• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Timco

Breitling
2-Faktor
helt nybörjare pÄ Seiko och grand Seiko vad Àr skillnaden, förstÄr ju att det Àr olika urvÀrk. Gör grand seiko sina urverk inhouse?
förklara gÀrna för en riktigt amatör...
 

Salty Sam

Breitling
IMG_3842.jpeg

Sbga375 och Shell Cordovan-band 😋
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
helt nybörjare pÄ Seiko och grand Seiko vad Àr skillnaden, förstÄr ju att det Àr olika urvÀrk. Gör grand seiko sina urverk inhouse?
förklara gÀrna för en riktigt amatör...
Grand Seiko Ă€r Seikos (en av dom) premium linje. Sedan 2017 Ă€r Grand Seiko ett eget mĂ€rke. Alla Seiko Ă€r inhouse produkter, och har sĂ„ varit lĂ„ngt innan det blev en ”term” att svĂ€nga sig med pĂ„ forumen 😉 Precis som Citizen gör man inte bara alla delar till klockorna, utan Ă€ven maskinerna som tillverkar delarna. Vissa urverk Ă„terfinns i flera linjer medans andra Ă€r exklusiva för just GS.
 

Tachymeter

Cartier
PÄ stÄllÀnken till 37 mm SBGX (SBGX259 m fl) Àr det ganska enkelt att fÄ till lÀngden pÄ ett bra sÀtt med de tvÄ halvlÀnkarna, 3 halvlÀnkar motsvarar i princip 2 hela lÀnkbitar.
PÄ titanlÀnken (till SBGX355 m fl) Àr det dÀremot lite krÄngligare. HalvlÀnkarna Àr lika lÄnga som pÄ stÄlvarianten men de hela lÀnkarna Àr nÄgot kortare. Det kan dÄ behövas 3 halvlÀnkar för att helt fÄ till passningen.

IMG_8384.jpg


Mejlade dÀrför en frÄga till AD i Sthlm om de kunde ta hem en halvlÀnk till SBGX355. Det första svaret som kom var "modellen Àr ny sÄ jag kan inte bestÀlla reservdelar Ànnu". NÀr jag sedan mejlade reservdelsnumret pÄ lÀnkbiten (samma som till de tidigare titanlÀnkarna) fick jag ett pris pÄ 2800:- :oops: . Om jag bestÀller frÄn Japan i stÀllet Àr priset ca 1450:-, naturligtvis Àr dÄ fraktkostnaden en stor del.
Som jÀmförelse kostade en extra lÀnkbit till stÄllÀnken 850:- förra Äret nÀr Klockmaster var AD.
Undrar vad det Ă€r som orsakat den orimliga prisskillnaden đŸ€” ?

SBGX355 pÄ stÄllÀnk kan ju vara ett alternativ sÄ lÀnge :).

IMG_8385.jpg
 
Senast Àndrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
PÄ stÄllÀnken till 37 mm SBGX (SBGX259 m fl) Àr det ganska enkelt att fÄ till lÀngden pÄ ett bra sÀtt med de tvÄ halvlÀnkarna, 3 halvlÀnkar motsvarar i princip 2 hela lÀnkbitar.
PÄ titanlÀnken (till SBGX355 m fl) Àr det dÀremot lite krÄngligare. HalvlÀnkarna Àr lika lÄnga som pÄ stÄlvarianten men de hela lÀnkarna Àr nÄgot kortare. Det kan dÄ behövas 3 halvlÀnkar för att helt fÄ till passningen.

IMG_8384.jpg


Mejlade dÀrför en frÄga till AD i Sthlm om de kunde ta hem en halvlÀnk till SBGX355. Det första svaret som kom var "modellen Àr ny sÄ jag kan inte bestÀlla reservdelar Ànnu". NÀr jag sedan mejlade reservdelsnumret pÄ lÀnkbiten (samma som till de tidigare titanlÀnkarna) fick jag ett pris pÄ 2800:- :oops: . Om jag bestÀller frÄn Japan i stÀllet Àr priset ca 1450:-, naturligtvis Àr dÄ fraktkostnaden en stor del.
Som jÀmförelse kostade en extra lÀnkbit till stÄllÀnken 850:- förra Äret nÀr Klockmaster var AD.
Undrar vad det Ă€r som orsakat den orimliga prisskillnaden đŸ€” ?

SBGX355 pÄ stÄllÀnk kan ju vara ett alternativ sÄ lÀnge :).

IMG_8385.jpg
Jag beskrev samma fenomen för en tid sedan, men dÄ med jÀmförelsen mellan den vanliga "oysterlÀnken" i stÄl och den 5-delade i stÄl (som har samma utseende som den i titan). Fördelen med titan Àr ju att den lÀgre vikten gör det mer förlÄtande om lÀnken Àr lite större.
Du skulle kunna laborera med att lÄta lÄset dra Ät endera hÄllet, det kan göra den lilla skillnaden som behövs
 

Tachymeter

Cartier
Jag beskrev samma fenomen för en tid sedan, men dÄ med jÀmförelsen mellan den vanliga "oysterlÀnken" i stÄl och den 5-delade i stÄl (som har samma utseende som den i titan). Fördelen med titan Àr ju att den lÀgre vikten gör det mer förlÄtande om lÀnken Àr lite större.
Du skulle kunna laborera med att lÄta lÄset dra Ät endera hÄllet, det kan göra den lilla skillnaden som behövs
Tack, men det du nÀmner Àr redan avklarat :). Behöver helt enkelt en halvlÀnk till (kanske onödigt petig).
Det Àr mest (den orimliga) prisökningen som stör. Listpriset för en extra halvlÀnk i stÄl Àr idag 1900:-, förra Äret var kostade den 850:-.
 

Timco

Breitling
2-Faktor
Grand Seiko Ă€r Seikos (en av dom) premium linje. Sedan 2017 Ă€r Grand Seiko ett eget mĂ€rke. Alla Seiko Ă€r inhouse produkter, och har sĂ„ varit lĂ„ngt innan det blev en ”term” att svĂ€nga sig med pĂ„ forumen 😉 Precis som Citizen gör man inte bara alla delar till klockorna, utan Ă€ven maskinerna som tillverkar delarna. Vissa urverk Ă„terfinns i flera linjer medans andra Ă€r exklusiva för just GS.
tack snÀlla för utlÀggningen :)
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
En mycket ovanlig modell ska klubbas idag, och potentiellt den med högsta slutpriset för en vintage GS nÄgonsin. Det kommer ut en sÄn hÀr med kanske 3-5 Ärs intervall.

IMG_0169.jpeg


LÄngt över vad jag förvÀntade, över 900.000kr med flera timmar kvar. Men sÄ Àr det ju en modell med vÀldigt lÄg produktion, i en unik palladium/silverlegering med integrerad lÀnk och VFA justering.

En del klagar pÄ moderna GS och deras mÄnga limited editions. Men de tÀnker nog inte pÄ samlare och hur bra det Àr pÄ lÄng sikt. DÄ vet man exakt hur mÄnga som har producerats.
 
Senast Àndrad:

Jpg

Cartier
2-Faktor
En mycket ovanlig modell ska klubbas idag, och potentiellt den med högsta slutpriset för en vintage GS nÄgonsin. Det kommer ut en sÄn hÀr med kanske 3-5 Ärs intervall.

IMG_0169.jpeg


LÄngt över vad jag förvÀntade, över 900.000kr med flera timmar kvar. Men sÄ Àr det ju en modell med vÀldigt lÄg produktion, i en unik palladium/silverlegering med integrerad lÀnk och VFA justering.

En del klagar pÄ moderna GS och deras mÄnga limited editions. Men de tÀnker nog inte pÄ samlare och hur bra det Àr pÄ lÄng sikt. DÄ vet man exakt hur mÄnga som har producerats.
FrÀnt! Jag Àr lite nyfiken, har du (eller nÄn annan för den delen) sett en sÄn dÀr kejsar grand seiko gÄ pÄ auktion? Jag har funderat pÄ vad en sÄn skulle kunna gÄ för.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
FrÀnt! Jag Àr lite nyfiken, har du (eller nÄn annan för den delen) sett en sÄn dÀr kejsar grand seiko gÄ pÄ auktion? Jag har funderat pÄ vad en sÄn skulle kunna gÄ för.

Bra frÄga, och helt klart en av de mest sÀllsynta. Historien bakom lyfter de till mytisk status, och det finns vÀl 4 st kÀnda exemplar. Jag med min nybörjarkunskap (har vÀl kikat pÄ auktioner de senaste 6 Ären) har aldrig sett nÄgon till salu.

Priset? Det finns ingen prishistorik, nÄgon hittades pÄ loppmarknad.

OÀkta dyker upp ibland, som med första GS i stÄl bör man vara skeptiskt.

DÀremot
 har jag sett nÄgot som troligvis Àr Ànnu mer sÀllsynt - dammodellen!
D93A984E-AE7E-408C-A3A1-5889968933A2.jpeg

9E821B4A-7BC1-48DB-BB25-8AA11E70BFA2.jpeg

Det gick en sÄdan tidigare i Är. Priset var tillrÀckligt avskrÀckande med tanke pÄ att jag inte klÀr 26-28mm sÄ bra. Den stannade i en samling i Japan Àr jag ganska sÀker pÄ, men hör nog hemma pÄ museum. Det var ingen av de stora samlarna som visste om att de fanns, en sÄdan upptÀckt Àr ungefÀr som att hitta en dinosaurie i trÀdgÄrden.

Ingen av dem Àr egentligen en GS sÄ det hÀr fÄr man ta i en annan trÄd.
 
Senast Àndrad:
  • Like
Reactions: Jpg

Jpg

Cartier
2-Faktor
Bra frÄga, och helt klart en av de mest sÀllsynta. Historien bakom lyfter de till mytisk status, och det finns vÀl 4 st kÀnda exemplar. Jag med min nybörjarkunskap (har vÀl kikat pÄ auktioner de senaste 6 Ären) har aldrig sett nÄgon till salu.

Priset? Det finns ingen prishistorik, nÄgon hittades pÄ loppmarknad.

OÀkta dyker upp ibland, som med första GS i stÄl bör man vara skeptiskt.

DÀremot
 har jag sett nÄgot som troligvis Àr Ànnu mer sÀllsynt - dammodellen!
D93A984E-AE7E-408C-A3A1-5889968933A2.jpeg

9E821B4A-7BC1-48DB-BB25-8AA11E70BFA2.jpeg

Det gick en sÄdan tidigare i Är. Priset var tillrÀckligt avskrÀckande med tanke pÄ att jag inte klÀr 26-28mm sÄ bra. Den stannade i en samling i Japan Àr jag ganska sÀker pÄ, men hör nog hemma pÄ museum.

Ingen av dem Àr egentligen en GS sÄ det hÀr fÄr man ta i en annan trÄd.
Nej, det kanske blir en helt egen kategori pÄ dem, men Àr det inte samma urverk som i den ovan, eller minns jag fel?

*Kollade lite snabbt, det verkar visst vara 4580 i dem.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Nej, det kanske blir en helt egen kategori pÄ dem, men Àr det inte samma urverk som i den ovan, eller minns jag fel?

*Kollade lite snabbt, det verkar visst vara 4580 i dem.

JodÄ, samma grundverk som i KS och GS, men 4580 har bÀttre finish, strÀngare krav, jÀttefint justerat sÄklart.

Dam modellen vet jag inte mer Àn att boetten Àr frÄn en Belfina.

Om man lĂ€ser lite sĂ„ förstĂ„r man fort hur betydelsefull den hĂ€r resan, och sĂ„ledes gĂ„van var. Det Ă€r alltsĂ„ första gĂ„ngen en regerande kejsare genomför statsbesök. DĂ„ vĂ€ljer man ut en Seiko som gĂ„va frĂ„n nationen. Man undrar ju hur den presenterades, lĂ„dan
 och hur mĂ„nga delades ut?


 
Senast Àndrad:
  • Like
Reactions: Jpg

Jpg

Cartier
2-Faktor
JodÄ, samma grundverk som i KS och GS, men 4580 har bÀttre finish, strÀngare krav, jÀttefint justerat sÄklart.

Dam modellen vet jag inte mer Àn att boetten Àr frÄn en Belfina.

Om man lĂ€ser lite sĂ„ förstĂ„r man fort hur betydelsefull den hĂ€r resan, och sĂ„ledes gĂ„van var. Det Ă€r alltsĂ„ första gĂ„ngen en regerande kejsare genomför statsbesök. DĂ„ vĂ€ljer man ut en Seiko som gĂ„va frĂ„n nationen. Man undrar ju hur den presenterades, lĂ„dan
 och hur mĂ„nga delades ut?


Det Àr fascinerande och frustrerande.
Min fantasi vill ha det till en tjÀnsteman med en resvÀska full med klockor som, pÄ signal frÄn kejsaren, med en bugning ned till fotknölarna lÀmnar över en ask till extra trevliga diplomater. Fick regeringschefer ocksÄ en klocka mÄn tro?
 
Topp