• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Nu har jag efter många om och men hämtat ut dodgen (ram srt 10). Handlaren skulle ha tankat, laddat och besiktigat den. Gissa om något var gjort. Även den lilla rekonden missades.

Just rekonden är skit samma, för lacken var i sämre skick än jag kom ihåg/väntat mig. Den åker direkt till en bekanting som får se till att den höjs till fornstora dagar.

Jag gissar att det går loss på 30 loppor, men det får bli läropengar. Jag är som vanligt alldeles för spontan och känslomässig när det kommer till bilköp.

Jag har kört femton mil med den i alla fall. Den har potential att bli en kommande kärlek. Femton mil innebär också nästan halv tank.

Bild kommer
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu har jag efter många om och men hämtat ut dodgen (ram srt 10). Handlaren skulle ha tankat, laddat och besiktigat den. Gissa om något var gjort. Även den lilla rekonden missades.

Just rekonden är skit samma, för lacken var i sämre skick än jag kom ihåg/väntat mig. Den åker direkt till en bekanting som får se till att den höjs till fornstora dagar.

Jag gissar att det går loss på 30 loppor, men det får bli läropengar. Jag är som vanligt alldeles för spontan och känslomässig när det kommer till bilköp.

Jag har kört femton mil med den i alla fall. Den har potential att bli en kommande kärlek. Femton mil innebär också nästan halv tank.

Bild kommer
Oavsett vad så är du nu en av oss Viper folk.
Vi åker till Åland i Maj med våra Vipers, och din är givetvis välkommen. Hör av dig om intresse finns.
Finns många i klubben med Viper Pickisar och alla är behjälpliga.

Ditt bilägande kommer bli bra för en Viper är bland det driftsäkraste man kan ha!
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Oavsett vad så är du nu en av oss Viper folk.
Vi åker till Åland i Maj med våra Vipers, och din är givetvis välkommen. Hör av dig om intresse finns.
Finns många i klubben med Viper Pickisar och alla är behjälpliga.

Ditt bilägande kommer bli bra för en Viper är bland det driftsäkraste man kan ha!
Det låter ju himla trevligt! Jag hoppas att den är färdig från lackerare då. Han skulle ta sig an bilen under april. Vilka datum är det?
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
1000031228.jpg
 
Någon med erfarenhet av Lexus RX 450H från ca 2016-2017?

Hur är de att köra/åka i samt hur är motorerna, tänker på hybriderna det ofta rör sig om?

Dyra att äga? Framförallt hur är fyrhjulsdriften?
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Snygg!

Hur är den jämfört med 996, fördelar / nackdelar?
Den är klart mer
Nu frågar du ju inte mig men jag tanker så här:

Nackdel: det är inte en 911.

Fördelar: allt annat.
Lite så är det onekligen :) Men båda har så klart sina fördelar. 968:an är mer ren ”gammaldags” manuell körupplevelse, vilket bara är plus i min värld. Att det är en ClubSport gör det så klart lite roligare och min är dessutom lite lagom uppdaterad med större bromsar, coilovers osv. Även om 968:an är lättare så märks så klart effektskillnaden, men den rena lite råare körupplevelsen kompenserar mer än väl för det.
 

skyseeker

Rolex
Någon med erfarenhet av Lexus RX 450H från ca 2016-2017?

Hur är de att köra/åka i samt hur är motorerna, tänker på hybriderna det ofta rör sig om?

Dyra att äga? Framförallt hur är fyrhjulsdriften?
Bra o pålitliga bilar.
Roliga? Känslomässiga? Nej 🙃

Vad vill du ha ut av fyrhjulskrafset?
(Går inflation i fyrhjulsdrift. En del verkar tro att de plötsligt behöver fyrhjulsdrift, för det är på modet 🤷, när de åkte till fjällen med en 740 på 80-talet var det inte lika nödvändigt 😅)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En del verkar tro att de plötsligt behöver fyrhjulsdrift när de åkte till fjällen med en 740 på 80-talet 😅)
Visst är det så. Åker man på underhållna vägar ska det mycket till för att fastna. Men oj så mycket trevligare det är med 4wd, slippa halka omkring hela tiden och glöm det där med att dra släp vintertid med en fwd bil*...

* relevant för vissa. Inte alla förstås.
 

skyseeker

Rolex
Visst är det så. Åker man på underhållna vägar ska det mycket till för att fastna. Men oj så mycket trevligare det är med 4wd, slippa halka omkring hela tiden och glöm det där med att dra släp vintertid med en fwd bil*...

* relevant för vissa. Inte alla förstås.
Ärligt aldrig haft några problem med vare sig fwd eller awd bilar.
Visst är det bättre o köra om på oplogade vägar och i terräng med en 4wd inget snack om saken, men annars? På vanlig väg?

Absolut roligare dock o busköra med 4wd. Uppställ du kan köra med 4wd får ju en o le varje dag i veckan… (om du inte köpt en bil där antisladdsystemet inte går o stänga av 🙃)

Inte det minsta emot 4wd. Men hört många som ”måste” ha det för tror det är säkrare vilket får mig att undra 🙃
Greppet du har i vägbanan (tex i en kurva) är kontaktytan mot vägen, oavsett om ett eller fyra hjul driver…
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Någon med erfarenhet av Lexus RX 450H från ca 2016-2017?

Hur är de att köra/åka i samt hur är motorerna, tänker på hybriderna det ofta rör sig om?

Dyra att äga? Framförallt hur är fyrhjulsdriften?
Kan bara tala för Lexus i allmänhet och inte specifikt RX.
Förvänta dig inte en rolig bil eller teknik som är top-of-the line typ fyrhjulsdriften.
Det är inte vad Lexus handlar om, Lexus handlar om driftsäkerhet framför allt annat.
Och då blir mycket lidande exempelvis deras teknik är några år bakom tyskarna.

Men skillnaden är att det fungerar och du kommer inte behöva oroa dig för något :)
Förutom då att någon stjäl bilen då det går stöldvågor titt som tätt på RX450.
 
Kan bara tala för Lexus i allmänhet och inte specifikt RX.
Förvänta dig inte en rolig bil eller teknik som är top-of-the line typ fyrhjulsdriften.
Det är inte vad Lexus handlar om, Lexus handlar om driftsäkerhet framför allt annat.
Och då blir mycket lidande exempelvis deras teknik är några år bakom tyskarna.

Men skillnaden är att det fungerar och du kommer inte behöva oroa dig för något :)
Förutom då att någon stjäl bilen då det går stöldvågor titt som tätt på RX450.
Bra o pålitliga bilar.
Roliga? Känslomässiga? Nej 🙃

Vad vill du ha ut av fyrhjulskrafset?
(Går inflation i fyrhjulsdrift. En del verkar tro att de plötsligt behöver fyrhjulsdrift, för det är på modet 🤷, när de åkte till fjällen med en 740 på 80-talet var det inte lika nödvändigt 😅)
Tack för svar, vad gäller awd så är det främst för att jag gillar att ha bra fäste då jag ofta vintertid kör på hala/oplogade vägar samt en del både till och i Norrbotten. Har idag Tiguan och den awdn funkar absolut tillfredsställande för de behoven. Men intressant input och visst har man väl fått känslan av att de kanske inte är de personligaste bilarna eller de med mest spjutspets men känns ändå värda att kolla upp. Sugen på att gå utanför komfortzonen och kika på typ Lexus, Jeep, Discovery osv ☺️
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack för svar, vad gäller awd så är det främst för att jag gillar att ha bra fäste då jag ofta vintertid kör på hala/oplogade vägar samt en del både till och i Norrbotten. Har idag Tiguan och den awdn funkar absolut tillfredsställande för de behoven. Men intressant input och visst har man väl fått känslan av att de kanske inte är de personligaste bilarna eller de med mest spjutspets men känns ändå värda att kolla upp. Sugen på att gå utanför komfortzonen och kika på typ Lexus, Jeep, Discovery osv ☺️
inte för att vara sådan men majoriteten av folk i Norrbotten åker tvåhjulsdrift så att åka till och från Norrbotten kräver nödvändigtvis inte fyrhjulsdrift.
Går som sagt inflation på det som jag själv inte förstår mig på, oftast verkar det vara storstadsbor i lägenhet som ska ha 4-hjulsdrift…
 
inte för att vara sådan men majoriteten av folk i Norrbotten åker tvåhjulsdrift så att åka till och från Norrbotten kräver nödvändigtvis inte fyrhjulsdrift.
Går som sagt inflation på det som jag själv inte förstår mig på, oftast verkar det vara storstadsbor i lägenhet som ska ha 4-hjulsdrift…
Så är det absolut och jag har kört rwd/fwd på hala landsvägar i 15 års tid utan jättemånga missöden men måste säga att jag trivs kanonbra med awd sedan jag skaffade det. Sen är det nog själva principen att jag trivs bra med suv, särskilt sambon som är kort trivs extra bra och en suv utan awd går liksom inte mentalt 🤣
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Bra o pålitliga bilar.
Roliga? Känslomässiga? Nej 🙃

Vad vill du ha ut av fyrhjulskrafset?
(Går inflation i fyrhjulsdrift. En del verkar tro att de plötsligt behöver fyrhjulsdrift, för det är på modet 🤷, när de åkte till fjällen med en 740 på 80-talet var det inte lika nödvändigt 😅)
Även mode med ABS nu för tiden.
 

skyseeker

Rolex
Tack för svar, vad gäller awd så är det främst för att jag gillar att ha bra fäste då jag ofta vintertid kör på hala/oplogade vägar samt en del både till och i Norrbotten. Har idag Tiguan och den awdn funkar absolut tillfredsställande för de behoven. Men intressant input och visst har man väl fått känslan av att de kanske inte är de personligaste bilarna eller de med mest spjutspets men känns ändå värda att kolla upp. Sugen på att gå utanför komfortzonen och kika på typ Lexus, Jeep, Discovery osv ☺️
Tänk på att (om jag inte är helt ute o cyklar) så har Lexusen ”elektrisk” fyrhjulsdrift. Dvs en elmotor som driver de bakre hjulen. Har inte själv kört Lexus i snö/is men andra bilar jag kört med liknande system har inte riktigt samma framkomlighet som ”riktigt” fyrhjulsdrivna.
Värt o ha i åtanke om så man inte blir besviken.
Men som redan nämnts - den kommer i vart fall troligen aldrig att krångla 😊
 
Tänk på att (om jag inte är helt ute o cyklar) så har Lexusen ”elektrisk” fyrhjulsdrift. Dvs en elmotor som driver de bakre hjulen. Har inte själv kört Lexus i snö/is men andra bilar jag kört med liknande system har inte riktigt samma framkomlighet som ”riktigt” fyrhjulsdrivna.
Värt o ha i åtanke om så man inte blir besviken.
Men som redan nämnts - den kommer i vart fall troligen aldrig att krångla 😊
Aha kan ju absolut vara värt att fundera över. Tack för tipset!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är också jättenyfiken på hur Lexus AWD beter sig i snö. Tänker främst NX och RX. Behöver komma upp för en ordentlig backe till huset i övrigt nästan inget AWD behov så det räcker om den klarar 4wd i 100 meter så att säga. Har sett filmer på Youtube när den står på rullar och då verkar 4wd nästan inte funka alls och jag vill veta om det är så illa.
 

nobblan

Omega
Jag är också jättenyfiken på hur Lexus AWD beter sig i snö. Tänker främst NX och RX. Behöver komma upp för en ordentlig backe till huset i övrigt nästan inget AWD behov så det räcker om den klarar 4wd i 100 meter så att säga. Har sett filmer på Youtube när den står på rullar och då verkar 4wd nästan inte funka alls och jag vill veta om det är så illa.

Varför inte en L322? Klarar garanterat backen – om den inte havererat innan dess!
 
Topp