomull.

On this topic gick jag runt i en 93% cashmere 7% siden från LP en heldag i Paris, i 29 grader - glesvävd så fungerade strålande. :)
 
Jag behöver justera ett par jeans och läser att vissa skräddare kan sy "kedjestygn". Är det en särskild symaskin skräddaren bör ha, eller kan vem som göra detta? Någon med kunskap här? Vill naturligtvis att resultatet blir bra. Får väl gå till Vivan som vanligt.
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Jag har blivit helt besatt av Georges outfits i Beef (Netflix) han har den här kostymen, som jag tror är en Officine Generale, Nehemiah. Har ni några tips på andra kostymer som inte är fullt så dyra med liknande lite oversize-passform?
Green suit.jpg
 

Owaysis

Cartier
Det här ämnet har säkert redan avhandlats men jag undrar ifall någon har tips på oxfordskjortor som inte blir skrynkliga så fort?

Jag har ofta någon form av oxfordskjorta på jobbet och trots att skjortan är nystruken så räcker det med en kort bilfärd till jobbet för att nederdelen på skjortan börjar bli skrynklig av bältet och annat. Det ser dåligt ut direkt.

Har främst använt skjortor från Brothers då jag i övrigt gillar dem och de är prisvärda.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Det här ämnet har säkert redan avhandlats men jag undrar ifall någon har tips på oxfordskjortor som inte blir skrynkliga så fort?

Jag har ofta någon form av oxfordskjorta på jobbet och trots att skjortan är nystruken så räcker det med en kort bilfärd till jobbet för att nederdelen på skjortan börjar bli skrynklig av bältet och annat. Det ser dåligt ut direkt.

Har främst använt skjortor från Brothers då jag i övrigt gillar dem och de är prisvärda.
Mina favoriter är från Ströms egna märke, tycker att de håller bra.
 

Putteman

Cartier
Jag har precis köpt min första måttade skjorta från Pelote, som finns i Malmö och Göteborg. En 100% positiv upplevelse, väldigt bra.

I deras sortiment så har dom något dom kallar för ”SBT krage” (Sven-Bertil Taube), jag bifogar en bild här.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om en sån krage, vid första anblick mest märkligt men jag vet inte.

Jag är bara nyfiken på om det finns någon gammal tradition med sådana kragar typ för att omfamna slipsen bättre eller hur har det använts? Eller är det bara ett udda påfund och en möjlighet att göra kragen lite mer unik?
 

Bilagor

  • IMG_3200.jpeg
    IMG_3200.jpeg
    234 KB · Visningar: 2

Floffen

Panerai
Jag har precis köpt min första måttade skjorta från Pelote, som finns i Malmö och Göteborg. En 100% positiv upplevelse, väldigt bra.

I deras sortiment så har dom något dom kallar för ”SBT krage” (Sven-Bertil Taube), jag bifogar en bild här.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om en sån krage, vid första anblick mest märkligt men jag vet inte.

Jag är bara nyfiken på om det finns någon gammal tradition med sådana kragar typ för att omfamna slipsen bättre eller hur har det använts? Eller är det bara ett udda påfund och en möjlighet att göra kragen lite mer unik?
Ser ut som en helt vanlig button-down krage?
 

Erik83

Cartier
Jag har precis köpt min första måttade skjorta från Pelote, som finns i Malmö och Göteborg. En 100% positiv upplevelse, väldigt bra.

I deras sortiment så har dom något dom kallar för ”SBT krage” (Sven-Bertil Taube), jag bifogar en bild här.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om en sån krage, vid första anblick mest märkligt men jag vet inte.

Jag är bara nyfiken på om det finns någon gammal tradition med sådana kragar typ för att omfamna slipsen bättre eller hur har det använts? Eller är det bara ett udda påfund och en möjlighet att göra kragen lite mer unik?
Ser ut som en button down med riktigt bra rull, till skillnad från H&M-skräp som bara ligger där helt platt och dött.
 
Topp