• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Glad

Omega
Ny speedtimer för dagen
IMG_1293.jpeg
 
Hej, vad Àr era Äsikter om att köpa 15+ Är gamla Seiko 5 och dylika automater? Jag har köpt nÄgra pÄ chrono som fungerat rÀtt dÄligt, en skickade jag tillbaka dÄ det var möjligt, och den andra kÀnns ocksÄ otroligt opÄlitlig, kÀnns som den kan sluta gÄ nÀr som helst Àven om man har den pÄ armen, och obefintlig power reserve. Eller kanske bara otur? En variant jag tÀnker Àr att köpa begagnade kvarts-ur om dom hÄller bÀttre? Jag gillar 36/37or i storlek och hittar inga nya rena modeller i stil med SARB033
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej, vad Àr era Äsikter om att köpa 15+ Är gamla Seiko 5 och dylika automater? Jag har köpt nÄgra pÄ chrono som fungerat rÀtt dÄligt, en skickade jag tillbaka dÄ det var möjligt, och den andra kÀnns ocksÄ otroligt opÄlitlig, kÀnns som den kan sluta gÄ nÀr som helst Àven om man har den pÄ armen, och obefintlig power reserve. Eller kanske bara otur? En variant jag tÀnker Àr att köpa begagnade kvarts-ur om dom hÄller bÀttre? Jag gillar 36/37or i storlek och hittar inga nya rena modeller i stil med SARB033
Problemet med att köpa klockor av den typen Ă€r ju att de nĂ€stan alltid behöver en service för att fungera riktigt, nĂ„got som de troligtvis aldrig fĂ„tt eftersom det Ă€r billiga klockor. Seiko kvarts Ă€r dĂ€remot vĂ€ldigt bra köp, speciellt 7548 och 7c43 frĂ„n 70-80-tal om man gillar dykare eller Grand quartz eller King quarts om man gillar dress. Även tidiga Seiko kvarts frĂ„n första hĂ€lften av 70-talet. Klockor av lĂ„ngt högre kvalitet Ă€n vad priset reflekterar.
 
Problemet med att köpa klockor av den typen Ă€r ju att de nĂ€stan alltid behöver en service för att fungera riktigt, nĂ„got som de troligtvis aldrig fĂ„tt eftersom det Ă€r billiga klockor. Seiko kvarts Ă€r dĂ€remot vĂ€ldigt bra köp, speciellt 7548 och 7c43 frĂ„n 70-80-tal om man gillar dykare eller Grand quartz eller King quarts om man gillar dress. Även tidiga Seiko kvarts frĂ„n första hĂ€lften av 70-talet. Klockor av lĂ„ngt högre kvalitet Ă€n vad priset reflekterar.
Tack det lÄter högst rimligt, Àr lite putt pÄ att 36:an SUR319P1 togs ur sortimentet, det fÄr bli Àldre kvarts dÄ
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hej, vad Àr era Äsikter om att köpa 15+ Är gamla Seiko 5 och dylika automater? Jag har köpt nÄgra pÄ chrono som fungerat rÀtt dÄligt, en skickade jag tillbaka dÄ det var möjligt, och den andra kÀnns ocksÄ otroligt opÄlitlig, kÀnns som den kan sluta gÄ nÀr som helst Àven om man har den pÄ armen, och obefintlig power reserve. Eller kanske bara otur? En variant jag tÀnker Àr att köpa begagnade kvarts-ur om dom hÄller bÀttre? Jag gillar 36/37or i storlek och hittar inga nya rena modeller i stil med SARB033
Personligen har jag bra upplevelser av Àldre automatiska Seikon. Har dom dÄlig tidshÄllning sÄ brukar en ruckning oftast duga.
 

mohkan1

Breitling
Tjena klocksnack!

Jag vet inte om jag postar i rÀtt trÄd men jag hoppas att det hÀr blir bra. Jag Àr hÀr för att dela min frustration över att ha failat fixa nÄgra smÄ detaljer i min renovering av en Seiko Pouge 6139-6002 som sabboterade min succé efter att ha lyckats fixa hela urverket. Det Àr sÄ att medan jag höll pÄ att vÀnta pÄ mitt nyttbestÀllda glas frÄn ebay sÄ blev jag uttrÄkad och började titta pÄ de smÄ detaljerna pÄ klockan, som exempelvis att den ena kronograf-knappen var lite sned, sÄ som en riktig idiot tog jag fram hammaren och försökte raka till den - vilket... ja, gissa. Sen mÀrkte jag att sekundvisaren för kronografen inte blev 100% vid kl 12 nÀr man tryckte pÄ nollstÀll knappen, sÄ jag lyckades ta sönder den dyraste biten i hela urverket!

Nu Àr jag hÀr med ett fungerande urverk men pissig klocka tack vare min talamod. Jag undrar dÀrför om nÄgon att villig att sÀlja mig en Seiko 6139 klocka som Àr liggande / inte fungerar överhuvudtaget för mig att anvÀnda för delar. Har sett att sÄna klockor gÄr för 1000-1500kr beroende pÄ modellen sÄ detta fÄr bli min budget. Jag har lÀrt mig min lÀxa sÄ den klocka jag köper kommer (förhoppningsvis) vara i goda hÀnder.
 

Haoh

Omega
Varit i Tokyo pÄ nÄgra dagar och passat pÄ att se lite pÄ klockor. Antar att mÄnga hÀr Àr bekanta med scenen hÀr och den Àr ju helt otrolig. Har inte sett liknande nÄgon annan stans. Grand Seiko har 6 butiker i bara Ginza och förutom japanska mÀrken, finns samtliga andra hÀr med inom gÄngavstÄnd. Patek, wc, allt! Utöver det, Àr Nakano Broadway ett mÄste för den som Àr ute efter second hand,eller bara vill se sÄ mÄnga klockor man orkar med.
Allt i rolex frÄn platina Daytona's, rainbow Daytona's, Patek hela vÀgen upp till den gröna Grand complication. Helt underbart att se sÄ mycket vackert. Och dessutom fantastiskt mat överallt!
Vidare Àr yenen svag mot kronan sÄ till skillnad frÄn större delen av övriga vÀrlden, Àr det relativt billigt hÀr just nu.
 

Bilagor

  • 1000001202.jpg
    1000001202.jpg
    462.9 KB · Visningar: 6
  • 1000001199.jpg
    1000001199.jpg
    503.1 KB · Visningar: 6
  • 1000001375.jpg
    1000001375.jpg
    371.5 KB · Visningar: 6
  • 1000001197.jpg
    1000001197.jpg
    620.8 KB · Visningar: 9
  • 1000001374.jpg
    1000001374.jpg
    386.7 KB · Visningar: 9
  • 1000001406.jpg
    1000001406.jpg
    383.2 KB · Visningar: 8
  • 1000001423.jpg
    1000001423.jpg
    687.1 KB · Visningar: 9

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Jag hörde om dem... Men, Ă€rligt talat, Ă€r jag inte sĂ„ villig att betala 1k för det đŸ«„đŸ˜¶â€đŸŒ«ïž
KÀnner mig rÀtt övertygad att du inte fÄr en bra lÀnk för sub 1k. Och 1k för en bra lÀnk Àr riktigt billigt. Seikos lÀnkar (som för övrigt oftast Àr skit, bortsett frÄn deras fantastiska rangliga jubilee) kostar flera gÄnger mer!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
1708615180686.png

Jag hittade en Seiko Kinetic (4N8258 urverk 5M23-6850) som har legat i en lÄda i 25 Är och dÀr skall den ju inte ligga. Finns det ett vÀrde i den, dvs gÄr den att sÀlja och i sÄ fall för vad?

En komplett service kostar annars tydligen 1500 kr och jag blev lite nostalgisk nÀr jag hittade den och funderar pÄ att anvÀnda den sjÀlv.
Bara att anvÀnda. Det som kan vara problem Àr kondensatorn, finns kit pÄ eBay som man kan köpa och byta sjÀlv (eller lÀmna in).
 
Topp