• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AIK-tråden

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Måste säga att man är förvånad. Obesegrade trots halvtaskigt spel. Kan kanske bli nåt om spelet börjar stämma på riktigt. Tendenserna och underlaget finns.

Så länge chips-john stannar på bänken mest vill säga. Han är bra som hype man😝
 

nikkeVII

Panerai
Pledge Member
Måste säga att man är förvånad. Obesegrade trots halvtaskigt spel. Kan kanske bli nåt om spelet börjar stämma på riktigt. Tendenserna och underlaget finns.

Så länge chips-john stannar på bänken mest vill säga. Han är bra som hype man😝
Tror att John kommer överraska i år👍
 

kapahoo

Omega
Man hoppas ju på Guidetti ändå. Vore en kul revansch. Samtidigt flyttar ju ingen på Pittas och det är många som slåss om platsen bredvid.

Skönt att hänga kvar här uppe ett tag till!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tycker norrbaggen som målade igår känns skakig. Bolltapp och backåtnick som känns sådär....

//Råsundafettot
 

PG1891

Omega
Smärtsammast är nog ändå insikten att detta är allsvenskan nu och sannolikt en lång tid framåt. Mff har vunnit (detta år inräknat) 8 av de senaste 12 säsongerna, och 4/5 senaste.
Inte helt olikt andra ligor där ett lag lyckas ta en såpass dominant position att det ska till extremt mycket för att denne skall hotas. Malmö har dragit ifrån sportsligt och finansiellt så pass mycket att inte ens ”tvåan” är ett seriöst hot. Igår signalerade, för min del, att det nu är helt kört för andra lag att komma ikapp.

Allt vi har att tävla om kommande decennium är att 1) vara bäst i stan - vilket vi som tur är fortfarande är, samt 2) Conference-gruppspel.
 

kapahoo

Omega
Smärtsammast är nog ändå insikten att detta är allsvenskan nu och sannolikt en lång tid framåt. Mff har vunnit (detta år inräknat) 8 av de senaste 12 säsongerna, och 4/5 senaste.
Inte helt olikt andra ligor där ett lag lyckas ta en såpass dominant position att det ska till extremt mycket för att denne skall hotas. Malmö har dragit ifrån sportsligt och finansiellt så pass mycket att inte ens ”tvåan” är ett seriöst hot. Igår signalerade, för min del, att det nu är helt kört för andra lag att komma ikapp.

Allt vi har att tävla om kommande decennium är att 1) vara bäst i stan - vilket vi som tur är fortfarande är, samt 2) Conference-gruppspel.
Malmö vann visserligen på målskillnad förra året men Elfsborg fick lika många poäng och låg 4 poäng före med två omg kvar. Efter lika lång tid som nu låg de fem poöng efter. Allt kan hända och allt kan vända!
 

PG1891

Omega
Malmö vann visserligen på målskillnad förra året men Elfsborg fick lika många poäng och låg 4 poäng före med två omg kvar. Efter lika lång tid som nu låg de fem poöng efter. Allt kan hända och allt kan vända!

Så som jag ser det, behöver inte vara rätt, men malmö behöver inte trycka på hårdare i allsvenskan. Så länge de vinner med knapp marginal 4/5 säsonger, tävlar i Europa i princip varje år så lyckas de öka avståndet från andra utan att väcka alltför stor frustration bland övriga klubbar.

Hade de gått all in för att trycka till övriga klubbar tror jag vi hade fått se exempelvis den holländska modellen (https://insidersport.com/2019/03/07/sharing-the-wealth-eredivisie-shows-the-way-forward/?amp) implementeras, eller - ve och fasa - 51-procentsregeln börja luckras upp.

Den situation de sitter i nu är optimal för dem, och ger ett falskt sken av att det faktiskt går att slå dem över tid (ja, undantag kan ske, likt 2022 när 5-6 av deras bärande spelare gick sönder mitt under säsong). 2021 vann de på målskillnad - som AIK:are säger man gärna att det var ren och skär tur, men jag skulle nästan vilja påstå att det är kalkylerat. Vi får se om 5-10 år vart ligan är då. Jag är hyfsat övertygad om att Malmö då vunnit samtliga år med 1 eller max 2 undantag.
 

kapahoo

Omega
Tror du verkligen att Daniel Andersson och gänget sitter och kalkylerar med att förlora ibland? Det är lite för intrikat inbillar jag mig. Jag tror att de försöker vinna varje match med så stor marginal som möjligt, det är jag rätt övertygad om. Att bli Bayern Munchen. Gbg-hade liknande situation för 30 år sedan. Med egentligen ännu starkare övertag rent spelarmaterialmässigt. Det går över.
Men visst måste man väl tro att de, med de resurser de har kommer att vara favoriter de närmast kommande åren också.
 

kapahoo

Omega
Ytterligare en oroande grej är att laget faktiskt presterat aningen sämre än förra året för motsvarande matcher. Vinster hemma mot Värnamo, Dif och Västerås (samma mot både Degerfors och Varberg hemma förra året). Förlust borta mot Malmö och oavgjort borta mot Mjällby. Däremot vann Brännström i sin sista match på Grimsta men i år är blev det oavgjort bort mot BP inför tomma läktare på Tele2. Får hoppas att förra årets förnerding mot Peking hemma inte återupprepar sig...
 

kapahoo

Omega
Huh? Vi nådde 14 poäng efter 17 omgångar 2023...
Ytterligare en oroande grej är att laget faktiskt presterat aningen sämre än förra året för motsvarande matcher. Vinster hemma mot Värnamo, Dif och Västerås (samma mot både Degerfors och Varberg hemma förra året). Förlust borta mot Malmö och oavgjort borta mot Mjällby. Däremot vann Brännström i sin sista match på Grimsta men i år är blev det oavgjort bort mot BP inför tomma läktare på Tele2. Får hoppas att förra årets förnerding mot Peking hemma inte återupprepar sig...
Före matchen låg vi två poäng efter, nu är vi en poäng före eftersom vi blev nästan lika förnedrade hemma mot Peking 2023 som de blev idag!

Edit: och det är klart att det ser mycket bättre ut spelmässigt också. Och att vi faktiskt ligger tvåa nu.
 

PG1891

Omega
Före matchen låg vi två poäng efter, nu är vi en poäng före eftersom vi blev nästan lika förnedrade hemma mot Peking 2023 som de blev idag!

Edit: och det är klart att det ser mycket bättre ut spelmässigt också. Och att vi faktiskt ligger tvåa nu.
Nu vet jag inte vad du tänker på för sport, men i allsvenskan 2023 såg det ut så här:

EDIT: Du tänker på poängen vi samlade mot samma lag jämfört med 2023(?) förstår jag nu. Det perspektivet känns väl lite väl teoretiskt när vi ligger på samma poäng omgång 7 som vi gjorde omg 16. Det skulle med liknande tankeexperiment innebära 9 raka förluster nu och det känns som rätt höga odds på det
 

Bilagor

  • IMG_3025.png
    IMG_3025.png
    108 KB · Visningar: 2
  • IMG_3026.png
    IMG_3026.png
    113.8 KB · Visningar: 2
  • IMG_3027.png
    IMG_3027.png
    110.8 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

kapahoo

Omega
Klart att det är teoretiskt. Samtidigt passar olika motståndare olika bra.
Fast överlag börjar det se ut som det brukar - superstabila hemma och hönsgård borta!
 

nikkeVII

Panerai
Pledge Member
Så in i helvete osäkra på sitt jobb, hade det vart ett vanligt jobb hade man fått sparken

Fy fan

//
 

kapahoo

Omega
Motståndarna gör mål i varje anfall. 2023 i repris. Spelmässigt ser det så otroligt likartat ut trots att sportchef, tränare och nästan hela startelvan är utbytt. Mycket märkligt.
 
Topp