• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Till att börja med vill jag först säga att jag har ingenting med denna app att göra, jag har varken tillverkat den, känner inte tillverkaren, får inte betalt för reklam eller liknande, utan vill bara tipsa om denna för att jag gillade appen :D

Jag satt igår och funderade; Finns det ingen annan app än Chrono24 där man kan samla sin klocksamling? 🤔
Jag gillar ju Chrono24's app med samlingsdelen, men ibland vill man kanske inte att det aktuella värdet ska synas, t.ex. om man visar samlingen för någon bekant eller liknande...

Efter en stunds letande hittade jag några, men jag tyckte väl att Watchee stack ut litegrann och jag tänkte att jag måste testa denna (fastän den inte var gratis).
IMG_9933.PNG


Nu när jag sitter och skriver ned detta ser jag ju att den finns i tre versioner varav en gratis:
WatcheeLite - GRATIS
Watchee - 69kr
WatcheePro - 129kr
Skärmavbild 2023-10-01 kl. 15.51.43.png

Nu till appen! (Detta är versionen som kostar 69kr)

I appen kan du lägga till din klocksamling med alla dess specifikationer
seiko-1.PNG seiko-2.PNG seiko-3.PNG
Vill man sedan printa ut detta eller ha en sammanfattning i pdf så kan man också få det (Detta gillar jag 🤩):
Seiko SSB401.jpg


När du sedan lagt till ett gäng klockor kan du scrolla igenom din samling och även klicka in på någon specifik klocka för att få fram mer information
IMB_ErTuQz.GIF
IMB_vO7RLy.GIF

Som ni ser ovan har jag klickat i Keeper, In watchbox, needs service o.s.v. Detta kan man ju såklart göra, men förstår kanske inte egentligen vitsen med just denna funktion 🤷‍♂️... Men ser ju kanske roligare ut :)

Förövrigt så ser faktiskt appen lite föråldrad ut, men tycker ändå den fyller sin funktion och det är det viktigaste för mig, men man kan ju kanske hoppas på lite nyare utseende i framtiden! Denna app är som jag kan se endast till för iOS, rätta mig gärna om jag har fel eller kom med förslag på liknande appar både till iOS och till Android så vi kan ta fram den bästa :D
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Lite kul att ha koll på samlingen på ett bra sätt. Har för mig börjat bli en del, så varför inte👍
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bra tips. Precis som du skriver så är C24 bra men just att värdet står så centralt ihop med varje klocka gör ju att man inte vill visa upp samlingen i den appen.
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Bra tips. Precis som du skriver så är C24 bra men just att värdet står så centralt ihop med varje klocka gör ju att man inte vill visa upp samlingen i den appen.
Precis, förutom det är ju Chrono24 rätt fin utseendemässigt om jag får säga det! Den här appen Watchee är ju kanske inte den roligaste just sett till utseendet, men kanske finns potential ändå 😎 står ju nåt om PRO versionen att man kan göra något Custom med just utseendet, men vet inte om det är värt uppdateringen i pengar 🤔

Edit: haha, sjukt ändå att man blir ”snål” på en app för 129kr när man köper klockor fram å tillbaka för bra mycket mer 😂
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Måste man lägga till all data manuellt eller finns det en databas som känner igen om jag lägger in en referens typ SKX007 och plockar upp alla mått mm?
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Måste man lägga till all data manuellt eller finns det en databas som känner igen om jag lägger in en referens typ SKX007 och plockar upp alla mått mm?
Bra fråga! Tyvärr måste du skriva in allt manuellt, drygt från början när man måste fylla i alla klockor… men smidigt när man sedan bara behöver lägga till vid ny klocka 😎 personligen tyckte jag det var helt OK att fylla i manuellt, men vore gött med lite automatik också, speciellt om det är en större andel klockor!
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Kul! Jag kör Watchee och den är helt OK för att hålla koll på samlingen. Laddade ner den någon gång när den var gratis men hade kunnat tänka mig att ge en liten slant för den.
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kul! Jag kör Watchee och den är helt OK för att hålla koll på samlingen. Laddade ner den någon gång när den var gratis men hade kunnat tänka mig att ge en liten slant för den.
Härligt! Du kör också mittenvarianten, alltså den som bara heter Watchee? Det lilla jag använt den till så är den värd 69kr, är ju inte sån jättesumma 💰
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har fått svar av tillverkaren att han var tacksam för feedback och ville att jag skulle testa PRO-versionen och se om jag gillar den designen bättre än ”vanliga” versionen. Ska försöka testa lite så återkommer jag till er med mina synpunkter 😎 mycket smidigt att kunna importera en csv! Då kan man fylla i all info direkt via t.ex. datorn istället 🤩
IMG_9976.png
 

kellottaja

Breitling
Hej alla, jag heter Anssi och jag är utvecklaren av Watchee-appar. Mitt svenska språk är inte det bästa, men jag hoppas ni förstår. WatcheePro-appen kan verkligen anpassas, som du kan se på den här bilden. Du kan t.ex. se flaggan för tillverkningslandet (inklusive mekanismen) och anpassa kortet för varje klocka. Jag svarar gärna på frågor och förslag relaterade till appen :)
 

Bilagor

  • IMG_3731.jpeg
    IMG_3731.jpeg
    255.8 KB · Visningar: 8

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag använt Watchee PRO några dagar, jag kan inte säga att jag använt den mycket eftersom jag haft en hel del att göra de senaste dagarna…
Men det lilla jag har använt den så skulle jag faktiskt säga att uppgraderingen är värd pengarna, designen blir lite roligare, speciellt när man kan modifiera den för olika klockor!
Ganska drygt att lägga till all data på alla klockor nu från början men ser inte det som ett problem när man bara fyller i information en klocka i taget som man sedan gör! Värt att nämna är att det var guld värt att man i denna version kan både exportera och importera CSV-filen! Så mycket härligare att fylla i all data på datorn i ett excel-blad 🤩
IMG_0069.jpeg

IMG_0067.png

IMG_0068.png
 

kellottaja

Breitling
Kul att du använde csv import. Tydligen verkar "effective wear rate" också vara användbar. Jag använder det själv också. För klockor som funnits i kollektionen en längre tid säger det mycket mer än den normala “wear rate".
 
Topp