• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vad tror vi?
Efter det trötta och utvattnade konceptet med MoonSwatch - är Blancpain nästa varumärke som ska slaktas i ett samarbete?

9/9 ser de ut att släppa vad man kan anta är en dykare. Där Omegaloggan tidigare synts hittar vi ett tomt fält. Allt inneslutit i vad som skulle kunna vara kronan på en fifty fathoms.

IMG_5355.jpeg


IMG_5354.jpeg

IMG_5356.jpeg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Men ändå inte orimligt - om syftet är att skapa en dykare finns det ju knappast någon mer lämpad skapelse under (och utanför) Swatch group än just Blancpain sett till historik och anseende.

Det som ligget Blancpain i fatet är väl att den breda massan har noll koll på dem och att syftet med att kränga till kreti & pleti möjligen går om intet.
 

fc2

Rolex
Skulle framstå som ett synnerligen udda beslut om sant. Blancpain ska slåss mot riktigt dyra klockor och att bygga ett sånt varumärke tar tid och stjälps rejält av ett samarbete med Swatch enligt min mening.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
"...It seems that the Omega Seamaster and Blancpain Fifty-Fathoms were originally considered alongside the Omega Speedmaster when the project that became the MoonSwatch was in development. Whether or not the brand initially planned to release more such homages, the MoonSwatch's success might prompt Swatch to expand on the concept."

Kilde:
 

PNM

Panerai
Om de vill sälja mer blancpain kan de väl börja med att INTE göra alla proportioneliga / vintage inspirerade modeller limiterade till 200 ex?

Jag tror INTE på denna idé. Moonwatchen var logisk därför att det är en sådan välkänd produkt och prismässigt en instegsklocka. Men vad skulle man åstadkomma med fifty fathoms? Känns mer troligt att man sunkar ner varumärket för den nisch av marknaden som köper dessa klockor än att hustler-ungdomarna kommer aspirera efter blancpain istället för rolex i framtiden.. jag hoppas verkligen att detta är fake news.
 

Signature

Cartier
2-Faktor
Precis suttit och suktat Fifty Fathoms och senaste numret av Lettres du Brassus avhandlade just den iom modellens sjuttioårsjubileum.
IMG_0933.jpeg

Brukar inte höra till den breda massan men vem vet? Man kanske är mainstream och det här rätt timing.
Är inget fan av det tidigare samarbetet men om jag ska se något positivt blev ju grabben visserligen sugen på en när vi bläddrade och den här kan ju bli en bra barnklocka.
 

PNM

Panerai
Haha, det vore grejor! Tänk om de släppte en 500 m diver med ett ryck på axlarna ”Ok, so what? Vi är swatch yo, we live and breathe that shit”.. alla identitetskriser och terapeutiska youtube-videos som skulle släppas.. det är en rolig tanke…
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad tror vi?
Efter det trötta och utvattnade konceptet med MoonSwatch - är Blancpain nästa varumärke som ska slaktas i ett samarbete?

9/9 ser de ut att släppa vad man kan anta är en dykare. Där Omegaloggan tidigare synts hittar vi ett tomt fält. Allt inneslutit i vad som skulle kunna vara kronan på en fifty fathoms.

IMG_5355.jpeg


IMG_5354.jpeg

IMG_5356.jpeg
Slaktas? Du har nog bott under en sten då. Mycket lyckat samarbete för båda parter.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Är du börs-VD på ett scweiziskt börsbolag och ser vilket avtryck Swatch lyckades göra på Speedmaster så lär du försöka kopiera konceptet på andra varumärken i koncernen. Det vore ett riktigt coolt försök att få fram Blancpain i mainstream media.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Underbar gnälltråd för övrigt. Det lät exakt likadant när Moonswatch släpptes. Nu verkar det vara en och annan som redan glömt hur förutsägelserna om devalveringen av Omegas varumärken inte besannades. Ser redan fram emot hur Blancpainägare kommer krisa i kommentarsfälten på Swatch IG. Den roligaste jag hittade när Moonswatch kom var någon stolle som ringt sin AD och härjat om att få lämna tillbaka en keramisk Speedmaster han köpt till sin fru. 🤡
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Fritt fram för dig att tro vad du vill. Försäljningen av Speedmaster gick upp markant.
Tack för det.
Och som jag skrev innebär ju inte det att varumärket och dess metavärde för den sakens skull gynnats på sikt.
Men om syftet var att blidka kvartalsekonomin fanns det säkert kortsiktiga landvinningar.
Slutprodukten var i mångt och mycket skräp i förhållande till priset. Att Swatchgroup gnuggade tassarna är väl givet men att deras kanske starkaste bolag i portföljen tog stryk är nog inte en helt onykter åsikt.
 
Spännande, hade gärna köpt en. Skulle aldrig spendera ett öre över list eller stå ens 5min i kö. Men om jag ser en i butik nån gång.. beroende på hur den ser ut dvs.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Skrev inte någon hög shäf Swatch Group tidigare….när MS släpptes att de aaaaaaaldrig skulle göra samma sak med anrika BP 😃…….dvs….klart vi kommer göra det…..
 

PNM

Panerai
Jag kommer inte gråta mig till sömns över detta oavsett, vem vet om detta är till gagn eller inte utfriån varumärkesvärde. Dock känns det ändå som en fundamental skillnad att co-branda Omega och Blancpain.. magkänslan säger att massorna som gick “gaga” över Moonswatchen kommer säga “Blanc what?” men tiden får utvisa…
 
Topp