Geneva Watch Days fjärde edition och den tredje live, har just avslutats. KS Magazine's Britta Rossander har varit på plats och här är hennes rapport.

Text:: Britta Rossander
Foto: Mia Litström och GWD



Mia Litström och jag var på plats och det blev en vecka full av lanseringar, möten och diskussioner med 39 varumärken, 600 personer från media och lika många från branschen tillsammans med 300 återförsäljare på plats. Den tillhörande paviljongen på kajen till Lac Léman var öppen för allmänheten och 8 000 lär ha besökt utställningen i den.


9619_geneva_watch_days_aug2023_simeon.jpg

Att man fått med sig Republiken och kantonen Genève, Handelskammaren, Geneva Tourism, Fondation de la Haute Horlogerie, Grand Prix d'Horlogerie de Genève, Horopedia, Ecole d'Horlogerie de Genève, Watch Library, Worldtempus, GMT magazine och tidningen Revolution var fantastiskt sa Antoine Pin ordförande för Geneva Watch Days Association och chef för Bulgari Watches.

Breitlings VD Georges Kern, en av initiativtagarna till GWD sa vid invigningen:

- Jag är så stolt och glad över att få ta del av detta initiativ som vuxit stadigt sedan det etablerades för fyra år sedan.
9567_geneva_watch_days_aug2023_simeon.jpg

Vuxit är rätta ordet och vi får veta av Kern att de är öppna för att fler ska kunna komma med – hur nu de ska få plats…

GWD är en okonventionell och självstyrd organisation som är både flexibel och smidig. Atmosfären är hjärtlig och alla hjälper alla. Förra året var det varmt och ibland plågsamt hett i de olika sviterna på hotel t ex Beau Rivage, i år var vädret det perfekt. Armin Ström hade placerat sig på en större båt vid kajen och Mia kunde sista dagen även unna sig ett dopp i Lac Léman från piren som går ut från strandpromenaden. Populariteten och nyfikenheten runt det som visades var påtaglig, TV var självklart på plats precis som områdets alla dagstidningar.


image1.jpeg


Vi hann självklart inte med alla varumärken men eftersom vi fick pass till stadens alla transporter var vi flitiga fram och tillbaka över floden med de små passbåtarna – ett så bra transportmedel när solen skiner. Vårt bästa möte var på Phillips auktionshus. Där ”drabbades” vi av klockspecialist Marcello de Marco som visade otroliga ur som kommer att presenteras under oktober i deras katalog för novemberauktionen – vi kan återkomma till dem när embargot är släppt. Mia och jag har aldrig lyssnat till en mer engagerad och kunnig specialist.

I GWD’s tält (där det ännu inte finns nät eller kaffe för oss journalister!) pågick massor av föreläsningar och informationer och bäst var MB&F och Moser & Cies presentation av den ”maskin” de tagit fram för auktionen Only watch där alla pengar oavkortat går till forskning för att kunna hindra Duchennes muskeldystrofi. De har tillverkat en panda som står och jobbar som DJ med all den mekanik som det kräver. Killarna, med stora hjärtan, berättade att deras idé var att de unga grabbarna som förlamas av den idag obotliga sjukdomen i alla fall ska kunna spela musik. Den lär dra in många sköna Schweiziska franc vid auktionen i november.


image0.jpeg


I och med att GWD är öppen för små independent varumärken får man möjlighet att träffa märken som annars aldrig är med. Artya var ett av dessa vi besökte denna gång. Underbart med helt galna klockor och en kundkrets som inte går av för hackor. Lärorikt och inspirerade. Två andra märken som jag måste nämna är Claude Meylan med skeletterade ur i tillgängliga priser och Lederer med klockor skapade av Bernhard Lederer med mycket känsla och passion.

Stärkt av årets framgång hälsar de från salongen att de är redo för sin femte upplaga 2024. GWD håller på att bli en riktigt viktig spelare i branschens kalender.


GWD_YEAR_GREY.jpg