• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Alarik

Audemars
2-Faktor
För att ni behandlar mig som en bedragare helt enkelt på direkten utan att kontakta en gammal medlem för att kontrollera ursprunget.

Fast det är ju du som ska ha kollen.

Kolla min profil så ser du att jag har en hel del affärer gjorda här på KS. Jag har inte avsikten att lura någon här. Är själv väldigt förvånad över den här informationen.

Och de där referenserna väger ju kanske inte lika tungt längre eftersom det uppenbarligen kan ha slunkit med saker som inte är äkta.

Jag är inte typen av person som undersöker varenda del av klockan minutiöst för att hitta fel.
Det borde du eftersom du ansvarar för varans äkthet och går i god för vad du säljer.
Var tacksam för att någon annan noterade det så att du slapp hamna i trångmål senare.

Ni som är duktiga och ser detta kan påpeka och informera utan att utgå att jag är en bedragare. Klart jag blir defensiv med tanke på hur ni agerar utan att ställa frågor.

Vilka frågor tänker du skulle ställas? Du har ett egenansvar.

Allt jag fått är "spännet är fake"? Ok? Jag kanske inte visste om det.
Det får man ju hoppas.

Klockan köpte jag begagnat och utgick att allt var originalt. Kommer att ta kontakt med säljaren för att försöka få mer information.

Och risken är ju att en lika naiv köpare hade tagit denna och sedan fortsatt att cirkulera den.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Ja, märker en viss skillnad. Eftersom flera har uppmärksammat det, så utgår jag att min är fake.

Försöker få ett svar från den jag köpte klockan av.
Ett tips är att inaktivera annonsen tills du rett ut det hela & skriva något om det i annonsen. Annars ser det ut som om du fortfarande vill sälja klockan med spännet.

Mod kommer nog ta ner annonsen annars, då det bryter mot regel #1.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
barnarbete_45704527_54981363.jpg
 

eddiex

Omega
Fast det är ju du som ska ha kollen.



Och de där referenserna väger ju kanske inte lika tungt längre eftersom det uppenbarligen kan ha slunkit med saker som inte är äkta.


Det borde du eftersom du ansvarar för varans äkthet och går i god för vad du säljer.
Var tacksam för att någon annan noterade det så att du slapp hamna i trångmål senare.



Vilka frågor tänker du skulle ställas? Du har ett egenansvar.


Det får man ju hoppas.



Och risken är ju att en lika naiv köpare hade tagit denna och sedan fortsatt att cirkulera den.

Fast det är ju du som ska ha kollen.



Och de där referenserna väger ju kanske inte lika tungt längre eftersom det uppenbarligen kan ha slunkit med saker som inte är äkta.


Det borde du eftersom du ansvarar för varans äkthet och går i god för vad du säljer.
Var tacksam för att någon annan noterade det så att du slapp hamna i trångmål senare.



Vilka frågor tänker du skulle ställas? Du har ett egenansvar.


Det får man ju hoppas.



Och risken är ju att en lika naiv köpare hade tagit denna och sedan fortsatt att cirkulera den.
Jag må vara naiv som du säger. Du verkar å andra sidan ha lässvårigheter.

Klart jag känner mig tacksam att det finns felfria och perfekta människor som du, som håller koll på mindre begåvade människor som mig.

Du kan känna dig extra duktig och stolt idag, för du har åstadkommit något extraordinärt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag må vara naiv som du säger. Du verkar å andra sidan ha lässvårigheter.

Klart jag känner mig tacksam att det finns felfria och perfekta människor som du, som håller koll på mindre begåvade människor som mig.

Du kan känna dig extra duktig och stolt idag, för du har åstadkommit något extraordinärt.
Du reagerar på helt fel sätt och det riskerar göra att du får svårt att göra affärer framöver.
 

eddiex

Omega
Du reagerar på helt fel sätt och det riskerar göra att du får svårt att göra affärer framöver.
Det är helt ok med andra ord att bli kallad bedragare här utan att försvara sig?

Annonsen är uppdaterad med information om spännet. Den är även tillbakadragen.

Låt mig reda ut vad som har hänt istället för att påhoppa och agera drygt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är helt ok med andra ord att bli kallad bedragare här utan att försvara sig?

Annonsen är uppdaterad med information om spännet. Den är även tillbakadragen.

Låt mig reda ut vad som har hänt istället för att påhoppa och agera drygt.
Du fortsätter verkligen. Det är inte synd om dig alls. Ingen har heller skrivit att du är bedragare, bara att spännet är fejk.

Ditt agerande när det kom fram gör dock att exempelvis jag kommer sätta dig på Ignore-listan så att jag inte riskerar att se dina annonser framöver. Tror inte jag är ensam.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag må vara naiv som du säger. Du verkar å andra sidan ha lässvårigheter.

Klart jag känner mig tacksam att det finns felfria och perfekta människor som du, som håller koll på mindre begåvade människor som mig.

Du kan känna dig extra duktig och stolt idag, för du har åstadkommit något extraordinärt.

Antar att klockan ifråga haft fler ägare och alla inte kan vara oskyldiga utan det måste ju vara någon i detta led som inte riktigt haft goda avsikter där. Vem har jag ingen lust att spekulera i men det är självklart du som ska ta ansvaret för att följa upp detta när det upptäcks. Jag hade rekommenderat dig att göra en koll på hela uret hos ett renommerat auktionshus. Jag antar att denna modell inte saluförs längre av Breitling så personalen i Täby Centrum kan självklart vara lika ovetande som du när de trycktestade den. Gör antagandet att de inte är klockexperter utan ren butikspersonal. Tyvärr är jag ingen expert på Breitling så får väldigt svårt att avgöra baserat på bilderna. Finns en påtaglig risk för att mer än spännet är fake anser jag.

Är väl väldigt bra att annonsen kommer ut publikt här så att folk märker det och inte köper klockan? Samt att de som läser får information om att det faktiskt kan cirkulera kopior i K&S även här på KS och vara mer på sin vakt i köp. Bara för några veckor sen spottade jag en kopia i Rolextråden exempelvis. Kan garantera att en övervägande majoritet här hade köpt denna och trott den var äkta vid affär. Och i fallet med spännet här verkar det som ett helt led av köpare inte ens bemödat sig att googla modellen för att kolla att allt ser ok ut. Att ha en ödmjuk inställning inför dessa frågor hjälper väldigt långt. Själv hade jag skrivit ett gediget inlägg och förklarat situationen om det hade varit mitt objekt. Passiv aggressivitet här är väldigt onödigt.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Ett tillägg till ovanstående post är att jag efter att bara ha googlat referensbilder på klockan även tycker att urtavlan på din känns off. Reserverar mig dock för att det kan röra sig om oskarpa bilder i dåligt ljus. Själva schackmönstret på referensen ifråga ska vara tydligt enligt de bilder jag sett samt att i princip allt på urtavlan bör vara skarpare.
 

eddiex

Omega
@Vardek, tack för ett genomtänkt svar med mer grund. Mina dryga svar riktas mot en medlem som menar att jag ska ha "koll" på allt jag säljer, som om jag vore en expert på Breitling och känner till varenda del av klockan. Genom mina svar upprepade jag flera gånger att jag inte känt till att spännet är falsk. Det gör inte saken bättre när man kallar mig naiv och börjar ifrågasätta alla mina affärer här på KS. Låt oss lägga denna diskussion bakom oss så att vi kan lägga ner tiden på något mer konstruktivt.

Sjävlklart tar jag på mig ansvaret för att reda ut vad som är fel på klockan. Har varit medlem här på KS i flera år och har avsikten att forstsätta i många år till.

Mer om klockan. Har burit klockan under en längre period och funnits bland kretsar där det finns många klockintresserade, ingen har reagerat på själva spännet. Men visst, det är väl inte en del som syns speciellt mycket. Klockan köptes av mig på Tradera 2022-08-09 av en säljare med goda betyg och referenser. När jag nu försöker ta kontakt med säljaren via Tradera, märker jag att säljaren är avstängd, vilket tyvärr ger dåliga tecken. Håller med om din rekommendation, att klockan bör undersökas av någon kunnig. Om någon kan tipsa om någon duktig urmakare i Östergötland, så tar jag gärna klockan så att den kan genomgå en bredare inspektion.

Blir tyvärr mer nervös när du nämner att något är fel med tavlan. Kan försöka ordna bättre bilder om du har tid och lust att titta på dom.
 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
@Vardek, tack för ett genomtänkt svar med mer grund. Mina dryga svar riktas mot en medlem som menar att jag ska ha "koll" på allt jag säljer, som om jag vore en expert på Breitling och känner till varenda del av klockan. Genom mina svar upprepade jag flera gånger att jag inte känt till att spännet är falsk. Det gör inte saken bättre när man kallar mig naiv och börjar ifrågasätta alla mina affärer här på KS. Låt oss lägga denna diskussion bakom oss så att vi kan lägga ner tiden på något mer konstruktivt.

Sjävlklart tar jag på mig ansvaret för att reda ut vad som är fel på klockan. Har varit medlem här på KS i flera år och har avsikten att forstsätta i många år till.

Mer om klockan. Har burit klockan under en längre period och funnits bland kretsar där det finns många klockintresserade, ingen har reagerat på själva spännet. Men visst, det är väl inte en del som syns speciellt mycket. Klockan köptes av mig på Tradera 2022-08-09 av en säljare med goda betyg och referenser. När jag nu försöker ta kontakt med säljaren via Tradera, märker jag att säljaren är avstängd, vilket tyvärr ger dåliga tecken. Håller med om din rekommendation, att klockan bör undersökas av någon kunnig. Om någon kan tipsa om någon duktig urmakare i Östergötland, så tar jag gärna klockan så att den kan genomgå en bredare inspektion.

Blir tyvärr mer nervös när du nämner att något är fel med tavlan. Kan försöka ordna bättre bilder om du har tid och lust att titta på dom.
I Linköping finns Malmbergs och Berlins, i Norrköping finns Becks. Ingen av dom för Breitling tyvärr.
Finns däremot i Jönköping hos Engströms som jag hört gott om.
 

BankAnden

Panerai
@Vardek, tack för ett genomtänkt svar med mer grund. Mina dryga svar riktas mot en medlem som menar att jag ska ha "koll" på allt jag säljer, som om jag vore en expert på Breitling och känner till varenda del av klockan. Genom mina svar upprepade jag flera gånger att jag inte känt till att spännet är falsk. Det gör inte saken bättre när man kallar mig naiv och börjar ifrågasätta alla mina affärer här på KS. Låt oss lägga denna diskussion bakom oss så att vi kan lägga ner tiden på något mer konstruktivt.

Sjävlklart tar jag på mig ansvaret för att reda ut vad som är fel på klockan. Har varit medlem här på KS i flera år och har avsikten att forstsätta i många år till.

Mer om klockan. Har burit klockan under en längre period och funnits bland kretsar där det finns många klockintresserade, ingen har reagerat på själva spännet. Men visst, det är väl inte en del som syns speciellt mycket. Klockan köptes av mig på Tradera 2022-08-09 av en säljare med goda betyg och referenser. När jag nu försöker ta kontakt med säljaren via Tradera, märker jag att säljaren är avstängd, vilket tyvärr ger dåliga tecken. Håller med om din rekommendation, att klockan bör undersökas av någon kunnig. Om någon kan tipsa om någon duktig urmakare i Östergötland, så tar jag gärna klockan så att den kan genomgå en bredare inspektion.

Blir tyvärr mer nervös när du nämner att något är fel med tavlan. Kan försöka ordna bättre bilder om du har tid och lust att titta på dom.
Jag har noll koll på märket, men bra bilder på urtavla och boett i Breitling-tråden borde ge svar om äkthet.

Trist läge du hamnat i och ja - avstängd Tradera-medlem i kombo med fakespänne, luktar ju tyvärr inte äkta klocka. Håller tummarna att den är äkta och bara spännet som hamnar i papperskorgen.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
@Vardek, tack för ett genomtänkt svar med mer grund. Mina dryga svar riktas mot en medlem som menar att jag ska ha "koll" på allt jag säljer, som om jag vore en expert på Breitling och känner till varenda del av klockan. Genom mina svar upprepade jag flera gånger att jag inte känt till att spännet är falsk. Det gör inte saken bättre när man kallar mig naiv och börjar ifrågasätta alla mina affärer här på KS. Låt oss lägga denna diskussion bakom oss så att vi kan lägga ner tiden på något mer konstruktivt.

Sjävlklart tar jag på mig ansvaret för att reda ut vad som är fel på klockan. Har varit medlem här på KS i flera år och har avsikten att forstsätta i många år till.

Mer om klockan. Har burit klockan under en längre period och funnits bland kretsar där det finns många klockintresserade, ingen har reagerat på själva spännet. Men visst, det är väl inte en del som syns speciellt mycket. Klockan köptes av mig på Tradera 2022-08-09 av en säljare med goda betyg och referenser. När jag nu försöker ta kontakt med säljaren via Tradera, märker jag att säljaren är avstängd, vilket tyvärr ger dåliga tecken. Håller med om din rekommendation, att klockan bör undersökas av någon kunnig. Om någon kan tipsa om någon duktig urmakare i Östergötland, så tar jag gärna klockan så att den kan genomgå en bredare inspektion.

Blir tyvärr mer nervös när du nämner att något är fel med tavlan. Kan försöka ordna bättre bilder om du har tid och lust att titta på dom.
Lägg upp några bilder på certet och baksidan av boetten.
 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
Tack, känner til dom. Tror inte de kan utföra en inspektion av Breitling. Jönköping eller Stockholm är nog de alternativ som är mig närmast antar jag.
Lite trist ändå att det är så pass skralt utbud i Östergötland kan jag tycka.
Kalmar har också men det är ju också en bit att åka.
Hoppas allt löser sig!
 

BankAnden

Panerai
Ser till att ordna bilder lite senare när jag kommer åt klockan. Kan även posta i Breitling-tråden så de kan granskas för kommentarer.
Igen - jag kan inte Breitling, men leker hobbytyckare: siffror på ringen ser lite udda ut. Svårt att se att det blir så stor gradskillnad mellan femmorna, med det lilla avståndet, olika former och 1:an ser skum ut.

IMG_0651.jpeg
IMG_0652.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Vardek, tack för ett genomtänkt svar med mer grund. Mina dryga svar riktas mot en medlem som menar att jag ska ha "koll" på allt jag säljer, som om jag vore en expert på Breitling och känner till varenda del av klockan.
Du kan sälja någon annanstans om du ska ha den inställningen. Här säljer vi inte fakesaker och du har plikt att ha koll på det du säljer.
 

eddiex

Omega
Du kan sälja någon annanstans om du ska ha den inställningen. Här säljer vi inte fakesaker och du har plikt att ha koll på det du säljer.
Det är precis den här typen av svar jag inte förstår mig på. Jag har uppenbarligen inte vetat att spännet varit fake. Nu när jag vet om det försöker jag reda ut usprunget av klockan och samtidigt få den undersökt.

Vad händer med alla medlemmar som inte har den kunskapen och inte kan avgöra det? Är rätt säker på att jag inte är ensam om att att veta till 100% att alla delar är original eller äkta på sina klockor. Speciellt när man köpt begagnat.
 
Du kan sälja någon annanstans om du ska ha den inställningen. Här säljer vi inte fakesaker och du har plikt att ha koll på det du

Det är precis den här typen av svar jag inte förstår mig på. Jag har uppenbarligen inte vetat att spännet varit fake. Nu när jag vet om det försöker jag reda ut usprunget av klockan och samtidigt få den undersökt.

Vad händer med alla medlemmar som inte har den kunskapen och inte kan avgöra det? Är rätt säker på att jag inte är ensam om att att veta till 100% att alla delar är original eller äkta på sina klockor. Speciellt när man köpt begagnat.
Då bör du kanske inte köpa begagnat?
 

FlipSwede

Audemars
Det är precis den här typen av svar jag inte förstår mig på. Jag har uppenbarligen inte vetat att spännet varit fake. Nu när jag vet om det försöker jag reda ut usprunget av klockan och samtidigt få den undersökt.

Vad händer med alla medlemmar som inte har den kunskapen och inte kan avgöra det? Är rätt säker på att jag inte är ensam om att att veta till 100% att alla delar är original eller äkta på sina klockor. Speciellt när man köpt begagnat.
Inte för att vara tråkig med dig,men det är väl därför du har en "plikt" att veta vad du säljer innan du annonserar?

Annars kan man ju bara hävda "Jag hade ingen aning om vad det nu kan vara" när eller om ett fel uppdagas.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det är precis den här typen av svar jag inte förstår mig på. Jag har uppenbarligen inte vetat att spännet varit fake. Nu när jag vet om det försöker jag reda ut usprunget av klockan och samtidigt få den undersökt.

Vad händer med alla medlemmar som inte har den kunskapen och inte kan avgöra det? Är rätt säker på att jag inte är ensam om att att veta till 100% att alla delar är original eller äkta på sina klockor. Speciellt när man köpt begagnat.
Då ska du ju inte heller sälja den.
Dels skriver du ju uttryckligen att det är originaldel i annonsen. Sedan har du inte ens tagit dig tiden att skriva en riktig returpolicy. Om DU inte kan ta ansvar för att det du kränger är korrekt - vem skulle då göra det?

Vänd på resonemanget - om du nu får tag i den ursprungliga säljaren på tradera skulle du då nöja dig med att han svarar ” jag kan inte ha koll på allt jag säljer”?

Edit: stavar som en kratta.
 

eddiex

Omega
Inte för att vara tråkig med dig,men det är väl därför du har en "plikt" att veta vad du säljer innan du annonserar?

Annars kan man ju bara hävda "Jag hade ingen aning om vad det nu kan vara" när eller om ett fel uppdagas.
Med tanke på ditt svar, så utgår man att alla klockor som finns ute till försäljning inom KS, har på något sätt undersökts och garanterade äkta. Då även alla typer av tillbehör och delar inuti klockan.

Förstår jag rätt?
 

eddiex

Omega
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska svara på vissa inlägg här. Det spelar ingen roll hur mycket jag än förklarar. Låt mig reda ut detta med vissa medlemmar här som är hjälpsamma.
 
Igen - jag kan inte Breitling, men leker hobbytyckare: siffror på ringen ser lite udda ut. Svårt att se att det blir så stor gradskillnad mellan femmorna, med det lilla avståndet, olika former och 1:an ser skum ut.

IMG_0651.jpeg
IMG_0652.png
Nu när jag ser på annonsen så är där heller inte elektroniskt cert. Det är jag 100% säker på kom med alla klockor från 2019.
 

eddiex

Omega
Med tanke på ditt svar, så utgår man att alla klockor som finns ute till försäljning inom KS, har på något sätt undersökts och garanterade äkta. Då även alla typer av tillbehör och delar inuti klockan.

Förstår jag rätt?
Jag måste ha tydligen missat något när man säljer på KS. Får läsa policyn då jag inte gjort det på ett tag.
 
Topp