• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

16610

Patek
2-Faktor
Skyracer :)
IMG_2495.jpeg
 

Rojjben

Cartier
2-Faktor
Är det verkligen ingen som har något OEM 22mm band liggandes till Breitling?

Söker med ljus och lykta på köpforumet men det är helt dött. 🤷🏻‍♂️
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Gör lite comeback i Breitlingvärlden :)

Min första "Riktiga" klocka var en Breitling A17035 som jag köpte runt år 2007 eller något sådant. Jag hittade en annons på Tradera som hade gått ut, inga bud. Säljaren hade dock andra aktiva annonser så jag lyckades kontakta honom och efter lite förhandling så var den min. Ägde den kanske 1-2 år, hade den även inne på Service via Stjärnurmakarna i Solna C. Tillslut fick den lämna, suget efter annat blev väl för stort helt enkelt.

Den har dock funnits i bakhuvudet mer än en gång, det var ju en himla trevlig klocka. 38mm, kanske något nätt med dagens mått, men absolut inte för liten för mig i alla fall.

För några veckor sen kokade huvudet över, jag villhöver en!

Kikade på Ebay, Chrono24 och lite här och där. Det är inga rariteter, men prisbilden är stor.

Efter ödmjuk förhandling var jag överens med en Man i tyskland. Han har en hästgård och är egentligen inte inne i klockvälden alls. Han hade ägt den sen 2016 och servat den en gång. Inga papper förutom kvitto på servicen men det avspeglades i priset tyckte jag.

Här är den på min arm för några minuter sen:

bild.jpg


Index har gulnat fint och visarna är nyare, dessa byts ju ofta vid service. Litet släpp av lysmassa på minutsvisaren, men det gör mig absolut ingenting.
Skicket är trevligt använt. Ingen hyllvärmare men heller inga jack eller dings. Pro1 länken kan vara den skönaste länken jag haft.

Men visst finns det flera på forumet?

@JensBP du har väl en som du ägt länge?

Mvh Robin
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Gör lite comeback i Breitlingvärlden :)

Min första "Riktiga" klocka var en Breitling A17035 som jag köpte runt år 2007 eller något sådant. Jag hittade en annons på Tradera som hade gått ut, inga bud. Säljaren hade dock andra aktiva annonser så jag lyckades kontakta honom och efter lite förhandling så var den min. Ägde den kanske 1-2 år, hade den även inne på Service via Stjärnurmakarna i Solna C. Tillslut fick den lämna, suget efter annat blev väl för stort helt enkelt.

Den har dock funnits i bakhuvudet mer än en gång, det var ju en himla trevlig klocka. 38mm, kanske något nätt med dagens mått, men absolut inte för liten för mig i alla fall.

För några veckor sen kokade huvudet över, jag villhöver en!

Kikade på Ebay, Chrono24 och lite här och där. Det är inga rariteter, men prisbilden är stor.

Efter ödmjuk förhandling var jag överens med en Man i tyskland. Han har en hästgård och är egentligen inte inne i klockvälden alls. Han hade ägt den sen 2016 och servat den en gång. Inga papper förutom kvitto på servicen men det avspeglades i priset tyckte jag.

Här är den på min arm för några minuter sen:

bild.jpg


Index har gulnat fint och visarna är nyare, dessa byts ju ofta vid service. Litet släpp av lysmassa på minutsvisaren, men det gör mig absolut ingenting.
Skicket är trevligt använt. Ingen hyllvärmare men heller inga jack eller dings. Pro1 länken kan vara den skönaste länken jag haft.

Men visst finns det flera på forumet?

@JensBP du har väl en som du ägt länge?

Mvh Robin
Jag har en sån ja!

Min första bättre klocka jag köpte för sommarjobbspengar på 90-talet. På 90-talet var breitling det fetaste man kunde ha. 🙂
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Det är det fortfarande ;)
Exakt! Verkligen trevlig, bra storlek också. Nu blev man ju lite sugen… :D

Läste någonstans att Breitling var/är dörrvaktsklocka?! Jag är ju ganska ny inom klocknörderiet. Köpte min första fin-klocka 2021, en Aerospace, så jag har inte hängt med i Breitling Sverige-historia.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Exakt! Verkligen trevlig, bra storlek också. Nu blev man ju lite sugen… :D

Läste någonstans att Breitling var/är dörrvaktsklocka?! Jag är ju ganska ny inom klocknörderiet. Köpte min första fin-klocka 2021, en Aerospace, så jag har inte hängt med i Breitling Sverige-historia.
Välkommen till KS. Breitling har en intressant historia. Speciellt i Sverige. Märket blev populärt i USA och bland piloter. På 80-talet så var det två svenska killar som introducerade märket för allmänheten samtidigt som den svenska ekonomin upplevde det glada 80-talets ekonomiska uppgång. De åkte runt i Sverige och försökte sälja märket, lyckades få kändisar att bära klockorna och etablera det som ett lyxmärke. För många var det steget som gick att ta, dvs om du hade 3000-5000kr så kunde du köpa en Breitling för du hade inte 10 000kr att köpa en Rolex. Pga att märket hade större klockor och häftig marknadsföring så blev märket populärt bland dörrvakter, hantverkare och entreprenörer. Lite senare så etablerade märket extremt många modeller och varianter. För att passa en stor målgrupp, med både automat och quartz verk. För många blev det den första klockan. De två killarna från Sverige fick stor inflytandet över modeller och hur märket presenterades, vilket gjorde att märket mottogs väl. Jmf med att all reklam och distribution styrdes från Schweiz. Sverige blev en succé. Tyvärr var det för många modeller och spretigt vilket gjorde att märket dalade i popularitet. Att ägas av en familj gav heller inte de ekonomiska musklerna som krävdes för att konkurrera med jättarna när 2010 talet började.


Breitling säljer förvånande få klockor i världen jämfört med märkesnärvaron i Sverige. ”Alla” vet vad en Breitling är precis som Rolex eller Omega. Så ser det inte ut internationellt 2017 rankades märket på topp 19 av 50 Schweiziska märken. Efter att ha framgångsrika växt enormt var de 2022 på plats 9 av 50. Med ytterligare tillväxt under 2023. Bolaget säljer nu ca 250 000st klockor per år att jmf mot Rolex som säljer mer än 1miljon fler klockor. Jag har inte statistiken att visa upp för nästa mening, men har för mig att Breitling låg på kring 30 000 - 50 000st klockor per år för inte allt för länge sedan.

Summering
Breitling är påväg tillbaka, både äldre vintage och nya klockor. Vi är ett rätt stort gäng entusiaster som gillar märket här :)

IMG_1066.jpeg
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det är det fortfarande ;)
Jovars. ;)

Rätt sjukt att jag snart ägt klockan i 30 år. Det är bisarrt hur snabbt åren går.

Jag servade klockan för kanske 5 år sen bara för att ge den lite kärlek. Den var helt tät trots ett par decennier på nacken samt använd som daglig beater i 10+ år. Gick även helt ok och behövde inget mer än vanlig standardservice. Det är bra byggkvalitét det.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Exakt! Verkligen trevlig, bra storlek också. Nu blev man ju lite sugen… :D

Läste någonstans att Breitling var/är dörrvaktsklocka?! Jag är ju ganska ny inom klocknörderiet. Köpte min första fin-klocka 2021, en Aerospace, så jag har inte hängt med i Breitling Sverige-historia.
Inte bara dörrvaktsklocka.

Varje gangster med lite självaktning hade även Breitling. Nu för tiden gäller väl Rolex och AP i den demografin för hela slanten.
IMG_3562.jpeg

IMG_3560.jpeg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Faktiskt ny bratte sen igår. Får se om jag har denna i 30 år. Tveksamt. Men jäkligt ball på alla sätt. Rött är alltid coolt. Väger knappt någonting och otroligt bekväm. Fattar noll hur den fungerar men ska läsa bruksen när tillfälle ges.
eZy Watermark_17-01-2024_06-54-37-1880PM.jpeg
 
Topp