• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🐱 Bilder med mera pĂ„ din/a Turtle/s & 6105

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag spontan-köpte denna 6105-8119 dÄ jag tyckte den sÄg hÀrlig ut.

NÄgot jag noterat Àr att insertet ser sÄ vÀldigt fint ut. Kan det vara sÄ att detta Àr aftermarket/reproduktion och att jag helt missat det i min iver?

Samtidigt ser ju ”pĂ€rlan” gammal och sliten ut..

Tacksam för hjÀlp!
IMG_9851.jpeg
IMG_9854.jpeg
IMG_9861.jpeg
IMG_9859.jpeg
IMG_9858.jpeg
Jag skulle sÀga att det Àr original. Baklocket kan inte vara alltför vanligt med ett sÄ sent tillverkningsÄr som 1979?!
 

jimmyhoffa24

Cartier
2-Faktor
Jag skulle sÀga att det Àr original. Baklocket kan inte vara alltför vanligt med ett sÄ sent tillverkningsÄr som 1979?!
Med risk för att blotta min okunskap och med förhoppning om ni fyller pĂ„ mig med kunskap: hur vet man att 9:an Ă€r 79 och inte 69 i detta fallet? Är det för lĂ€ngden pĂ„ minutvisaren?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Med risk för att blotta min okunskap och med förhoppning om ni fyller pĂ„ mig med kunskap: hur vet man att 9:an Ă€r 79 och inte 69 i detta fallet? Är det för lĂ€ngden pĂ„ minutvisaren?
Bra om vi kan hjĂ€lpa varandra med kunskap. Klockor frĂ„n 1969 brukar vara mĂ€rkta ”proof” bĂ„de pĂ„ tavla och baklock. Begreppet ”resist” dök upp vid eller runt halvĂ„ret 1970 (OBS osĂ€ker uppgift). Dessutom sĂ„g de tidigare baklocken annorlunda ut, av sĂ„ kallade ”hĂ€stsko” typ. Baklocket pĂ„ denna klockan Ă€r av den senare typen, alltsĂ„ 1979. Det stĂ€mmer att den tidigare modellen 6105 8000 och Ă€ven 6105 8110 fram till cirka 1972 hade en lĂ€ngre sekundvisare Ă€n senare klockor. Minut/timvisare tror jag har varit lika lĂ„nga under bĂ„da modellernas hela tillverkningsperiod. DĂ€remot ser visarna pĂ„ denna ut att vara av en annan modell med betydligt mindre fĂ€lt med lysmassa. Jag Ă€r osĂ€ker, de kan vara utbytta.
 

jimmyhoffa24

Cartier
2-Faktor
Bra om vi kan hjĂ€lpa varandra med kunskap. Klockor frĂ„n 1969 brukar vara mĂ€rkta ”proof” bĂ„de pĂ„ tavla och baklock. Begreppet ”resist” dök upp vid eller runt halvĂ„ret 1970 (OBS osĂ€ker uppgift). Dessutom sĂ„g de tidigare baklocken annorlunda ut, av sĂ„ kallade ”hĂ€stsko” typ. Baklocket pĂ„ denna klockan Ă€r av den senare typen, alltsĂ„ 1979. Det stĂ€mmer att den tidigare modellen 6105 8000 och Ă€ven 6105 8110 fram till cirka 1972 hade en lĂ€ngre sekundvisare Ă€n senare klockor. Minut/timvisare tror jag har varit lika lĂ„nga under bĂ„da modellernas hela tillverkningsperiod. DĂ€remot ser visarna pĂ„ denna ut att vara av en annan modell med betydligt mindre fĂ€lt med lysmassa. Jag Ă€r osĂ€ker, de kan vara utbytta.
Du har sÄklart helt rÀtt: sekundvisare menade jag. Kom ihÄg fel.
Tack för kunskapen. Proof och annan baksida Àr ju mkt lÀttare tecken. FÄr Googla bilder pÄ den andra baksidan
 

jimmyhoffa24

Cartier
2-Faktor
Verkar byta baksida vid 71-72.
Hittar 72 utan och 71 med. Sedan Àr det vÀl som vanligt att kanterna aldrig Àr skarpa
Fick titta pÄ min egen -74 som hade en likadan utan hÀstsko
1700685656407.png
 
Senast Àndrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Idag dök den upp! 🙂
IMG_9899.jpeg
IMG_9903.jpeg
IMG_9901.jpeg
Grattis! Ser jÀttefin ut. Har nog aldrig sett en frÄn 1979 förut. Kul!

Ang visarna, jag hade sÄdana visare pÄ en av mina 6105 och fick förklarat av nÄgon (minns ej vem) att dessa anvÀndes som servicevisare i brist pÄ rÀtt modell. Sant eller icke vet jag ej.

Hittade en annons pÄ en klocka med liknande visare som dina och de benÀmns som "Seiko service hands".

Min ”nya” har kvar originalvisarna.

IMG_2326.jpeg
 
Senast Àndrad:

M_Cobretti

Breitling
Provar denna Turtle med en beds of rice lĂ€nk frĂ„n Strapcode! Blev sĂ„ sugen pĂ„ att ha just en sĂ„n lĂ€nk. SĂ„ döck BF-rean upp, blev nĂ„gra kronor billigare. Ibland kĂ€nns dock tavlan lite vĂ€l lekfull sĂ„ sneglar lite pĂ„ en tooligare SRPE93 eller kanske mer vintage som föregĂ„ende postaređŸ€©
PXL_20231123_174213851_small.jpg
PXL_20231123_174405056_small.jpg PXL_20231123_174150710_small.jpg
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Ok, tror du att de flesta tycker det inte gör nÄgot att byta ut ett originalglas?
Jag tror att de flesta tycker att det inte bara Àr ok utan att man t.o.m bör byta ett repigt glas eller polera glaset om det Àr möjligt. Ju finare tavla ju viktigare att man kan se den utan störande repor. Man kan ju spara originalglaset om man vill.
 
Senast Àndrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ok, tror du att de flesta tycker det inte gör nÄgot att byta ut ett originalglas?
Nope. Glas Àr förbrukningsvara.
Jag tror att de flesta tycker att det inte bara Àr ok utan att man t.o.m bör byta ett repigt glas eller polera glaset om det Àr möjligt. Ju finare tavla ju viktigare att man kan se den utan störande repor. Man kan ju spara originalglaset om man vill.
HĂ„ller med. Slipade och polerade mitt originalglas.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Topp