• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa Panerai för 40-60k

IceCold

Omega
2-Faktor
Hej! Är helt insnöad på att skaffa en Panerai. Men mitt budget-tak ligger på ca 60k.
Det finns en uppsjö av fina Panerai, vilka skulle ni rekommendera i den prisklassen?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
vi vänder på steken, vilken panna gillar du mest? Har du kollat watchbase.com och sen sett vad de går för på chrono24?
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Mycket fin. Den har jag kollat på. Är sugen på en automatiskt dock är jag inte främmande för mekaniskturverk.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Mycket fin. Den har jag kollat på. Är sugen på en automatiskt dock är jag inte främmande för mekaniskturverk.

Jaså, en automatisk. Då blir det knepigare på riktigt. Dels för att den boetten, Luminor Bettarini, som jag gissar att du sett mest av inte längre har automatverk. Det var många år sedan den senaste sådan tillverkats, och de är inte överjäkligt populära bland oss nördag (det är coolare med handvevat). De nyare med automatverk har inte samma boett, vi kallar den Luminor 1950, och de är mycket dyrare. De som är billigare är dessutom väldigt mycket tjockare och sitter sämre på handleden.

Heh ... du kanske hör att jag rekommenderar dig att skaffa en manuell. (Båda är mekaniska urverk, quartz finns inte hos Panerai.)

Du kanske hade någon till salu?

Nope. Jag bara tipsar om bra grundmodell :)
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Jaså, en automatisk. Då blir det knepigare på riktigt. Dels för att den boetten, Luminor Bettarini, som jag gissar att du sett mest av inte längre har automatverk. Det var många år sedan den senaste sådan tillverkats, och de är inte överjäkligt populära bland oss nördag (det är coolare med handvevat). De nyare med automatverk har inte samma boett, vi kallar den Luminor 1950, och de är mycket dyrare. De som är billigare är dessutom väldigt mycket tjockare och sitter sämre på handleden.

Heh ... du kanske hör att jag rekommenderar dig att skaffa en manuell. (Båda är mekaniska urverk, quartz finns inte hos Panerai.)



Nope. Jag bara tipsar om bra grundmodell :)


Tack så jättemycket för informationen!
Hmm ja ett handvevat verk är jag absolut öppen för.
Har sett den och insett också att det är en mycket fin grundmodell. Även kollat i PAM0111 samt PAM00112.
En klocka som ligger på gränsen på budgeten är PAM00312, det är dock en automatiskt.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack så jättemycket för informationen!
Hmm ja ett handvevat verk är jag absolut öppen för.
Har sett den och insett också att det är en mycket fin grundmodell. Även kollat i PAM0111 samt PAM00112.
En klocka som ligger på gränsen på budgeten är PAM00312, det är dock en automatiskt.
312 är också tjock, 18mm, bara så du vet, och är mer runt formad. I Panerai-kretsar är det inte vad folk brukar uppskatta, men 312 har ändå varit en poppis modell förr. Nu finns 1312 (flera mm tunnare och plattare) och en massa systermodeller som är de mest sålda modellerna bland vanligt folk.

111 och 112 är bra.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Slarva inte, läs på! Finns ju hur mycket som helst att läsa här. Ingen annan kan säga vilken klocka som är bäst för dig. 111 och 112 är dock säkra kort. Det är där man hamnar tillslut när man testat 5-10st olika Panerai.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Slarva inte, läs på! Finns ju hur mycket som helst att läsa här. Ingen annan kan säga vilken klocka som är bäst för dig. 111 och 112 är dock säkra kort. Det är där man hamnar tillslut när man testat 5-10st olika Panerai.
Nej :) Jag är uppe i 20 pannor, har inte haft 111 eller 112.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Även jag följer denna tråd med spänning. Har velat ha en panna sen ett par år tillbaka men aldrig slagit till. Så fort man ska börja läsa på så blir man vilse. Mycket att ta hänsyn till med tanke på alla referenser. Jättesvårt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl i Stockholms paneraibutik...
Att handla Panerai till listpris är ju att begå ekonomiskt självmord. Gissar att de inte ger rabatter i Paneraibutiken?

Ej riktat till Mårt
Det där är för övrigt ingen riktig panna enligt mig. 100m WR till att börja med. Vanliga bandstift och snapback-baklock också? Borde inte ens få säljas som en Panerai.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Att handla Panerai till listpris är ju att begå ekonomiskt självmord. Gissar att de inte ger rabatter i Paneraibutiken?

Ej riktat till Mårt
Det där är för övrigt ingen riktig panna enligt mig. 100m WR till att börja med. Vanliga bandstift och snapback-baklock också? Borde inte ens få säljas som en Panerai.
Du gissar rätt.

Och det som inte var riktat till mig, så är det så det ser ut med panerai numera tyvärr, om det inte ska kosta båda njurarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Massvis. Bettarini 44mm med 300m WR, gärna gamla boetten med dubbelkupat glas, bättre verk och tjockare glasring.

47mm PAM372 eller 422, helst 372 med plexi. PAM233 är ascool, likaså 10-dagarsmodellerna.

47mm Radiomir är asnice, av de nya gillar jag 720 och 721 bäst. Finns förutom dessa massvis av coola svara modeller. Är skeptisk till keramik på titan, hellre DLC-modellerna eller de keramiska.
 
Topp