• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Black bay org/58 vs Omega Planet Ocean 43,5/39,5

keckepro

Breitling
Hej och god afton!

Har en längre tid gått och funderat på att köpa en finare klocka som skall vara på handleden till vardags som fest eller vad ni inbitna kallar daily driver
Skall vara en modell dykarklocka
Har inget sådant där jätteklockintresse även om jag tycker det är kul med fint hantverk. Har pratat i många år om att köpa en finare klocka men det har aldrig liksom blivit av
Prismässigt är jag inte begränsad egentligen men vill nog inte över 50-60k
Går mestadels i och skjorta/kavaj på jobbet och då och då även i kostym och vill ha något som passar till allt, även ledigare klädsel
Urtavlan skall vara svart då det passar bäst till det mesta, även om blått är jädrans snyggt när man bär något annat matchande (kanske nästa klocka ;) )

Har efter ett års letande fastnat för två modeller som är väldigt olika, men ändå kokar det ner till dessa två varje gång

Tudor Black Bay 58 och Omega Planet Ocean 39,5

Aquaracer tycker jag är för sportig
Likaså vanliga Seamaster (som dessutom har lite udda armband)
Oris tycker jag ringen blingar för mycket
Breitling har ingen alls som tilltalar
Submariner är en jädrans snygg klocka med hade inte trivts med att gå runt med ett sådant ”statement” på handleden
Något annat förslag?

Har tidigare provat en svart PO 39,5 som jag tyckte satt väldigt fint och tycker dessutom om länken väldigt mycket.
Glömde dock ta bilder på denna

Var inne idag och ville prova en BB58, tyvärr finns de inte i lager - men fick provat en vanlig Black bay samt en PO 43,5 (tyvärr fel färg).
Är dock lite osäker på dessa storlekarna, de bygger ju lite mer på höjden så är kanske ingen som går under skjortärmarna
Vad tycker ni?
Har 18,5 cm runt handleden och relativt stora händer

Black bay tycker jag bli för hög, dessutom en rätt så rak kant som gör att den upplevs ännu högre, frågan är hur stor skillnad det är mot BB58.
PO tycker jag sitter bättre och den ser lite smäckrare ut från sidan sett också, även i denna 43,5 mm modell

32B00BBE-0CA7-4EE9-A4FB-BD81738C0136.jpeg
F76B474D-51C0-4AC9-ABF6-67413331712E.jpeg
2D9E716F-6386-4A5A-BF5D-A18CC5BF0D9E.jpeg
A6CDF0AD-666B-46EF-9F31-843BF8332E5A.jpeg
176091EF-FE72-46BB-81E2-6DF73527075A.jpeg
 

1978

Breitling
Haha, det här var ju helt sjukt!
Ditt inlägg känns extremt mycket som jag själv och det skulle kunna ha varit jag som skrivit det. in i varje detalj mer eller mindre.
Där av kommer jag ha svårt att ge dig det lilla sista av vad du behöver då jag står inför samma val.
Har du bestämt dig? Jag gillar BB 58:an med röd bezel och skulle gärna ha sett den med jubilelänk om det skulle gå.
Sen kan det bli för mycket med röd bezel då det skall vara enda klockan🤷🏼‍♂️

Tror dock att den kan vara lite liten men jag måste prova den på.
Tudor Pelagos, har du funderat på den?
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Om du ska ha den till skjorta och kavaj/kostym 5 dagar i veckan så skulle jag kolla efter något dressigare.
 

keckepro

Breitling
Om du ska ha den till skjorta och kavaj/kostym 5 dagar i veckan så skulle jag kolla efter något dressigare.
Inte 5 dagar i veckan. Men vid både fina och vardagliga tillfällen. Mest är det dock skjorta kavaj och uddabyxor/jeans på sommaren och stickade tröjor på vintern. Tänker BB58 är den enda som inte bygger så mycket på höjden av ovan nämnda och kanske den som är mest allround
 

keckepro

Breitling
Haha, det här var ju helt sjukt!
Ditt inlägg känns extremt mycket som jag själv och det skulle kunna ha varit jag som skrivit det. in i varje detalj mer eller mindre.
Där av kommer jag ha svårt att ge dig det lilla sista av vad du behöver då jag står inför samma val.
Har du bestämt dig? Jag gillar BB 58:an med röd bezel och skulle gärna ha sett den med jubilelänk om det skulle gå.
Sen kan det bli för mycket med röd bezel då det skall vara enda klockan🤷🏼‍♂️

Tror dock att den kan vara lite liten men jag måste prova den på.
Tudor Pelagos, har du funderat på den?
Vad kul med en till som gått vilse åt samma håll 😃. Jag velar fortfarande. BB58 i svart tilltalar mig nog mest ändå, har fastnat för en nördig sak att det guldfärgade matchar till min vigselring haha 🙈
Sen gillar jag den lite råa retrokänslan också. Men Omega känns ju betydligt mer gedigen och exklusiv - vilket den också är. Länken till Planet ocean är fantastiskt fin. Pelagos har jag testat och den känns ännu mer sport - gillar den, men inte som första köp
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Jag har både en svart BB58 och en blå PO 39,5mm. Gillar verkligen båda klockorna även om jag upplever att Tudorn funkar till lite fler tillfällen. BB58 bygger inte mycket på höjden och funkar bra till skjorta och även kavaj om man så vill, men det där är givetvis en smaksak. Skulle jag rösta på en klocka är det BB58 som gäller! Jag har dock små handleder så därför gillar jag dessa två.

Bjuder på en dubbel från förra veckan.

IMG_20210223_163417.jpg
 

keckepro

Breitling
Jag har både en svart BB58 och en blå PO 39,5mm. Gillar verkligen båda klockorna även om jag upplever att Tudorn funkar till lite fler tillfällen. BB58 bygger inte mycket på höjden och funkar bra till skjorta och även kavaj om man så vill, men det där är givetvis en smaksak. Skulle jag rösta på en klocka är det BB58 som gäller! Jag har dock små handleder så därför gillar jag dessa två.

Bjuder på en dubbel från förra veckan.

IMG_20210223_163417.jpg
Ah vilken kille! Tanken att köpa en blå PO och en svart BB58 har slagit mig innan, hade ju varit optimala kombon!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag gillar BB 58:an med röd bezel och skulle gärna ha sett den med jubilelänk om det skulle gå.
Sen kan det bli för mycket med röd bezel då det skall vara enda klockan🤷🏼‍♂️
BB58 finns i svart och blått, tänker du på vanliga Black Bay?
 

Robbanc76

Cartier
Om jag bara skulle köpa en klocka så skulle jag välja mellan Omega Aqua Terra, Rolex OP eller Grand Seiko Sbga285.

Om du bestämt dig att välja nån av de du nämnde så hade jag valt BB58 då den är lite tunnare och glider lätt in under skjortan.
CF0730DB-341A-4A11-925E-8A93E002D130.jpg Omega-Seamaster-Aqua-Terra-150M-446.jpg rolex-126000-0002.jpg
 

keckepro

Breitling
Om jag bara skulle köpa en klocka så skulle jag välja mellan Omega Aqua Terra, Rolex OP eller Grand Seiko Sbga285.

Om du bestämt dig att välja nån av de du nämnde så hade jag valt BB58 då den är lite tunnare och glider lätt in under skjortan.
CF0730DB-341A-4A11-925E-8A93E002D130.jpg Omega-Seamaster-Aqua-Terra-150M-446.jpg rolex-126000-0002.jpg
Ja du har en poäng här! Dessa klockor funkar ju verkligen till allt. Datejust finns ju också
 

Denvy

Omega
Aldrig haft problem att få en klocka under skjortan, dock ser det lite tråkigt ut när de sticker ut en liten klump under skjortan.

Jag har ju en Navitimer 43mm och de är rätt stora och kör princip skjorta dagligen. De funkar men hade hade så klart varit bättre med en dressklocka.

BB58 är ju helt klart tunnare än 41 annars det inte stor skillnad, så orkar du vänta på 58 eller störs du inte så mycket av höjden så kör på 41an.
 

1978

Breitling
Datejust tycker jag är lite väl blingig enligt mig för att kunna bäras vid alla tillfällen (om man nu inte köper den på oyster, men det gör man ju icke)
Inte på oyster länk men med slät bezel. Då tycker jag den är riktigt fin (å ej för blingig) men ändå inte ”the one” om man bara skall äga en klocka.
 

keckepro

Breitling
Explorer funkar ypperligt men problemet med exp och dj är att du hamnar en bra bit norr om 60k =)
Och att det är en Rolex! Pengamässigt spelar det kanske inte så stor roll, men gillar inte signalerna en Rolex sänder. Har träffat på allt för många puckade och arroganta människor med en Rolex på handleden. Men det är kanske jag som är tramsig och bara behöver komma över mina fördomar
 

keckepro

Breitling
Och att det är en Rolex! Pengamässigt spelar det kanske inte så stor roll, men gillar inte signalerna en Rolex sänder. Har träffat på allt för många puckade och arroganta människor med en Rolex på handleden. Men det är kanske jag som är tramsig och bara behöver komma över mina fördomar
Också kan man ju gå varvet runt och inse att en Tudor black bay 36/41 kanske inte är så dumt val
57124FFE-5CC8-4BD8-B719-28719EB0F78F.jpeg
 
Det kanske låter konstigt men jag tror att du hade vart nöjdast med en Rolex, OP eller explorer. Det är en typisk "en klocka" klocka och de passar till allt utom frack. Det är heller ingen sub vilket jag misstänker att de dryga personerna du stått på har haft på armen (Den är ju mest igenkännbar, lite som en Porsche).
 

keckepro

Breitling
Det kanske låter konstigt men jag tror att du hade vart nöjdast med en Rolex, OP eller explorer. Det är en typisk "en klocka" klocka och de passar till allt utom frack. Det är heller ingen sub vilket jag misstänker att de dryga personerna du stått på har haft på armen (Den är ju mest igenkännbar, lite som en Porsche).
Ja du kanske har rätt. Dykarklocka - trevligt, men helt klart en begränsning vid finare tillfällen. Dessa här modellerna är ju lite något mitt emellan. Funkar till t shirt och jeans och även kostym och slips samt allt där emellan. Gillar också på något vis den självsäkra enkelheten i dessa klockor
 

1978

Breitling
Ja du kanske har rätt. Dykarklocka - trevligt, men helt klart en begränsning vid finare tillfällen. Dessa här modellerna är ju lite något mitt emellan. Funkar till t shirt och jeans och även kostym och slips samt allt där emellan. Gillar också på något vis den självsäkra enkelheten i dessa klockor
Jag började här men har rört mig mot dykaraktiga klockor.
Var rätt säker på att jag ville ha en DJ med jubilee och slät bezel men nu är jag mer mot BB58, Omega OP eller GMT II 😬
 

1978

Breitling
Jag började här men har rört mig mot dykaraktiga klockor.
Var rätt säker på att jag ville ha en DJ med jubilee och slät bezel men nu är jag mer mot BB58, Omega OP eller GMT II 😬
Nu känns det som att man är tillbaka på ruta ett igen efter att faktiskt ha provat ett helt gäng modeller och märken. Datejust med jubilee och slät ring🤤
Men rätt färg på tavlan fanns inte inne. Grå eller blå får det bli.
 

Bilagor

  • 4198394C-24C5-48AC-A01C-24348FA55E2C.png
    4198394C-24C5-48AC-A01C-24348FA55E2C.png
    706.4 KB · Visningar: 48
  • D92C3577-2F15-49B9-A4ED-29B521676146.jpeg
    D92C3577-2F15-49B9-A4ED-29B521676146.jpeg
    622.6 KB · Visningar: 57

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Båda är grymma klockor, men jag skulle nog inte köra på någon om det är en GADA jag var ute efter.
Har själv en BB58 men använder den aldrig till kostym och ogärna till kavaj heller.

BB36 fungerar bra till kavaj, men oftast faller valet på min Speedy på brunt läder..
 

keckepro

Breitling
Hej!
Lite nyheter från dimman

Spontanhandlade en Seiko SPB143J1 idag. Vet att det är en klocka som inte alls varit på tapeten innan och särskilt elegant är den inte, men däremot perfekt till min vardagsklädsel och lite sådär skönt rå och retro precis som BB58. Passar perfekt till t shirt, oxford skjorta och även med en kavaj med lite grövre textur. Är faktiskt än så länge helnöjd med den, men kommer ju behöva kompletera med en mer elegant pjäs till finare tillställningar. Jag tappade lite lusten att lägga 40-50-60 k på en klocka, i alla fall just nu utan tänker mer att om jag håller mig i intervallet 10-20k kan man hitta rätt sköna klockor och då också ha ett par stycken olika för att variera sig vid tillfälle.
Inser man sen att det är en klocktyp/stil man använder långt mer än alla andra kan man ju utforska den stilen vidare och där köpa en lite dyrare pjäs.

Bild lånad från Hodinkee

Seiko-spb143-sbdc101-14.jpg
 
Topp