• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

loevhagen

Patek
2-Faktor
GS 37mm og 100kg. Fungerer det.

P1010009.png
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Sbgv245 aka The grey beast i solen efter kvÀllens grillningen. Skönt med vÄr.
IMG_8264.jpeg

MÄnga rÀtt hÀr tycker jag, fÀrgval pÄ tavla, lysmassa, borstade glasringen. Lite udda boett som jag inte direkt kan koppla till nÄgon vintagereferens, men jag Àr ganska glömsk.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
”Hej, jag heter Johan och kommer aldrig ha rĂ„d med min drömklocka 6186-8000 nu nĂ€r ALLA har fĂ„tt upp ögonen för vintage GS VFA” 😑



En fruktansvÀrt dÄligt skriven artikel. AI-genererad?

Modellen Àr ju mycket ovanlig och i det skicket Àr det exeptionellt, kanske bara dyker upp ett sÄdant exemplar pÄ en livstid. Jag har mycket svÄrt att tro att sÄ mÄnga som 134 har tillverkats, det Àr inte ett sekvensnummer per modell som Àr stÀmplat pÄ baklocket.
 

kuma-kun

Audemars
Ref pÄ den? LÀcker, ser ut som den skulle lika gÀrna kunna vara ett vintageur eller ett modernt ur.

Som vanligt vet jag inte referensnummer, dom hÀr Àldre benÀmns sÀllan med det.
Vanligast Àr nog att man anvÀnder boettnumret men sÄnt Àr jag ochsÄ dÄlig pÄ och skulle nÄgon frÄga mig om vilken GS det handlar
om skulle jag sÀga, GS Special med sandtavla och dolda bandhorn.
Anthony Kable har mycket vÀnligt scannat massor med kataloger och dÀr finns ref.# med, https://www.plus9time.com/
Jag tycker inte den ser modern ut alls med dom spensliga visarna och boett som Àr typiskt 70tal.
 

Tachymeter

Cartier
PÄ stÄllÀnken till 37 mm SBGX (SBGX259 m fl) Àr det ganska enkelt att fÄ till lÀngden pÄ ett bra sÀtt med de tvÄ halvlÀnkarna, 3 halvlÀnkar motsvarar i princip 2 hela lÀnkbitar.
PÄ titanlÀnken (till SBGX355 m fl) Àr det dÀremot lite krÄngligare. HalvlÀnkarna Àr lika lÄnga som pÄ stÄlvarianten men de hela lÀnkarna Àr nÄgot kortare. Det kan dÄ behövas 3 halvlÀnkar för att helt fÄ till passningen.

IMG_8384.jpg


Mejlade dÀrför en frÄga till AD i Sthlm om de kunde ta hem en halvlÀnk till SBGX355. Det första svaret som kom var "modellen Àr ny sÄ jag kan inte bestÀlla reservdelar Ànnu". NÀr jag sedan mejlade reservdelsnumret pÄ lÀnkbiten (samma som till de tidigare titanlÀnkarna) fick jag ett pris pÄ 2800:- :oops: . Om jag bestÀller frÄn Japan i stÀllet Àr priset ca 1450:-, naturligtvis Àr dÄ fraktkostnaden en stor del.
Som jÀmförelse kostade en extra lÀnkbit till stÄllÀnken 850:- förra Äret nÀr Klockmaster var AD.
Undrar vad det Ă€r som orsakat den orimliga prisskillnaden đŸ€” ?

SBGX355 pÄ stÄllÀnk kan ju vara ett alternativ sÄ lÀnge :).

IMG_8385.jpg
Problemet löst, nu sitter klockan som den ska 👍.
IMG_8403.jpeg

IMG_8410.jpeg
 
Topp