• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

HolyCrap

Omega
SRPE93 heter den senaste, dessförinnan SRPE777.
Tack. NÄt sÄnt skulle kunna fungera.
Hur stor Àr den? Ser ut att vara lite större Àn SKX007 (som vÀl Àr 43 mm?).
Eller Àr vridringen samma storlek men boetten nÄn millimeter större runt om?

Sen nÀr jag söker pÄ Seiko Turtle sÄ hittar jag en massa andra modeller ocksÄ, exempelvis SRPC23 och SBDY051 (och andra varianter av SBDY).
Är de ocksĂ„ bra alternativ eller Ă€r det nĂ„t annat?

Edit: hittar iofs SRP773 (J1) och inte SRPE777....
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Tack. NÄt sÄnt skulle kunna fungera.
Hur stor Àr den? Ser ut att vara lite större Àn SKX007 (som vÀl Àr 43 mm?).
Eller Àr vridringen samma storlek men boetten nÄn millimeter större runt om?

Sen nÀr jag söker pÄ Seiko Turtle sÄ hittar jag en massa andra modeller ocksÄ, exempelvis SRPC23 och SBDY051 (och andra varianter av SBDY).
Är de ocksĂ„ bra alternativ eller Ă€r det nĂ„t annat?

Edit: hittar iofs SRP773 (J1) och inte SRPE777....
Den Àr nÄn mm större bÄde boett och vridring, men sitter jÀkla bra ÀndÄ. Haft bÄde skx och flera Turtle och gillar Turtle bÀttre pÄ armen. Den finns i massa fÀrger och varianter som du mÀrker, men 777 och 093 Àr de svarta.
 

.jp

Breitling
Det hÀr Àr mid-size modellen, ca. 38mm, efterföljaren av 6458. Du tÀnker kanske pÄ 7C43-7010?

Vill du ha mindre sÄ Àr dykarna med verk 2205, 4205, 2625 och 22a2 ca. 33mm.
Tack dÀr för utförlighet i djungel för de oinvigde. Finns det nÄgot runt 39-41mm av Seiko Dykarna?
 

HolyCrap

Omega
Den Àr nÄn mm större bÄde boett och vridring, men sitter jÀkla bra ÀndÄ. Haft bÄde skx och flera Turtle och gillar Turtle bÀttre pÄ armen. Den finns i massa fÀrger och varianter som du mÀrker, men 777 och 093 Àr de svarta.
MÀrkte nu att 773 var blÄ.
Hittar den samt pepsi och coke varianter till rimliga priser men just svart verkar svÄr.
Tack för bra info, ska leta vidare.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hej Seiko-vÀnner.

Min Àlskade SKX007 har börjat gÄ pÄ tok för fort, ca 20 min+ per dygn.
Jag hade först tÀnkt skaffa en ny likadan men den verkar svÄr att fÄ tag pÄ till rimligt pris.

Om man ÀndÄ funderar pÄ en ersÀttare, vad finns det för lÀmpliga modeller?
Söker nÄt sÄ likt som möjligt, alltsÄ en Diver's 200 m med svart bezel och svart urtavla.
Band spelar inte sÄ stor roll dÄ jag förmodligen kör nato men vore ju toppen om den hade samma bandbredd som SKX007.

Budget Àr rÀtt begrÀnsad men jag befinner mig i Japan just nu sÄ hoppas att priserna kanske Àr lite lÀgre hÀr i hemlandet.

Tips mottages gÀrna!

Image from iOS.jpg

Ett annat tips Àr att byta urverket till ett NH36. Finns att köpa urverk samt krona och stam pÄ Ebay för cirkus 800 kr. Finns flertalet YouTube videos pÄ hur man byter urverket alternativt att du gör en prisförfrÄgan hos nÀrmaste urmakare.

 

C-J

Panerai
2-Faktor
Haft denna SPB299 i knappt tvÄ veckor nu och jÀvlar vad grym den Àr. Tavlan Àr precis sÄ lÀcker man kan tÀnka sig!
20220728_151538-01.jpeg
20220730_125731-01.jpeg
20220730_142318-01.jpeg


Dock sÄ fortar den sig runt 30s/d. Ska ge den en mÄnad och se om den lugnar ner sig, annars fÄr det bli en ruckning.
Riktigt fin👌 provat att lĂ€gga den pĂ„ sidan med kronan upp under natten? Om tidshĂ„llningen pĂ„verkas av positionen sĂ„ gĂ„r den lĂ„ngsammare i detta lĂ€ge.
 

Boothroyd

Omega
Vad Àr oddsen att det kommer eftermarknads inlÀgg för vridringen till SSK'n? Varför jag Àr tveksam Àr för att klockan kanske Àr för nischad att förtjÀna ett dedikerat inlÀgg som bara passar till just den modellen...

Jag har Àven lite svÄrt att förstÄ varför Seiko anstrÀngde sig för att göra inlÀgget 0.5mm större Àn SKX/SRPD, enda jag kan komma fram till Àr att dom inte vill att vi (iallafall initialt) ska modda klockan :rolleyes:

seiko-5-gmt-ssk001-14.jpg
 

SRBOT

Cartier
C6699461-BF35-4427-BAC3-EDD4EA4534D6.jpeg
97792446-F21C-4B6A-99BA-5FDC161C33E9.jpeg


TÀnk att jag var Seikolös under 1,5 Är!

NÀr jag fyllde 20 fick jag en Seiko Kronograf av min mamma & pappa & sedan dess har jag haft en softspot för detta anrika mÀrke.

Kronografen blev stulen under en resa ner till Kroatien, jag saknar den ofta!

Men hĂ€r Ă€r nu en enkel men hĂ€rlig trio! Seiko Ă€r ett underbart mĂ€rke 👍
 

durutti

Cartier
SlÀnger upp jÀmförande bild pÄ 3 snarlika klockor i SPB serien. Senaste tillskottet i mitten. Trevlig klocka men kanske lite mer anonym Àn de andra 2 pÄ bild.

UpptĂ€ckt skador pĂ„ tavla sĂ„ den fĂ„r tyvĂ€rr skickas tillbaka till ÅF :(
spb313_3.jpg
skadad_tavla1.jpg
skadad_tavla2.jpg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
SlÀnger upp jÀmförande bild pÄ 3 snarlika klockor i SPB serien. Senaste tillskottet i mitten. Trevlig klocka men kanske lite mer anonym Àn de andra 2 pÄ bild.

UpptĂ€ckt skador pĂ„ tavla sĂ„ den fĂ„r tyvĂ€rr skickas tillbaka till ÅF :(
spb313_3.jpg
skadad_tavla1.jpg
skadad_tavla2.jpg
Var otroligt sugen pÄ en sÄdan. Men upptÀckte att lysmassan pÄ visarna inte matchar index. Fick avstÄ, kÀnns som Seiko inte gör nÄgot rÀtt nu för tiden.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Var otroligt sugen pÄ en sÄdan. Men upptÀckte att lysmassan pÄ visarna inte matchar index. Fick avstÄ, kÀnns som Seiko inte gör nÄgot rÀtt nu för tiden.
DesignmĂ€ssigt gör de ju mkt rĂ€tt (okej runt datum Kl 4 borde den som designa sparkas för) men samtidigt sĂ„ mkt trĂ„kiga QC fel pĂ„ sĂ„vĂ€l billiga som dyrare ur. Visst förstĂ„r det ibland blir nĂ„gra dĂ„liga x men kĂ€nns som det inte Ă„tgĂ€rdas ordentligt 😕 Och samtidigt sĂ„ görs det homager pĂ„ seiko dĂ€r allt liksom sitter dĂ€r det ska etc. och dĂ„ kĂ€nns det mest lathet frĂ„n seiko som Ă€r en sĂ„ pass renommerad tillverkare.

Med det sagt Àr jag igen sugen addera nÄgon seiko eller Citizen till samlingen, var lÀngesen nu.
 
Topp