• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Riktigt nöjd med min nya beater! Har precis börjat nöta in ett tjockt canvas frÄn Rios1931. Gillar den lilla sekundvisaren och att datumfönstret Àr diskret gömt i subtavlan.

IMG_20220121_131806.jpg
 

ManuelEk

Omega
Hej. Blir mitt första inlÀgg i forumet. Ville passa pÄ att visa mitt nyförvÀrv denna fredagkvÀll.
King Turtle anno 2020 pÄ en Crafter Blue silikonstrap (gummi som mycket riktigt pÄpekades nedan).
 

Bilagor

  • 20220121_184720-01.jpeg
    20220121_184720-01.jpeg
    537 KB · Visningar: 10
Senast Àndrad:

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Vad Àr det för urverk o klockan och hur vÀl hÄller den tiden?
Den har ett 6R35 med sjuttio timmars gÄngreserv. De hÀr brukar gÄ vÀldigt bra nÀr de Àr fullt uppdragna men har mÀrkt att bÄde den hÀr och min gröna Sumo med samma urverk börjar forta sig nÀr gÄngreserven gÄr ned. SÄ lÀnge man bÀr den dagligen sÄ funkar det utmÀrkt!
 
Den har ett 6R35 med sjuttio timmars gÄngreserv. De hÀr brukar gÄ vÀldigt bra nÀr de Àr fullt uppdragna men har mÀrkt att bÄde den hÀr och min gröna Sumo med samma urverk börjar forta sig nÀr gÄngreserven gÄr ned. SÄ lÀnge man bÀr den dagligen sÄ funkar det utmÀrkt!
LÄter lovande, riktigt sugen pÄ en spb147 med gummiband, som sommarklocka och vardagsklocka som ska fÄ vara med pÄ det mesta. SÄ det lÄter lovande med urverket
 

KnÀckehÀxan

Panerai
2-Faktor
Tack för infon, klockan behövs dom sagt till vardagssituationer och jag Àr helt inne pÄ gummilÀnk för att sitta bra och inte dra Ät sig skit. Har svÄrt att slÀppa tanken pÄ spb14X men rent logiskt skulle nog en seiko 5 sport eller nÄgon annan för 4-5k rÀcka.
SPB14X om du kan tĂ€nka dig spendera nĂ„gra kronor till. Fantastisk klocka. Hade en 143 och för den pengen man fĂ„r ge för en beg. Ă€r den oslagbar om man gillar utseendet. Annars kan jag som flera andra rekommendera valfri Turtle. Dom kan tyckas stora pĂ„ mĂ„tten pĂ„ pappret men sitter fantastiskt skönt och Ă€r avsevĂ€rt bĂ€ttre byggda Ă€n 5 sports ”5KX”
 
SPB14X om du kan tĂ€nka dig spendera nĂ„gra kronor till. Fantastisk klocka. Hade en 143 och för den pengen man fĂ„r ge för en beg. Ă€r den oslagbar om man gillar utseendet. Annars kan jag som flera andra rekommendera valfri Turtle. Dom kan tyckas stora pĂ„ mĂ„tten pĂ„ pappret men sitter fantastiskt skönt och Ă€r avsevĂ€rt bĂ€ttre byggda Ă€n 5 sports ”5KX”
Tack för tipset, har inte kikat sÄ mkt pÄ turtle, fÄr göra det. Vad Àr skillnaden mellan turlte och samurai som jag tittat lite pÄ tidigare? Samma byggkvalite? Och med tillÀgget king sÄ har jag förstÄtt det som att det Àr safirglas?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
PÄ tal om turtle, en diameter pÄ 45 hur stora handleder bör man dÄ ha? Ligger pÄ 17cm.
Turtle Àr en skapligt stor klocka, men den kÀnns mindre Àn vad den Àr. RÀtt kort lug to lug, och bra form pÄ boetten. Som alltid Àr det vÀl vettigt att testa en och bilda en egen uppfattning, men gillar du hur den ser ut sÄ tror jag det gÄr utmÀrkt att bÀra en Turtle m 17 cm handled.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset, har inte kikat sÄ mkt pÄ turtle, fÄr göra det. Vad Àr skillnaden mellan turlte och samurai som jag tittat lite pÄ tidigare? Samma byggkvalite? Och med tillÀgget king sÄ har jag förstÄtt det som att det Àr safirglas?
Och Kingen har safirglas m datumbubbla, keramisk insert och annan design pÄ vridring och urtavla. Samma boett och urverk som andra nyare Turtle.
 

KnÀckehÀxan

Panerai
2-Faktor
PÄ tal om turtle, en diameter pÄ 45 hur stora handleder bör man dÄ ha? Ligger pÄ 17cm.
Testa en, det Àr lÀttaste sÀttet att ta reda pÄ om den sitter bra. Handleder har olika form, sÄ omkrets sÀger inte allt heller. Har 18 runt och den sitter bra pÄ mig
 

Bilagor

  • CA5D32C7-D9D2-4555-A888-46AA0C9BE688.jpeg
    CA5D32C7-D9D2-4555-A888-46AA0C9BE688.jpeg
    443.3 KB · Visningar: 9

mace

Cartier
2-Faktor
4EBEA47E-9D39-44A5-B1AE-C93C838B637E.jpeg

Behöver hjÀlp av nÄgon vintage-Quartz-kunnig. Köpte denna 5H23-8A50 och serienumret ihop med verksnummer sÀger 76, 86 eller 96. Givet den lilla/gömda suwa-loggan och SQ-mÀrket gissade jag sjÀlv pÄ 86, men Àr inte helt sÀker - fick jag vÀlja skulle jag hellre ha den tillverkad 76. :) Har plöjt gamla Seiko-kataloger online men hittar faktiskt knappt nÄgon som Àr mÀrkt SQ-pÄ tavlan. Har nÄgon koll pÄ nÀr suwa börjades gömmas undan, nÀr SQ blev det vanligaste mÀrket pÄ tavlan etc? NÄgon som orkar sig pÄ en gissning, 76 eller 86?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
4EBEA47E-9D39-44A5-B1AE-C93C838B637E.jpeg

Behöver hjÀlp av nÄgon vintage-Quartz-kunnig. Köpte denna 5H23-8A50 och serienumret ihop med verksnummer sÀger 76, 86 eller 96. Givet den lilla/gömda suwa-loggan och SQ-mÀrket gissade jag sjÀlv pÄ 86, men Àr inte helt sÀker - fick jag vÀlja skulle jag hellre ha den tillverkad 76. :) Har plöjt gamla Seiko-kataloger online men hittar faktiskt knappt nÄgon som Àr mÀrkt SQ-pÄ tavlan. Har nÄgon koll pÄ nÀr suwa börjades gömmas undan, nÀr SQ blev det vanligaste mÀrket pÄ tavlan etc? NÄgon som orkar sig pÄ en gissning, 76 eller 86?
@Molle vet nog?
 
Topp