• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

rickards

Rolex
2-Faktor
Fick just hem en SNKL41J1 och Àr sugen pÄ att uppgradera lÀnken. NÄgon som har förslag pÄ vart man hittar prisvÀrt alternativ? :)
I nulÀget kollat pÄ jubilee bracelet frÄn uncle seiko.
Nog borde lÀnkar frÄn @tidochting.se passa bra? Klart prisvÀrda.

 

GoldenMush

Breitling
Hej alla kloka och kunniga!
Jag har kollat runt pÄ forumet och hittat en del information om det jag kommer lyfta, men eftersom jag Àr helt ny pÄ detta med service av klockor har jag inte riktigt lyckats fÄ svar pÄ min frÄga - att serva eller icke serva.
Mitt dilemma: jag har en Seiko Alpinist (SPB197J1) med 6R35 urverket som jag verkligen tycker om och bÀr i princip varje dag. Klockan gÄr dock ett par minuter för lÄngsamt per dygn vilket har börjat störa mig. Jag har dÀrför funderat pÄ om det skulle vara vÀrt att lÀmna in klockan för en service och har kollat runt pÄ forumet angÄende detta. Det jag har fÄtt fram utifrÄn min research Àr att det verkar vara ett relativt vanligt problem med 6R35-urverket att det har lÄg amplitud(?) vilket gör att klockan gÄr för lÄngsamt. Jag har Àven förstÄtt att mÄnga anser det vara onödigt eller för dyrt att serva just detta urverk eftersom det Àr billigare att byta ut det helt och hÄllet. Jag har dock inte blivit klokare kring huruvida ett byte av urverk faktiskt skulle göra att klockan gÄr bÀttre eller inte.

SÄ vad tycker ni med er expertis Àr det bÀsta att göra, bör jag lÀmna in min klocka för service eller Àr det bÀttre att byta urverk? Och till vem borde man lÀmna in klockan för service/urverksbyte (Seiko service center eller nÄgon go urmakare i Sverige)?

Mycket tacksam för svar! Allt gott.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
GÄ till en butik som sÀljer SEIKO och frÄga vad en service kostar. 6R15 byter Optura ut, du kan inte vÀlja att fÄ det servat istÀllet för utbytt.
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Willie idag
IMG_3541.jpeg
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Hej alla kloka och kunniga!
Jag har kollat runt pÄ forumet och hittat en del information om det jag kommer lyfta, men eftersom jag Àr helt ny pÄ detta med service av klockor har jag inte riktigt lyckats fÄ svar pÄ min frÄga - att serva eller icke serva.
Mitt dilemma: jag har en Seiko Alpinist (SPB197J1) med 6R35 urverket som jag verkligen tycker om och bÀr i princip varje dag. Klockan gÄr dock ett par minuter för lÄngsamt per dygn vilket har börjat störa mig. Jag har dÀrför funderat pÄ om det skulle vara vÀrt att lÀmna in klockan för en service och har kollat runt pÄ forumet angÄende detta. Det jag har fÄtt fram utifrÄn min research Àr att det verkar vara ett relativt vanligt problem med 6R35-urverket att det har lÄg amplitud(?) vilket gör att klockan gÄr för lÄngsamt. Jag har Àven förstÄtt att mÄnga anser det vara onödigt eller för dyrt att serva just detta urverk eftersom det Àr billigare att byta ut det helt och hÄllet. Jag har dock inte blivit klokare kring huruvida ett byte av urverk faktiskt skulle göra att klockan gÄr bÀttre eller inte.

SÄ vad tycker ni med er expertis Àr det bÀsta att göra, bör jag lÀmna in min klocka för service eller Àr det bÀttre att byta urverk? Och till vem borde man lÀmna in klockan för service/urverksbyte (Seiko service center eller nÄgon go urmakare i Sverige)?

Mycket tacksam för svar! Allt gott.
Du fÄr börja hos urmakarn. Ett par minuter per dygn skulle kunna bero pÄ att verket blivit magnetiserat. Det Àr snabbt och billigt att avmagnetisera.
 

Chsv

Cartier
Hej alla kloka och kunniga!
Jag har kollat runt pÄ forumet och hittat en del information om det jag kommer lyfta, men eftersom jag Àr helt ny pÄ detta med service av klockor har jag inte riktigt lyckats fÄ svar pÄ min frÄga - att serva eller icke serva.
Mitt dilemma: jag har en Seiko Alpinist (SPB197J1) med 6R35 urverket som jag verkligen tycker om och bÀr i princip varje dag. Klockan gÄr dock ett par minuter för lÄngsamt per dygn vilket har börjat störa mig. Jag har dÀrför funderat pÄ om det skulle vara vÀrt att lÀmna in klockan för en service och har kollat runt pÄ forumet angÄende detta. Det jag har fÄtt fram utifrÄn min research Àr att det verkar vara ett relativt vanligt problem med 6R35-urverket att det har lÄg amplitud(?) vilket gör att klockan gÄr för lÄngsamt. Jag har Àven förstÄtt att mÄnga anser det vara onödigt eller för dyrt att serva just detta urverk eftersom det Àr billigare att byta ut det helt och hÄllet. Jag har dock inte blivit klokare kring huruvida ett byte av urverk faktiskt skulle göra att klockan gÄr bÀttre eller inte.

SÄ vad tycker ni med er expertis Àr det bÀsta att göra, bör jag lÀmna in min klocka för service eller Àr det bÀttre att byta urverk? Och till vem borde man lÀmna in klockan för service/urverksbyte (Seiko service center eller nÄgon go urmakare i Sverige)?

Mycket tacksam för svar! Allt gott.
Har liknade problem med min spb143 dock tappar den ca 40sec/dygn. LÄg amplitud blev diagnosen och dÀrmed rekommendation att byta urverk via optura. Skulle kosta ca 3000kr enligt urmakaren.
 

GoldenMush

Breitling
Har liknade problem med min spb143 dock tappar den ca 40sec/dygn. LÄg amplitud blev diagnosen och dÀrmed rekommendation att byta urverk via optura. Skulle kosta ca 3000kr enligt urmakaren.
TrÄkigt. 3000 kr för att byta urverket lÄter dyrt tycker jag, sÀrskilt med tanke pÄ att mÄnga skriver att det Àr mycket billigare att byta urverk Àn att serva klockan. Jag kanske har helt fel, men tÀnkte att en service skulle gÄ pÄ ca 3000. FÄr man frÄga vilken urmakare som rekommenderade detta?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
TrÄkigt. 3000 kr för att byta urverket lÄter dyrt tycker jag, sÀrskilt med tanke pÄ att mÄnga skriver att det Àr mycket billigare att byta urverk Àn att serva klockan. Jag kanske har helt fel, men tÀnkte att en service skulle gÄ pÄ ca 3000. FÄr man frÄga vilken urmakare som rekommenderade detta?

Den billigaste lösningen Àr att byta till en NH36. Blir en nedgradering gÀllande kraftreserv men uppgradering gÀllande tillförlitlighet.
 

Chsv

Cartier
TrÄkigt. 3000 kr för att byta urverket lÄter dyrt tycker jag, sÀrskilt med tanke pÄ att mÄnga skriver att det Àr mycket billigare att byta urverk Àn att serva klockan. Jag kanske har helt fel, men tÀnkte att en service skulle gÄ pÄ ca 3000. FÄr man frÄga vilken urmakare som rekommenderade detta?
Det var Engströms ur i Jönköping
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
TrÄkigt. 3000 kr för att byta urverket lÄter dyrt tycker jag, sÀrskilt med tanke pÄ att mÄnga skriver att det Àr mycket billigare att byta urverk Àn att serva klockan. Jag kanske har helt fel, men tÀnkte att en service skulle gÄ pÄ ca 3000. FÄr man frÄga vilken urmakare som rekommenderade detta?
Nu ska jag sticka ut hakan litet - en riktig urmakare skulle Ätminstone kolla pÄ verket och se vad de kan göra innan de gÄr pÄ byte av urverket. Om det bara Àr tidshÄllningen som Àr problemet sÄ Àr det enkelt för en urmakare att rucka klockan.
 

David91

Omega

rickards

Rolex
2-Faktor
Tack för tips, har du nÄgon uppfattning om hur kvaliten Àr pÄ dem? :)

Jag har ett par stycken. Kvaliteten Àr lÄngt ifrÄn typ strapcode och andra solida lÀnkar. Denna Àr mer vintage-rasslig, men det kan ocksÄ vara charmigt. LÀtt och bekvÀm Àr den iaf.
Tycker det Àr kanon för pengarna, sen Àr det förstÄs svÄrt att jÀmföra med lÀnkar som kostar 3 x sÄ mkt. Men klart prisvÀrda enligt mig.

Sen kan jag inte svÀra pÄ att de passar perfekt, men ÀndlÀnkarna brukar gÄ att massera till lite om de inte passar 100 mot boetten.
 
Senast Àndrad:

GoldenMush

Breitling
Nu ska jag sticka ut hakan litet - en riktig urmakare skulle Ätminstone kolla pÄ verket och se vad de kan göra innan de gÄr pÄ byte av urverket. Om det bara Àr tidshÄllningen som Àr problemet sÄ Àr det enkelt för en urmakare att rucka klockan.
Det lÄter rimligt tycker jag. FÄr nog ta klockan till en urmakare i stan och se vad de sÀger helt enkelt.
 

David91

Omega
Jag har ett par stycken. Kvaliteten Àr lÄngt ifrÄn typ strapcode och andra solida lÀnkar. Denna Àr mer vintage-rasslig, men det kan ocksÄ vara charmigt. LÀtt och bekvÀm Àr den iaf.
Tycker det Àr kanon för pengarna, sen Àr det förstÄs svÄrt att jÀmföra med lÀnkar som kostar 3 x sÄ mkt. Men klart prisvÀrda enligt mig.

Sen kan jag inte svÀra pÄ att de passar perfekt, men ÀndlÀnkarna brukar gÄ att massera till lite om de inte passar 100 mot boetten.

Tack för input! FÄr helt enkelt bestÀlla hem en och klÀmma och kÀnna lite :)
 

fransl

Cartier
För ett antal Är sedan hade jag en kamp med lÀnken pÄ min SARB033. Det Àr fÄr fÄ mikrojusteringar mot storleken pÄ lÀnkbitarna och jag fick det aldrig att fungera. Trots mycket bra lÀnk och viklÄs. Bytte till en Strapcode tror jag. LÀnkarna var grövre och hade vassa kanter och framförallt ett lÄs som var lÄngt, fult och kanske hade passat pÄ en dykare, men absolut inte hÀr. Sedan dess har klockan fÄtt leva pÄ lÀder, och sÄ lÀr det förbli.

Nu har jag blivit med en SRPK, och Ă€ven om den Ă€r liten, sĂ„ gillar jag det just hĂ€r. En dykare som fĂ„r plats under lĂ„ngĂ€rmad skjorta, med en tavla som Ă€r helt fantastisk. Men lĂ€nken Ă€r ju inget vidare (Ă€ven om den faktiskt passar). Dykare och lĂ€der kan vĂ€l diskuteras, men hĂ€r skulle Ă€ndĂ„ en lĂ€nk kunna göra att den kĂ€nns lite större. Är jag galen om jag funderar pĂ„ denna?

 

tidochting.se

Omega
Professional Dealer
Nog borde lÀnkar frÄn @tidochting.se passa bra? Klart prisvÀrda.

VÄgar tyvÀrr inte lova passform. Men behÄll skyddsplasten pÄ nÀr du provar sÄ Àr det ok med retur om den inte passar.
 
Topp