• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blå vintage tavlor med fläckar kring lumen = kemisk reaktion

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag är en sucker för blåtavlade klockor. Har de stavindex är det ett plus. Är de vintage och gärna sextio eller sjuttiotal är det än bättre. Är tillverkaren Longines eller annan kvalitetsmärke kommer jaktinstinkten fram. I går kom två intressanta ur upp i siktet. Konstigt nog klubbades auktionerna vid samma tidpunkt i samma auktionshus (Lauritz Århus). Dumt att chansa, så jag bjöd upp till vad jag ansåg vara en bra deal och jag fick bägge!

4526305.jpg
4526305b.jpg
4526306.jpg
4526306b.jpg




Klockorna ser ut att vara i bra skick, skarpa och fina boetter. De ser inte alls speciellt använda ut. Jätteroligt för mig. Kul med länk på den ena dessutom (den andra med orginalspänne/band?) och en länk som förmodligen tillhör en senare Dolce Vita.
http://www.lauritz.com/sv/auktion/longines-conquest-vintage-herrearmbaandsur/i4526305/
http://www.lauritz.com/sv/auktion/longines-vintage-herrearmbaandsur/i4526306/#


Nu när jag tittar på Lauritz här fram över kommer det ännu en blåtavlad Longines, förmodligen från samma källa. Denna ser också ut att vara riktigt fin (nej, jag kommer inte bjuda på denna! - Tror jag...) men det jag reagerar över är att den har samma skit kring lumen som min ovan på läder. Även den på länk har fläckar kring lumen, fast av något annat slag.
4536052.jpg
4536052b.jpg


Mina;
4526305c.jpg
4526306c.jpg


Är det någon som vet om vad detta är? Det måste vara någon slags reaktion för inte är det av fukt? Går det att rengöra? (förmodligen inte på den med länk!) Urmakaren @Daniel Mathisen ? Vintagerävar @Aurum @NiklasArvid @eriksson850 ?

Visa gärna upp om ni själva har någon klocka med lumefläckar/missfärgning!

//Rozzy
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jag är en sucker för blåtavlade klockor. Har de stavindex är det ett plus. Är de vintage och gärna sextio eller sjuttiotal är det än bättre. Är tillverkaren Longines eller annan kvalitetsmärke kommer jaktinstinkten fram. I går kom två intressanta ur upp i siktet. Konstigt nog klubbades auktionerna vid samma tidpunkt i samma auktionshus (Lauritz Århus). Dumt att chansa, så jag bjöd upp till vad jag ansåg vara en bra deal och jag fick bägge!

4526305.jpg
4526305b.jpg
4526306.jpg
4526306b.jpg




Klockorna ser ut att vara i bra skick, skarpa och fina boetter. De ser inte alls speciellt använda ut. Jätteroligt för mig. Kul med länk på den ena dessutom (den andra med orginalspänne/band?) och en länk som förmodligen tillhör en senare Dolce Vita.
http://www.lauritz.com/sv/auktion/longines-conquest-vintage-herrearmbaandsur/i4526305/
http://www.lauritz.com/sv/auktion/longines-vintage-herrearmbaandsur/i4526306/#


Nu när jag tittar på Lauritz här fram över kommer det ännu en blåtavlad Longines, förmodligen från samma källa. Denna ser också ut att vara riktigt fin (nej, jag kommer inte bjuda på denna! - Tror jag...) men det jag reagerar över är att den har samma skit kring lumen som min ovan på läder. Även den på länk har fläckar kring lumen, fast av något annat slag.
4536052.jpg
4536052b.jpg


Mina;
4526305c.jpg
4526306c.jpg


Är det någon som vet om vad detta är? Det måste vara någon slags reaktion för inte är det av fukt? Går det att rengöra? (förmodligen inte på den med länk!) Urmakaren @Daniel Mathisen ? Vintageräven @Aurum ?

Visa gärna upp om ni själva har någon klocka med lumefläckar/missfärgning!

//Rozzy
Som vanligt finfina ur du hittar! Och ett intressant spörsmål med "fläckarna". Så här ser en riktigt tidig Certina DS ut som jag har. Men då är det kring hela index och inget kring just lume. Men varför det blir på detta sätt kan jag inget om, tyvärr!
IMG_0074.JPG
IMG_0059.JPG
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
i bästa fall är det kanske löst tritium som går att ta bort (din nedre och den runda) fast jag gissar att nånting i lumen har reagerat med tavlan, färgen eller lacken och orsakat irreparabel skada (läs:härlig patina...)

Min Giant Oyster, kanske lite otydligt, men jag tycker man kan se att lumen (radium) i index har reagerat med den omkringliggande tavlan... ..om man kollar noga... ;) siffrorna är nedstämplade i tavlan för att få i mer lysmassa...
IMGP0008.JPG

IMGP0003.JPG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som vanligt finfina ur du hittar! Och ett intressant spörsmål med "fläckarna". Så här ser en riktigt tidig Certina DS ut som jag har. Men då är det kring hela index och inget kring just lume. Men varför det blir på detta sätt kan jag inget om, tyvärr!
IMG_0074.JPG
IMG_0059.JPG
Där hade jag nog gissat på att det är klarlacken som "lyft" eller oxidation av tavla nära index som har genomgående hål - att luft/fukt krupit in underifrån? Alternativt att metallen i index reagerat med tavlan? Jag vet inte, bara spånar!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är en sucker för blåtavlade klockor. Har de stavindex är det ett plus. Är de vintage och gärna sextio eller sjuttiotal är det än bättre. Är tillverkaren Longines eller annan kvalitetsmärke kommer jaktinstinkten fram. I går kom två intressanta ur upp i siktet. Konstigt nog klubbades auktionerna vid samma tidpunkt i samma auktionshus (Lauritz Århus). Dumt att chansa, så jag bjöd upp till vad jag ansåg vara en bra deal och jag fick bägge!

4526305.jpg
4526305b.jpg
4526306.jpg
4526306b.jpg




Klockorna ser ut att vara i bra skick, skarpa och fina boetter. De ser inte alls speciellt använda ut. Jätteroligt för mig. Kul med länk på den ena dessutom (den andra med orginalspänne/band?) och en länk som förmodligen tillhör en senare Dolce Vita.
http://www.lauritz.com/sv/auktion/longines-conquest-vintage-herrearmbaandsur/i4526305/
http://www.lauritz.com/sv/auktion/longines-vintage-herrearmbaandsur/i4526306/#


Nu när jag tittar på Lauritz här fram över kommer det ännu en blåtavlad Longines, förmodligen från samma källa. Denna ser också ut att vara riktigt fin (nej, jag kommer inte bjuda på denna! - Tror jag...) men det jag reagerar över är att den har samma skit kring lumen som min ovan på läder. Även den på länk har fläckar kring lumen, fast av något annat slag.
4536052.jpg
4536052b.jpg


Mina;
4526305c.jpg
4526306c.jpg


Är det någon som vet om vad detta är? Det måste vara någon slags reaktion för inte är det av fukt? Går det att rengöra? (förmodligen inte på den med länk!) Urmakaren @Daniel Mathisen ? Vintagerävar @Aurum @NiklasArvid @eriksson850 ?

Visa gärna upp om ni själva har någon klocka med lumefläckar/missfärgning!

//Rozzy
Blå tavlor klarar inte av lysmassan helt enkelt. Rolex har samma problem på de lite äldre modellerna. Lär vara en kemisk reaktion. Har faktiskt värmt uppen blå tavla med denna tendens, den blev helt färgförändrad.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Blå tavlor klarar inte av lysmassan helt enkelt. Rolex har samma problem på de lite äldre modellerna. Lär vara en kemisk reaktion. Har faktiskt värmt uppen blå tavla med denna tendens, den blev helt färgförändrad.
Intressant! Det var det som var så lustigt att alla dessa klockorna var blåa och hade förändringar kring lumen. Om de reagerat antar jag att man inte bör försöka "städa"?
Berätta mer om din uppvärmning av blå tavla. Varför? Vad hände? Bilder kanske tom?
 

Psykel

Patek
i bästa fall är det kanske löst tritium som går att ta bort (din nedre och den runda) fast jag gissar att nånting i lumen har reagerat med tavlan, färgen eller lacken och orsakat irreparabel skada (läs:härlig patina...)

Min Giant Oyster, kanske lite otydligt, men jag tycker man kan se att lumen (radium) i index har reagerat med den omkringliggande tavlan... ..om man kollar noga... ;) siffrorna är nedstämplade i tavlan för att få i mer lysmassa...
IMGP0008.JPG

IMGP0003.JPG
Jäklar, vad läcker! Cthulhu patina på den!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Blå tavlor klarar inte av lysmassan helt enkelt. Rolex har samma problem på de lite äldre modellerna. Lär vara en kemisk reaktion. Har faktiskt värmt uppen blå tavla med denna tendens, den blev helt färgförändrad.
Har haft två 60-, 70-talstudors i samma blåfärg och bägge hade liknande skador kring lumet. Har för all del för mig att de är svaga överlag så inte bara runt lum. Hade också släpp runt index mm.
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
Har också sådana blå tavlor. Från Omega och Rolex. Båda sjuttiotal.

Sett många och ställer mig själv frågan, om det handlar om en eller några få underleverantörer av tavlor utöver just kemin avseende den blå färgen och lysmassan. På Rolex "pie-pantavlor" kan man till exempel se färgsläpp längs yttre kanten, dvs inte bara runt index. Man skulle då kunna tänka säg att färgen helt enkelt släpper med tiden vid skarpare kanter. Samma sak runt datumfönster.

Jag har också sett Breitlingtavlor, som förändrats i färg från blå till något kopparliknande.

Mvh A
 
Topp