• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Nja, vet inte om jag kan hålla med dig fast det beror förstås på vad man jämför med.. De är 40 mm i dia dvs lite mindre än speedyn, kanske en halv mm tjockare men den har manuellt verk. Bärs förvånandsvärt liten på handleden.. men som sagt smaken är som baken, delad och vi har alla olika preferenser.
Har du provat den?
Edit... spedyn är enligt omega 13,2 mm tjock och premiren enlig breitling 13 mm..

IMG_2256.JPG
Du gjorde helt klart rätt val.
 

Jons53

Omega
2-Faktor
Någon som har rekommendation till någon som vill doppa tårna? Är såld på en speedy professional men reduced är ju lite mer budget vänlig.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Du har på ett sätt rätt.. Men det finns så många klockor jag vill ha.. Ett tag var jag inne på Omega Constelation Globmaster, rose på stål.. men men... varje vecka ändras vill ha begäret. :)
eviga problemet, alltid något annat man vill ha. Nästa år är det 55år sedan månlandningen. Det kommer komma ut en Speedmaster för det tillfället. Och så har vi den vita som kanske visats upp. Kan vara samma eller två olika. Jag laddar spargrisen…

 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Något speciellt att tänka på eller hålla utkik efter?
Vad ligger dessa på om man vill ha bra skick med fullset?
Förra generationen speedy finns två versioner, 005 med plexiglas (precis som versionen som var på månen) eller med safirglas då som 006. När det kommer till dessa två så var/är 005 vanligast och mest populära. Skall du ha en version som faktiskt varit på månen med rätt urverk etc då är det dyrare vintage som gäller. Med 005 kommer du nära.

På den nyaste varianten då uppfattar jag att safir är klart den populäraste. Se skillnaderna mellan ny och äldre här:



Omega använder ett manuellt urverk som är en arbetshäst. Brukar klara sig ganska länge utan service. Görs innanför 5-10års intervallet beroende på hur mycket och hur den används. Jag har klarat mig närmare 10år andra gör det tidigare. Så är den köpt före 2018 så bör du räkna med service i priset som du ger om du tänker behålla den i ett antal år. Senast kostade en sådan 7250kr nu betydligt mer. Senaste priser finns längre bak i tråden. På omegas hemsida står det 12400kr. Vet ej vad olika AD i Sverige tar. Så får du tag i en från 2020 kring 45-55 så är det bra med lite bekymmer. Ett komplett klocka med box, extra band, stämplat certifikat är värt mer än utan. Från 1/7 2018 kom klockorna med 5års garanti. Det kan vara värt en del om det finns tid kvar.

Blir prisskillnaden för liten, så håll utkik och köp den senaste modellen. Den har en hel del uppdateringar. Nya länken är den jag värdesätter högst. Hackning sekundvisare som nummer två. Tavlan som nr tre. Dock så gillar jag boettens form på 005 som sitter bättre på mig.
 
Senast ändrad:
Förra generationen speedy finns två versioner, 005 med plexiglas (precis som versionen som var på månen) eller med safirglas då som 006. När det kommer till dessa två så var/är 005 vanligast och mest populära. Skall du ha en version som faktiskt varit på månen med rätt urverk etc då är det dyrare vintage som gäller. Med 005 kommer du nära.

På den nyaste varianten då uppfattar jag att safir är klart den populäraste. Se skillnaderna här mellan ny och äldre här:



Omega använder ett manuellt urverk som är en arbetshäst. Brukar klara sig ganska länge utan service. Görs innanför 5-10års intervallet beroende på hur mycket och hur den används. Jag har klarat mig närmare 10år andra gör det tidigare. Så är den köpt före 2018 så bör du räkna med service i priset som du ger om du tänker behålla den i ett antal år. Senast kostade en sådan 7250kr nu betydligt mer. Senaste priser finns längre bak i tråden. På omegas hemsida står det 12400kr. Vet ej vad olika AD i Sverige tar. Så får du tag i en från 2020 kring 45-55 så är det bra med lite bekymmer. Ett komplett klocka med box, extra band, stämplat certifikat är värt mer än utan. Från 1/7 2018 kom klockorna med 5års garanti. Det kan vara värt en del om det finns tid kvar.

Blir prisskillnaden för liten, så håll utkik och köp den senaste modellen. Den har en hel del uppdateringar. Nya länken är den jag värdesätter högst. Hackning sekundvisare som nummer två. Tavlan som nr tre. Dock så gillar jag boettens form på 005 som sitter bättre på mig.
Undrar varför safir är populärare när det kommer till den senaste versionen, när det var tvärsom med denna förra versionen? Jag har själv velat hit och dit, men tycker nog att hesaliteglas ger en viss värme och vintagekänsla till speedyn som i grunden är 60-talsklocka. En design som i princip har sett likadan ut sedan ref 105.12 -63 vilket är rätt fantastisk om man tänker efter. Kan inte komma på någon annan klockdesign som har denna kontinuitet.
 
Senast ändrad:

Heinz

Cartier
Man får ju inte missa årets första ST! Firar med trådpremiär för denna mycket trevliga 69 🙂 🚀

Knivskarpt case, en fantastisk tavla och mycket fint DO90 är vad som tilltalar mig mest med denna. 861-verk gör den också till en ypperlig speedy för vardagen. Önskar alla en riktigt fin start på 2024!

IMG_3486.jpeg

IMG_1965.jpeg

IMG_1976.jpeg
IMG_1941.jpeg
 

lurv1

Breitling
2-Faktor
Förra generationen speedy finns två versioner, 005 med plexiglas (precis som versionen som var på månen) eller med safirglas då som 006. När det kommer till dessa två så var/är 005 vanligast och mest populära. Skall du ha en version som faktiskt varit på månen med rätt urverk etc då är det dyrare vintage som gäller. Med 005 kommer du nära.

På den nyaste varianten då uppfattar jag att safir är klart den populäraste. Se skillnaderna här mellan ny och äldre här:



Omega använder ett manuellt urverk som är en arbetshäst. Brukar klara sig ganska länge utan service. Görs innanför 5-10års intervallet beroende på hur mycket och hur den används. Jag har klarat mig närmare 10år andra gör det tidigare. Så är den köpt före 2018 så bör du räkna med service i priset som du ger om du tänker behålla den i ett antal år. Senast kostade en sådan 7250kr nu betydligt mer. Senaste priser finns längre bak i tråden. På omegas hemsida står det 12400kr. Vet ej vad olika AD i Sverige tar. Så får du tag i en från 2020 kring 45-55 så är det bra med lite bekymmer. Ett komplett klocka med box, extra band, stämplat certifikat är värt mer än utan. Från 1/7 2018 kom klockorna med 5års garanti. Det kan vara värt en del om det finns tid kvar.

Blir prisskillnaden för liten, så håll utkik och köp den senaste modellen. Den har en hel del uppdateringar. Nya länken är den jag värdesätter högst. Hackning sekundvisare som nummer två. Tavlan som nr tre. Dock så gillar jag boettens form på 005 som sitter bättre på m
Bra tips, tack! Inte min tråd men det där får mig att bli sugen på en modern med hesalit.
 
Topp